hejo
Panerai
Klocklivet för min del har levt ett ytterst tillbakadraget liv sedan det Svenska
klockintresset delades i två; TTT -vs - KS. Vad som hänt sedan detta skedde
har jag noll koll på och efter lite småsurfande så känner jag mig ytterst vilsen.
Dock tycker jag att Vintagedelen på detta Forum är lite slött. Så i mitt "nyurvaknade"
intresse tänkte jag spela in en liten Vintage lektion som jag återvunnit från min "aktiva" period:
Bu eller bä är upp till betraktaren (skrev nedan txt för två år sedan så ha lite överenseende)
Omegas Chronostop.....:
…..är i mitt tycke onekligen rätt trevliga.
Speedmaster och klassiska Omega SM300 är ju kända för den stora merparten. En liten udda men inte helt ovanlig fågel i sportkategorin är ju Chronostop:en. Den har alltid funnits i mitt medvetande men inte varit aktuell av lite olika anledningar (smak typ…)
Dock tog jag tjuren vid hornen för ett tag sedan och började läsa på lite. Har tyckt att den vanligaste Chronostop:en varit lite intetsägande och designen har inte tilltalat mig. I sökandet av information kristalliserade det sig fram två modeller som fångade mitt intresse.....
Men först; vad är då en Chronostop? Chronostopen har en vanlig krona placerad kl 4 och en tryckknapp placerad kl 2. När tryckknappen trycks in startar sekundvisaren. När den tycks in ytterliggaren en gång (och hålls intryckt) stannar sekundvisaren och förlupen tid kan avläsas. När tryckknappen släpps upp igen nollställer sekundvisaren. Då Chronostopen saknar minutregister kan man bara mäta tid i 60 sekunder om man nu inte håller reda på hur många varv sekundvisaren snurrat
Chronostopen har funnits i Seamaster och Geneve serierna och den har varit bestyckad med två calibers 865 (utan datum) och caliber 920 (med datum). Båda calibrarna är manuella 17 juvelsers verk som snurrar med 21600bph.
Den vanligaste calibern är 865, kom -66 och tillverkades i 124 000 ex, 920 kom -68 och tillverkades i 61 000 ex.
I Seamaster serien förekommer följande referenser:
145.007
cal 865, kom -66, vattentålig till 60m, bezelgradering: Tachymeter, decimal, puls, telemeter, Boettstorlek ca 40mm
145.008
cal 865, kom -66, vattentålig till 60m, bezelen är roterbar via en skruvknapp kl 10 (0-60.60-0 gradering), Boettstorlek ca 40mm
I Geneve serien förekommer följande referenser:
145.009
cal 865, kom -66, vattentålig till 30m, detta är väl den vanligast förekommande chronostop:en, många olika tavelkombos, Boettstorlek ca 35mm
146.009
cal 920 (datum), kom -68 i övrigt som 145.009
145.010
cal 865, detta är den så kallade Driver där tavlan sitter förskjuten 45 grader. Tanken var att man skulle bära denna på insidan av handleden så att man slapp ta bort handen från ratten när man skulle kolla på klockan. I övrigt samma specar som övriga i Geneveserien.
146.010
som 145.010 fast med datumfönster.
146.012
cal 920 (med datum), denna ref har en helt annan boette (ser ut som Dynamic) och gjordes för den Italienska marknaden.
Lite intressant är att Omega listar en viss referens, 146.011 som Chronostop, detta är den smått fantastiska "Bullhed" och visst finns det likheter (i alla fall i användandet).
Som jag nämnde innan så föll ju intresset på två modeller och det är 145.007 och 145.008 (Seamasterserien). Anledningen till detta är att de är lite större och mer rejäla. Drivern är iofs lite orginell men jag tycker den är för liten.
O så en vacker dag så damp det ner ett litet paket (skall villigt erkänna att det var lite impulsartat...jag skulle ju inte….).
Det visade ju sig ganska snart att detta var en riktigt trevlig bekantskap och med största sannolikhet
så får den stanna hos sina övriga Omega kompisar med sportambitioner.
Mycket text och nu kommer bilderna (ingen bra kvalité då förutsättningarna var dåliga igår kväll):
Lite snabba intryck:
En riktigt stabil och solid pjäs som mäter in på 40mm utan kronor och 48mm lug till lug. Den lite lätt ”äggformade” boetten är väldigt bekväm och smidig.Tror dock det är den mångfacetterade tavlan som tilltalar mest, Tachy-ring ytterst följt av vit gradering för exakt tidtagaravläsning. De upphöjda metallindexen ger dessutom liv till tavlan, följt av en inventerad ”pie pan” brytning. Som extra krydda så är den röda sekundvisaren ett extra plus.
Vill sig allt väl så sitter den på ett mer passande band snart….
…… och så kompisarna ……
…… och så familjen ……
Finns ju ett par givna kompisar till såsom SM600, SM1000, SM120c, tja listan kan ju göras lång…..
Hoppas det var till behållning, jag har i alla fall haft en trevlig och lärorik stund i informationsinhämtandet.
/Henrik
klockintresset delades i två; TTT -vs - KS. Vad som hänt sedan detta skedde
har jag noll koll på och efter lite småsurfande så känner jag mig ytterst vilsen.
Dock tycker jag att Vintagedelen på detta Forum är lite slött. Så i mitt "nyurvaknade"
intresse tänkte jag spela in en liten Vintage lektion som jag återvunnit från min "aktiva" period:
Bu eller bä är upp till betraktaren (skrev nedan txt för två år sedan så ha lite överenseende)
Omegas Chronostop.....:
…..är i mitt tycke onekligen rätt trevliga.
Speedmaster och klassiska Omega SM300 är ju kända för den stora merparten. En liten udda men inte helt ovanlig fågel i sportkategorin är ju Chronostop:en. Den har alltid funnits i mitt medvetande men inte varit aktuell av lite olika anledningar (smak typ…)
Dock tog jag tjuren vid hornen för ett tag sedan och började läsa på lite. Har tyckt att den vanligaste Chronostop:en varit lite intetsägande och designen har inte tilltalat mig. I sökandet av information kristalliserade det sig fram två modeller som fångade mitt intresse.....
Men först; vad är då en Chronostop? Chronostopen har en vanlig krona placerad kl 4 och en tryckknapp placerad kl 2. När tryckknappen trycks in startar sekundvisaren. När den tycks in ytterliggaren en gång (och hålls intryckt) stannar sekundvisaren och förlupen tid kan avläsas. När tryckknappen släpps upp igen nollställer sekundvisaren. Då Chronostopen saknar minutregister kan man bara mäta tid i 60 sekunder om man nu inte håller reda på hur många varv sekundvisaren snurrat
Chronostopen har funnits i Seamaster och Geneve serierna och den har varit bestyckad med två calibers 865 (utan datum) och caliber 920 (med datum). Båda calibrarna är manuella 17 juvelsers verk som snurrar med 21600bph.
Den vanligaste calibern är 865, kom -66 och tillverkades i 124 000 ex, 920 kom -68 och tillverkades i 61 000 ex.
I Seamaster serien förekommer följande referenser:
145.007
cal 865, kom -66, vattentålig till 60m, bezelgradering: Tachymeter, decimal, puls, telemeter, Boettstorlek ca 40mm
145.008
cal 865, kom -66, vattentålig till 60m, bezelen är roterbar via en skruvknapp kl 10 (0-60.60-0 gradering), Boettstorlek ca 40mm
I Geneve serien förekommer följande referenser:
145.009
cal 865, kom -66, vattentålig till 30m, detta är väl den vanligast förekommande chronostop:en, många olika tavelkombos, Boettstorlek ca 35mm
146.009
cal 920 (datum), kom -68 i övrigt som 145.009
145.010
cal 865, detta är den så kallade Driver där tavlan sitter förskjuten 45 grader. Tanken var att man skulle bära denna på insidan av handleden så att man slapp ta bort handen från ratten när man skulle kolla på klockan. I övrigt samma specar som övriga i Geneveserien.
146.010
som 145.010 fast med datumfönster.
146.012
cal 920 (med datum), denna ref har en helt annan boette (ser ut som Dynamic) och gjordes för den Italienska marknaden.
Lite intressant är att Omega listar en viss referens, 146.011 som Chronostop, detta är den smått fantastiska "Bullhed" och visst finns det likheter (i alla fall i användandet).
Som jag nämnde innan så föll ju intresset på två modeller och det är 145.007 och 145.008 (Seamasterserien). Anledningen till detta är att de är lite större och mer rejäla. Drivern är iofs lite orginell men jag tycker den är för liten.
O så en vacker dag så damp det ner ett litet paket (skall villigt erkänna att det var lite impulsartat...jag skulle ju inte….).
Det visade ju sig ganska snart att detta var en riktigt trevlig bekantskap och med största sannolikhet
så får den stanna hos sina övriga Omega kompisar med sportambitioner.
Mycket text och nu kommer bilderna (ingen bra kvalité då förutsättningarna var dåliga igår kväll):
Lite snabba intryck:
En riktigt stabil och solid pjäs som mäter in på 40mm utan kronor och 48mm lug till lug. Den lite lätt ”äggformade” boetten är väldigt bekväm och smidig.Tror dock det är den mångfacetterade tavlan som tilltalar mest, Tachy-ring ytterst följt av vit gradering för exakt tidtagaravläsning. De upphöjda metallindexen ger dessutom liv till tavlan, följt av en inventerad ”pie pan” brytning. Som extra krydda så är den röda sekundvisaren ett extra plus.
Vill sig allt väl så sitter den på ett mer passande band snart….
…… och så kompisarna ……
…… och så familjen ……
Finns ju ett par givna kompisar till såsom SM600, SM1000, SM120c, tja listan kan ju göras lång…..
Hoppas det var till behållning, jag har i alla fall haft en trevlig och lärorik stund i informationsinhämtandet.
/Henrik