Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Omega Chronostop - en återanvänd berättelse

Diskussion i 'Vintage' startad av hejo, 17 april 2013.

  1. hejo
    Trådstartare

    hejo Y-Wing pilot

    Inlägg:
    806
    Klocklivet för min del har levt ett ytterst tillbakadraget liv sedan det Svenska
    klockintresset delades i två; TTT -vs - KS. Vad som hänt sedan detta skedde
    har jag noll koll på och efter lite småsurfande så känner jag mig ytterst vilsen.

    Dock tycker jag att Vintagedelen på detta Forum är lite slött. Så i mitt "nyurvaknade"
    intresse tänkte jag spela in en liten Vintage lektion som jag återvunnit från min "aktiva" period:

    Bu eller bä är upp till betraktaren (skrev nedan txt för två år sedan så ha lite överenseende) ;)

    Omegas Chronostop.....:
    …..är i mitt tycke onekligen rätt trevliga.

    Speedmaster och klassiska Omega SM300 är ju kända för den stora merparten. En liten udda men inte helt ovanlig fågel i sportkategorin är ju Chronostop:en. Den har alltid funnits i mitt medvetande men inte varit aktuell av lite olika anledningar (smak typ…)

    Dock tog jag tjuren vid hornen för ett tag sedan och började läsa på lite. Har tyckt att den vanligaste Chronostop:en varit lite intetsägande och designen har inte tilltalat mig. I sökandet av information kristalliserade det sig fram två modeller som fångade mitt intresse.....

    Men först; vad är då en Chronostop? Chronostopen har en vanlig krona placerad kl 4 och en tryckknapp placerad kl 2. När tryckknappen trycks in startar sekundvisaren. När den tycks in ytterliggaren en gång (och hålls intryckt) stannar sekundvisaren och förlupen tid kan avläsas. När tryckknappen släpps upp igen nollställer sekundvisaren. Då Chronostopen saknar minutregister kan man bara mäta tid i 60 sekunder om man nu inte håller reda på hur många varv sekundvisaren snurrat [​IMG]

    Chronostopen har funnits i Seamaster och Geneve serierna och den har varit bestyckad med två calibers 865 (utan datum) och caliber 920 (med datum). Båda calibrarna är manuella 17 juvelsers verk som snurrar med 21600bph.

    Den vanligaste calibern är 865, kom -66 och tillverkades i 124 000 ex, 920 kom -68 och tillverkades i 61 000 ex.

    I Seamaster serien förekommer följande referenser:
    145.007
    cal 865, kom -66, vattentålig till 60m, bezelgradering: Tachymeter, decimal, puls, telemeter, Boettstorlek ca 40mm

    [​IMG]

    145.008
    cal 865, kom -66, vattentålig till 60m, bezelen är roterbar via en skruvknapp kl 10 (0-60.60-0 gradering), Boettstorlek ca 40mm

    [​IMG]

    I Geneve serien förekommer följande referenser:
    145.009
    cal 865, kom -66, vattentålig till 30m, detta är väl den vanligast förekommande chronostop:en, många olika tavelkombos, Boettstorlek ca 35mm

    [​IMG]

    146.009
    cal 920 (datum), kom -68 i övrigt som 145.009

    [​IMG]

    145.010
    cal 865, detta är den så kallade Driver där tavlan sitter förskjuten 45 grader. Tanken var att man skulle bära denna på insidan av handleden så att man slapp ta bort handen från ratten när man skulle kolla på klockan. I övrigt samma specar som övriga i Geneveserien.

    [​IMG]

    146.010
    som 145.010 fast med datumfönster.

    [​IMG]

    146.012
    cal 920 (med datum), denna ref har en helt annan boette (ser ut som Dynamic) och gjordes för den Italienska marknaden.

    [​IMG]

    Lite intressant är att Omega listar en viss referens, 146.011 som Chronostop, detta är den smått fantastiska "Bullhed" och visst finns det likheter (i alla fall i användandet).

    [​IMG]

    Som jag nämnde innan så föll ju intresset på två modeller och det är 145.007 och 145.008 (Seamasterserien). Anledningen till detta är att de är lite större och mer rejäla. Drivern är iofs lite orginell men jag tycker den är för liten.

    O så en vacker dag så damp det ner ett litet paket (skall villigt erkänna att det var lite impulsartat...jag skulle ju inte….).

    Det visade ju sig ganska snart att detta var en riktigt trevlig bekantskap och med största sannolikhet
    så får den stanna hos sina övriga Omega kompisar med sportambitioner.

    Mycket text och nu kommer bilderna (ingen bra kvalité då förutsättningarna var dåliga igår kväll):

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lite snabba intryck:
    En riktigt stabil och solid pjäs som mäter in på 40mm utan kronor och 48mm lug till lug. Den lite lätt ”äggformade” boetten är väldigt bekväm och smidig.Tror dock det är den mångfacetterade tavlan som tilltalar mest, Tachy-ring ytterst följt av vit gradering för exakt tidtagaravläsning. De upphöjda metallindexen ger dessutom liv till tavlan, följt av en inventerad ”pie pan” brytning. Som extra krydda så är den röda sekundvisaren ett extra plus.
    Vill sig allt väl så sitter den på ett mer passande band snart….

    …… och så kompisarna ……

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    …… och så familjen ……

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Finns ju ett par givna kompisar till såsom SM600, SM1000, SM120c, tja listan kan ju göras lång…..

    Hoppas det var till behållning, jag har i alla fall haft en trevlig och lärorik stund i informationsinhämtandet.

    /Henrik
     
    limbotimbo, Erik1, Rolfen och 9 andra gillar detta.
  2. Ariste

    Ariste Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.239
    Från:
    Västerort
    Kul att intresset är på uppgång, minns detta nlägg från TTT och ser gärna fler liknande inlägg.
     
  3. Vintage92

    Vintage92 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.838
    Tack för mycket intressant läsning! Mer sådant!! :)
     
  4. jakob.dala

    jakob.dala Oo=v=oO

    Inlägg:
    4.089
    Från:
    Vällingby
    Trevlig trio och en bra story.
    Ska nog ta och leta efter en trevlig chronostop och precis som du så tilltalar de två större mig mest.
    Hoppas du fortsätter i samma stil :)
    Tackar
     
  5. Viking

    Viking Y-Wing pilot

    Inlägg:
    656
    Mannen från Breareds socken är tillbaka, det gläder en gammal vapenbroder. Häng kvar här och dela med dig av dina utomordentliga vintage kunskaper.

    svafre

    [​IMG]
     
    NiklasArvid, plattfot och Aurum gillar detta.
  6. LtCariad

    LtCariad Rebel soldier

    Inlägg:
    86
    Mycket bra skrivet om en klocka jag själv gillar. Har en Driver utan datum, för vem gillar inte en flopp :)?
     
  7. hejo
    Trådstartare

    hejo Y-Wing pilot

    Inlägg:
    806
    Ja du sent skall syndaren vakna men skam den som ger sig. Tror det var saknaden av Örnen som väckte mig ur vinterdvalan :)

    /Henrik
     
  8. Scaramanga

    Scaramanga AT-AT driver

    Inlägg:
    7.719
    Från:
    Norrland
    Trevlig läsning! Sånt ser vi gärna mer av :)
     
  9. _jonte

    _jonte AT-AT driver

    Inlägg:
    5.497
    Tack för härlig kvalitetsläsning! Mycket fina ur du har, chronostop riktigt coola. Får läggas till önskelistan. :)
     
  10. theargonaut

    theargonaut Rebel Commander

    Inlägg:
    9.039
    Från:
    Sthlm
    Grymt inlägg! Tack för det! Mera tack :) Fin familj btw!

    / TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
     
  11. NiklasArvid

    NiklasArvid Mon Mothma

    Inlägg:
    3.693
    Mycket intressant! Och ett tjusigt exemplar måste jag säga. Både skick och utgörningen är ju super!

    Tack för en toppenpost (om man räknar kvalitet/antal inlägg så är du ju på pallplats lätt just nu!!!) :)
     
  12. hejo
    Trådstartare

    hejo Y-Wing pilot

    Inlägg:
    806
    Tack min vän o tack alla andra för glada tillrop. Får väl jobba på att bli av med "One hit wonder" ;-)
    Känns bra att ha vaknat till liv igen men jag tycker det är lite dåligt drag på Vintage-sektionen......

    /Henrik
     
  13. Jokkmokkswe

    Jokkmokkswe Cup of Jawa

    Inlägg:
    4.629
    Från:
    Sthlm
    Välkommen hit och tack för att du får in lite friskt omega blod hit.
     
  14. Camo00

    Camo00 AT-AT driver

    Inlägg:
    6.516
    Från:
    Malmö
    Suveränt inlägg om en intressant modell jag inte uppmärksammat så mycket förut. Tack!
     
  15. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    6.230
    Från:
    Vallentuna
    Schyssta ur! Välkommen!
     
  16. Bomier

    Bomier X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.862
    Från:
    Bangkok
    Tack för trevlig läsning!

    Mvh
    Micke E
     
  17. paradis

    paradis Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.785
    Från:
    Malmö
    Tack för trevlig läsning,jag vet nästan inget om Omega.Så bra skrivet ock bilder så att man kan följa utvecklingen,perfekt. MERA SÅDANT OM ANDRA MÄRKEN::....TACK.!!!!!!
     
  18. Jensab

    Jensab Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.728
    Från:
    Stockholm
    Bumpar denna lilla lektion i chronostop nu när fölket är lediga.
    /j
     
  19. cjperry

    cjperry AT-ST driver

    Inlägg:
    1.043
    Från:
    Norr
    Jagar för tillfället efter en 145.010 men det är en riktigt tuffing att hitta i rätt skick.
     
  20. fc2

    fc2 Y-Wing pilot

    Inlägg:
    978
    Trevligt inlägg. Aldrig riktigt gillat Chronostopen iom att den saknar kronominuten men däremot gillar jag det udda i Drivern.
     
  21. GurraG

    GurraG Stormtrooper

    Inlägg:
    255
    Från:
    Stockholm/Boston
    Barnsligt förtjust i drivers watches och Chronostopen är mitt nästa köp i kategorin men dom blir alltid lite väl dyra på ebay. Men vilket år som helst...
     
    Icaras gillar detta.
  22. Criss Cross

    Criss Cross AT-AT driver

    Inlägg:
    5.524
    Från:
    Stockholm
    Buzz Aldrin gillar detta.