• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation "C"

Hej alla!
Nyligen fick jag överta farfars gamla Omega. Enligt mina efterforskningar tycks det handla om en Constellation "C" Automatic Chronometer i guld/stål (ref 168.017). Jag blev kär direkt i "Connie"! Har inte vågat öppna den p.g.a risken att kontaminera insidan. Klockan fungerar men i hur hög grad vet jag ej Med undantag för glaset tycks boetten och urtavlan vara i rätt gott skick. Har idag besökt Bergströms, Magnussons och även Jarl Sandins affärer för att kolla vad en service skulle kosta. JS skulle ta åtta tusen (!) och de två andra ca 3000.

Min fråga till era ärevördiga klock-connoiseurs:

Vad hade ni gjort i mitt ställe? Vill ju använda min kära släktklenod. Men vad är smartaste sättet att få den i dugligt skick för framtida bruk?

Alla tips emottages tacksamt!
 

Bilagor

  • 20160423_142131.jpg
    20160423_142131.jpg
    107.1 KB · Visningar: 222
  • 20160423_142110.jpg
    20160423_142110.jpg
    144 KB · Visningar: 223
  • 20160423_142050.jpg
    20160423_142050.jpg
    132.6 KB · Visningar: 242
Senast ändrad:
Fin! ... har inge mer input än så i dagsläget tyvärr..
Tack! Förhoppningen är att min ska bli lika fin som den om man följer länken (eller bättre!) :cigar:

Men då behövs nytt glas, service, nytt Hirsch-läder (tänker svart alligatorskinn, mums!) och vem vet vad mera. Hoppas att jag har råd att äta resten av månaden!
:omega:
 

trumpetera

Panerai
Grattis till en fin klocka!

Tag dig över till Wieselgrensplatsen på Hisingen till Gastons Ur.

Han grejjar den med acklamation!

Hälsa från trumpetarn!
 
Måste erkänna en sak för er.

Jag var helt inställd på att Omegan skulle poleras upp till originalpolish men efter några dagars surfande står jag nu kluven. Hur mycket är _för_ mycket renovering på en klocka?

Glaset måste väck, så är det bara. Fixoflex-bandet går också bort. Men resten? Ska jag rentav låta boetten vara som den är? Vad talar för en renovering, och vad talar emot?

Vad tycker forat?
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
det stora med denna modellen är att Gerald genta har designat den .. det enligt mig ger den mer cred !
sen att den faktiskt är mer och mer svårfunnen !
 
Topp