• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Dynamic

Evert

Omega
Mm, men det är ett pris man får betala om man ska ha en klocka som är otroligt lätt att byta band på. Lite halva grejen med den klockan. Men jag håller med dig, och det gör det hela lite halvknepigt när man som jag är ute efter en Dynamic.

Indeed. Hade tänkt att jaga rätt på en krona för att se om det är något liv den och då hade det ju varit praktiskt att ha korrekt referens till handa. Är även sugen att beställa en länk.
Men det är väl bara att försöka hålla sig tills den lämnas in hos urmakaren.
 

Icaras

Rolex
Indeed. Hade tänkt att jaga rätt på en krona för att se om det är något liv den och då hade det ju varit praktiskt att ha korrekt referens till handa. Är även sugen att beställa en länk.
Men det är väl bara att försöka hålla sig tills den lämnas in hos urmakaren.
Du kan ju använda dig av uteslutningsmetoden för att ta reda på vilken ref det är. Jag gissar på 135.0033:
http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-watches-database?ref=14952

I så fall är det nog 1153/138 länk/endlänkar som ska sitta på den :)
 
  • Like
Reactions: fc2

Evert

Omega

Icaras

Rolex
Du är välkommen till den hittills något begränsade skaran! Det är en riktig pärla, speciellt på länk.
Favoritklockan! Gillar starkt designspråket :)
2014-03-21 05.44.06 2.jpg
2014-03-23 05.07.36 1.jpg
 

Evert

Omega
Var förbi Farfars Klocka idag. Urverket syntes vara i jättefint skick men sannolikt aldrig servat. Däremot visade det sig vara ett stort problem att fixera verket. Räcker inte med ny krona utan det krävs ändå att verket "kilas fast" med nåt. Farfar himself hade nån tanke om att gjuta iordning en distans som läggs i botten. Men det var isåfall ett framtida projekt.

Nån som känner igen problematiken?
 

tictac62

Cartier
En läcker klocka, kommer ihåg när den kom. pappa hade en!

har en gammal sliten en som jag ska renovera, kommer att lägga ut bilder på den under renoveringen.
 

Evert

Omega
Det har jag missat :( . Kan man få en länk så man kan läsa på ?
Är sista posten på sid 2 i denna tråd. Saxar in det:
Urverket syntes vara i jättefint skick men sannolikt aldrig servat. Däremot visade det sig vara ett stort problem att fixera verket. Räcker inte med ny krona utan det krävs ändå att verket "kilas fast" med nåt. Farfar himself hade nån tanke om att gjuta iordning en distans som läggs i botten. Men det var isåfall ett framtida projekt.
 

rogart-63

Patek
Är sista posten på sid 2 i denna tråd. Saxar in det:
Urverket syntes vara i jättefint skick men sannolikt aldrig servat. Däremot visade det sig vara ett stort problem att fixera verket. Räcker inte med ny krona utan det krävs ändå att verket "kilas fast" med nåt. Farfar himself hade nån tanke om att gjuta iordning en distans som läggs i botten. Men det var isåfall ett framtida projekt.

Låter konstigt att behöva gjuta en distans . Är det nåt som är trasigt ? Verket sitter fast med ett par verkhållare på motsatt sida av ett "normalt" verk. Sedan vrids verket fast i boetten . Ett åttondels varv typ . Lossas moturs och sätts fast medurs . Sen sitter det fast med glaset oxå . Ska se om jag hittar videon på monteringen av verket .
 

Pictor

Audemars
Här är en bra snubbe jag gillar . Watchguy http://watchguy.co.uk/service-omega-dynamic-calibre-630/ På verket sticker små vingar ut som grppar i boetten . Boetten kan omöjligt vara trasigt och saknas hållarna så sitter inte verket fast .

Tack Mr. rogart-63. En fin referens till Watch Gay UK. Läckert att gå in på deras hemsida ock klicka på photo liberary,
snyggt prydligt och informativt, och en resa in i gamla favoriter. Känns som att stå över axeln på
på urmakaren och glo.
 

Evert

Omega
Här är en bra snubbe jag gillar . Watchguy http://watchguy.co.uk/service-omega-dynamic-calibre-630/ På verket sticker små vingar ut som grppar i boetten . Boetten kan omöjligt vara trasigt och saknas hållarna så sitter inte verket fast .
Inget var trasigt enligt "Farfar". Det är ett Cal 601 i min gobit och serienr indikerar att den är från -68/-69. Det ska tydligen vara lite skillnader i hur verket fixeras jämfört med lite senare modeller. Han pratade om att vissa böjer till dom små vingarna när allt är på plats men det är ju ingen långsiktig lösning. En annan högst tveksam var att sätta en liten, liten tejpbit längs kanten mellan tavlan och glaset. Kanske vore klokt att få en till bedömning hos exempelvis ABC Ur?

Dum fråga, men hjälper kronan till med att hålla verket på plats?
 

rogart-63

Patek
Inget var trasigt enligt "Farfar". Det är ett Cal 601 i min gobit och serienr indikerar att den är från -68/-69. Det ska tydligen vara lite skillnader i hur verket fixeras jämfört med lite senare modeller. Han pratade om att vissa böjer till dom små vingarna när allt är på plats men det är ju ingen långsiktig lösning. En annan högst tveksam var att sätta en liten, liten tejpbit längs kanten mellan tavlan och glaset. Kanske vore klokt att få en till bedömning hos exempelvis ABC Ur?

Dum fråga, men hjälper kronan till med att hålla verket på plats?

Jo på sätt och viss gör den ju det . Blir lite stabilare när den trycks in . Även glaset som ska pressa mot tavlan hjälper till att hålla fast verket . Kanske inte sitter stenhårt men tillräckligt .
 

Icaras

Rolex
Är det den röda "boettöppnaren" du menar så tror jag att det är nr 206. Tool 107 är verktyget som används för att lyfta bort glaset. Rätta mig om jag har fel!
Menar givetvis den röda som man skruvar av boettlocket med (för att byta länk/band) :). Har sett en del olika på tradera, vill ju inte betala 200kr för något som inte passar ;)
 
Topp