Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega fickur? Tacksam för hjälp.

Diskussion i 'Vintage' startad av Pelarn65, 30 augusti 2014.

1. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

Den här klockan köptes av min farfar troligen 20-30 talet.
    Enligt urverkets märkning så borde klockan vara från ca 1920.
    Men det jag inte blir klok på är att boetten inte är Omega se bilder.
    Någon som vet varför man gjorde så här med att blanda urverk och boett?
    Jag tar tacksamt emot all info om klockan.
    /Per image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

eriksson850 gillar detta.
  2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Franken fanns väl redan då . Nån som plockat ihop av olika delar som fanns tillgängliga .

Pelarn65 gillar detta.
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Mycket snygg boett ändå .Uret är servat ett antal gånger kan man se på insidan av boettlocket . Boetten är från Elgin .

eriksson850 och Pelarn65 gillar detta.
  4. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

Ja kan vara en förklaring. Har läst någonstans att det var vanligt på den tiden att man valde ett urverk och sedan valde man boett, urmakaren satte sedan ihop klockan man valt.
    Har ingen aning om det är sant.
    Någon här på forumet kanske har mer info?

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Så kan det vara .Googlade lite på Elgin case with omega movement .Några tips fanns det men hittade inget om nån som liknar din .

6. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

Jag har själv Googlat och jag blir inte så mycket klokare, hoppas på kunskap från forumet
    Tack för dina svar

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snygg klocka, har också hört att det kunde vara så att urmakaren köpte in boetter och urverk för att sedan plocka ihop en klocka åt kunden.

Tror inte det var samma prestigehysteri på den tiden, utan klockföretagen var glada över att få sälja produkter och reservdelar.

Har själv en klocka med tavla signerad en urmakare och urverket ett mido.

Pelarn65 gillar detta.
  8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kollar man Elgin hemsida så skulle boetten vara från 1893 . Kan det stämma ?http://elginwatches.org/help/serial_number_info.html

9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Pelarn65 och eriksson850 gillar detta.
  10. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

Att verket är från ca1920 kan mycket väl stämma, min far har berättat att farfar köpte klockan i den vevan.

11. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Fast det står ju att verket och boettens nummer ska helst överenstämma med varandra för att vara kosher. Alltså borde det nån gång ha funnits ett verk med samma serienummer. Och om det stämmer så är boetten från 1893. Eller har jag förstått fel.

13. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

Jag vet faktiskt inte, men dom skriver:
    The reason that the movement and case serial numbers are unrelated is because up until the 1920's, almost all American watches were sold separately from the watch cases. People would go to the local jewelry store, pick out a watch movement that they liked, and then with the money left over, they would pick out a watch case.
    Samt:
    It is very important to not use the serial number on the case because that is completely unrelated to the movement serial number.

rogart-63 gillar detta.
  14. Pelarn65
    Trådstartare

Pelarn65 Friends of KS

Jag kollade med min far och han var ganska säker att min farfar köpt klockan 1928. Min farfar föddes 1910 så att han var 18 år när han köpte klockan kan stämma.