• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega fickur? Tacksam för hjälp.

Pelarn

Patek
2-Faktor
Den här klockan köptes av min farfar troligen 20-30 talet.
Enligt urverkets märkning så borde klockan vara från ca 1920.
Men det jag inte blir klok på är att boetten inte är Omega se bilder.
Någon som vet varför man gjorde så här med att blanda urverk och boett?
Jag tar tacksamt emot all info om klockan.
/Per
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Den här klockan köptes av min farfar troligen 20-30 talet.
Enligt urverkets märkning så borde klockan vara från ca 1920.
Men det jag inte blir klok på är att boetten inte är Omega se bilder.
Någon som vet varför man gjorde så här med att blanda urverk och boett?
Jag tar tacksamt emot all info om klockan.
/Per
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Mycket snygg boett ändå .Uret är servat ett antal gånger kan man se på insidan av boettlocket . Boetten är från Elgin .
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Franken fanns väl redan då . Nån som plockat ihop av olika delar som fanns tillgängliga .
Ja kan vara en förklaring. Har läst någonstans att det var vanligt på den tiden att man valde ett urverk och sedan valde man boett, urmakaren satte sedan ihop klockan man valt.
Har ingen aning om det är sant.
Någon här på forumet kanske har mer info?
 

rogart-63

Patek
Ja kan vara en förklaring. Har läst någonstans att det var vanligt på den tiden att man valde ett urverk och sedan valde man boett, urmakaren satte sedan ihop klockan man valt.
Har ingen aning om det är sant.
Någon här på forumet kanske har mer info?

Så kan det vara .Googlade lite på Elgin case with omega movement .Några tips fanns det men hittade inget om nån som liknar din .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja kan vara en förklaring. Har läst någonstans att det var vanligt på den tiden att man valde ett urverk och sedan valde man boett, urmakaren satte sedan ihop klockan man valt.
Har ingen aning om det är sant.
Någon här på forumet kanske har mer info?

Snygg klocka, har också hört att det kunde vara så att urmakaren köpte in boetter och urverk för att sedan plocka ihop en klocka åt kunden.

Tror inte det var samma prestigehysteri på den tiden, utan klockföretagen var glada över att få sälja produkter och reservdelar.

Har själv en klocka med tavla signerad en urmakare och urverket ett mido.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Att verket är från ca1920 kan mycket väl stämma, min far har berättat att farfar köpte klockan i den vevan.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte, men dom skriver:
The reason that the movement and case serial numbers are unrelated is because up until the 1920's, almost all American watches were sold separately from the watch cases. People would go to the local jewelry store, pick out a watch movement that they liked, and then with the money left over, they would pick out a watch case.
Samt:
It is very important to not use the serial number on the case because that is completely unrelated to the movement serial number.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag kollade med min far och han var ganska säker att min farfar köpt klockan 1928. Min farfar föddes 1910 så att han var 18 år när han köpte klockan kan stämma.
 
Topp