Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Flightmaster

Diskussion i 'Vintage' startad av McFly, 14 juli 2015.

1. McFly
    Trådstartare

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Kom över en Omega Flightmaster som tillhör min svåger.
    Kronografen tickar som den ska, fastnar ibland. Huvudkronan verkar ha fastnat men de två auxilärkronorna verkar fungera. Han snackade med Krons för ett tag sedan och de sa att den skulle behöva skickas iväg till Schweiz för att fixas. Grejen är att han inte har någon lust att betala åtskilliga tusen för att renovera klockan, då det viktigaste för honom är att den fungerar och är någorlunda fräsch (arvegods från hans far). Min gissningen är väl att den fått en snyting kanske och att några delar inte riktigt fungerar som de ska. Hur skulle ni gå tillväga?

Pictor, DrDre, Ako och 6 andra gillar detta.
  2. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Kan ju givetvis kosta en slant att fixa den men det tycker jag det är värt att kosta på den. Behöver ju inte bli svindyrt men det beror ju på om delar behöver bytas eller om det är något enklare fel. Kolla med urmakarna nedan vad de säger om prisbild. En vild gissning är mellan 3-6k.

Tips på alternativa urmakare:
    http://robengstrom.se
    http://www.lindahlsurmakeri.se
    http://www.farfarsklocka.se

mega gillar detta.
  3. fc2

fc2 Borgare

Är det klockan på bilden? Om ja så är en hel del saker bytta.

En service bör landa på ca 5 000 SEK. Om den skickas till Bienne kommer de förmodligen byta fler delar än vad vi nördar skulle vilja, såsom tavla och visare. Det i sin tur gör att värdet på klockan sjunker, något som är värt att tänka på.

4. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Hade varit kul att äga en flightmaster en dag

5. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Abc werner på söder kör ju omega och där kan man bestämma vad ska göras o inte göras.

6. SjööSandström

SjööSandström Kontot är ej kopplat till företaget Sjöö Sandström

Härlig klocka det där!
    Väl värd att ta hand om!

7. McFly
    Trådstartare

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Farfars klocka har min far tidigare erfarenhet av när han servade min farfars Omega, no pun intended. Får tipsa om dessa!
    Ska kolla in dem också. Stort tack!
    Nej det är inte klockan på bilden :) Den är i sämre skick än den på bilden. Jag tror att tanken är att min svåger bara vill polera upp glaset och boetten, samt serva urverket så att den är lite möglig fortfarande!

Jag tycker verkligen att den är asball om jag ska vara ärlig. Den sitter jävligt fet på handleden och liknar en Speedmaster Mark II, bara att den är lite coolare ;) Verkligen en riktigt udda klocka som står ut, kan inte finnas allt för många på forumet :)

8. fc2

fc2 Borgare

Polera inte boetten, vad du än gör!

Aurum gillar detta.
  9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Iaf inte om de saknar lapping machine!

Point Blank gillar detta.
  10. fc2

fc2 Borgare

OM (!) det ska göras måste man ha rätt maskiner och i ärlighetens namn finns det bara ett ställe där de finns - i Bienne. Jag är dock emot att polera och ta av boettens material.

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Beror ju helt på hur den ser ut idag? Gillar du inte andra lapping-resultat? För små skivor?

12. fc2

fc2 Borgare

Visst, är boetten väldigt illa däran är det okej att snygga till den men av de jag sett som blivit "Bienned" så har utgångsmaterialet varit helt okej och då tycker jag det är lite onödigt för all den patina som 40 års användande byggt upp försvinner på några timmar. För bästa resultat bör man använda de maskiner som en gång i tiden tog fram boetterna och dessa maskiner finns bara på en plats. Dessutom innefattar det arbetet en hel del manuellt arbete vilket är precis den typen av jobb vi vintage-nördar värdesätter högt.

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Förstår vad du menar, lite battlescars är bara trevligt. Fulpoleringar bör däremot åtgärdas. Vad jag inte gillar är märkestänket. Tycker de självständiga som har både lasersvetsning och lapping machine är duktiga så jag personligen skulle inte dra mig från att anlita någon av dem.

yonsson gillar detta.
  14. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Ta lite bra bilder så är det lättare med utlåtande.
    En flightmaster är en gammal favorit, grattis till en kul klocka.

15. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag frågade nyligen på ABC hur mycket det skulle kosta med service på min Speedmaster MKII och fick priset 6000 kr. Då är klockans boett, tavla osv i fint skick och behöver ingen åtgärd. Men eftersom jag inte ska serva den just nu så frågade jag inte vilka delar som normalt byts vid service.

16. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har ingen uppfattning när det gäller polering men om vi talar service av verk så skulle jag lämna den till Jonas som är urmakare på klockmaster Globen. Be om ett kostnadsförslag och var tydlig med vad du önskar samt be om råd. Jonas är en av Sveriges absolut bästa omega urmakare och jag har alltid varit nöjd med hans arbete. Deras verkstad är en av Sveriges bästa. Inget ont att säga om ABC och farfars klockor men det är olika ligor.

noeLLY gillar detta.
  17. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Bumpar tråden

Fått ett bytesförslag mot min certina, något jag inte borde göra då jag måste sälja. Tänker att flightmastern kanske är något mer lättsåld varför jag önskar era åsikter.

1. Finns det någon som letar efter en flightmaster så är det rätt tillfälle att hojta till nu:D

2. Vad tycker ni om denna? Taggar alla som jag tror har koll på modellen: @Patrik J @Ako @tdn-dk @Aurum

3. Vad går en sånn här för?

unspecified-4.jpeg unspecified-3.jpeg unspecified.jpeg

Aurum gillar detta.
  18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ser mysig och orörd ut tycker jag. Kan iofs inte modellen så bra och det är tyvärr cal 910 jag är ute efter...

krämbulle och Karatekid gillar detta.
  19. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Typ 15 utan länk o fungerande...

Karatekid gillar detta.
  20. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Vad har denna för verk? Kan nada om dessa:/

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Borde vara cal 911 om jag inte är fel ute. Lite tjockare och har glas-glas istället för plast.

Ako och Karatekid gillar detta.
  22. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Japp, en 911 är det. Ser fin ut i boetten. Gula visare är bra (professionella versionen). Synd att den saknar länk, bara. Har inte kollat priserna på ett tag, men borde väl ändå vara över 20? Förvisso en tråkigare klocka än 910, men ändå.

krämbulle gillar detta.
  23. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Det är som föregående talare säger , 911 , lite tjockare än den tidigare 910 . Och inte lika dyr...

24. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Min bror har en finare 911 till salu med länk , instruktioner , box för 20, jag hade inte betalt mer än max 15 utan länk o okänd service historik...

25. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Kan säkert stämma. Mycket klocka för pengarna. :)

M.M, Weasel och Ako gillar detta.
  26. M.M

M.M Friends of KS

Båda är glas-glas tror jag, hade det jobbigt och polera bort repor i min 910...

Aurum gillar detta.
  27. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Stämmer, mineralglas på båda men skön dome på 910 och platt på 911. (Så boetten på 911 är alltså rejält tjockare, även om det bara skiljer nån mm på hela klockans mått)

krämbulle, M.M och Aurum gillar detta.
  28. M.M

M.M Friends of KS

Ja 910:an är liite coolare m dome:n (plus den färgade 24-h visningen. Men den tar upp repor lättare än 911:an då naturligtvis och det tyckte jag märktes när jag hade dem. Mycket klocka för pengarna, kan bara rekommendera dem båda väldeliga.

29. Brunleif

Brunleif Stadsbo

För att gå lite OT, ungefär vad får man lägga för en service av en flightmaster?

30. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Min gick lös på styva 11k efter besök i Schweiz men det var med polering i grejer.. Via Werner på ABC med bara en hederlig service får du kanske räkna med 4-5k.. annars finns ingen AD i Sverige som fixar dessa så den måste till Schweiz. Det kommer säkert behövas bytas lite grejer så räkna med 6-7k för en Schweiz tripp.

Mernis Bajra och Brunleif gillar detta.