Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega funderingar...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 8 oktober 2013.

1. ...tänkte lite på seamasterlinjen, jag tycker man ska ge Omega cred för att ha lyckats med hela PO och AT linjen, jag gillar VERKLIGEN dom, rena fullträffar tycker jag, MEN däremot 'Bond' modellen (Som jag ägt) känns verkligen 90tal för mig, behövs den verkligen nu? Känns det inte som både POn och AT tagit dess plats?

Speedmaster och PloProf är ju SJÄLVKLART två klassiker som alltid är funkis...

PO, funkar på allt, länk, gummi och läder...

AT...min favorit 'Skyfall...

Vad tycker ni?

Omega Seamaster 'Bond' varianten har självklart sin plats i klockhistorien och har nog varit den klocka som varit först steget på ett seriösare klockintresse för MÅNGA, kommer själv ihåg när jag köpte min, FAAAN vad nöjd jag var när jag gick ut ur affären, men kanske är dags förpassa den till historien?

DÅ kanske alla klocknördar får upp ögonen för den igen ;)

Fixoflex, Affe, Rookien och 16 andra gillar detta.
  2. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Jag äger själv en PO 42 mm så är väl partisk men jag tycker den rullar på riktigt bra.. Dessutom ganska mycket bang for the buck.

Hade gärna kompletterat med skyfall också men mycket vill ha mer. någon måtta får det vara ; - )

3. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Omega gör kanonklockor, Aqua Terra 8500 skulle jag utan tvekan kunna tänka mig i framtiden... Fast det finns andra klockprioriteringar som går före just nu...:angel:

4. k9handler

k9handler Stadsbo

AT'n är ju supersnygg.

5. Isodor

Från:
    sthlm

Vad tycker du om denna MK?

Rozzy gillar detta.

6. Hour Vision är snygg, men har ingen koll på prisbild osv...

Hittade en bild, ser riktigt bra ut...

Även om 'de Ville' klingar dåligt i mina öron, tänker på 25års klockor...

Ska det vara dressare från Omega så är det Pie-Pan som gäller tycker jag, den skulle jag vilja se uppdaterad till typ 38mm...var väl nåt snack om det förut???

ace, RJO, Jonte73 och 1 annan gillar detta.
  7. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Tycker den "nya" AT-serien är grym!

Wii och Selvedge13 gillar detta.
  8. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Har den ett upphöjt safirglas? det ser nästan ut så...

9. Slutsats: Ping Omega...

Fasa ut ALLT utom

PO Serien
    AT Serien
    PloProf
    Speedmaster (ENDAST Månklockan får vara kvar)
    Och lansera en 38mm Pie-Pan

Slut...

Icaras, Wii, papadok och 2 andra gillar detta.
  10. Isodor

Från:
    sthlm
    Clooney sportar ju De Ville.. Måste vara bra ligga-klocka.

Gavve, hublot, Asplund och 1 annan gillar detta.
  11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nja, tycker nog de skall ha en råare variant av POn, typ en hederlig Seamaster utan trams. Matt keram och grovt borstad boett och länk. Lite som den nya BP Aqualung. POn är fin men lite mycket leksak i mina ögon. Sedan hade det varit trevlig om de körde en uppdatering på den första Seamastern med. ATn finns givetvis, men en med vanliga bandhorn och lite retroflört i ett vattentätt fodral. Säljs på cordovan och BOR.

12. tim.stockholm

tim.stockholm Friends of KS

Från:
    Stockholm
    .... och bort med alla miljarders olika limited edition. Speciellt 007!

masterkiller gillar detta.
  13. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vet egentligen inte vad jag tycker om PO men ATn, speciellt Skyfall, är ju riktigt sjukt snygg.

14. cab

cab Friends of KS

Den här bilden gör att jag vill köpa en AT pronto, har tyvärr aldrig fått prova/sett den live på läder då alla butiker jag varit in till bara haft den på länk.

RJO gillar detta.
  15. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Även jag tycker den är riktigt vacker, men jag har inte ens sett den irl. Kan vara ett framtida köp, men måste som sagt testa den innan :)

En till bild på samma

Rookien, aspo och jabla gillar detta.
  16. Isodor

Från:
    sthlm
    En annan dinka som är sjukt fet är PloProofen

Tydligen är Eriksons Urhandel i Sumpan de som sålt flest plo proof i hela Sverige.. Hela 7 st. Och då har den funnits ute sedan typ 3-4 år? Detta måste ju räknas till en av de mesta udda isf, för att vara en välköpt märke.

Wii och MKRGG gillar detta.
  17. Omen

Omen Goldmember

Nej nej, har aldrig fått ligga när jag burit denna De Villeklockan, men det beror säkert inte på klockan utan på bäraren och jag är ändå gift..... Zenith.

18. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Jag är inte så förtjust i PO'n. AT'n är svinsnygg.seamaster Bond är också fin, framförallt chronon:D

19. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kunde inte säga det bättre själv +1 på den.
    PO serien och AT serien är helt klart deras ess.
    Nästa Omega blir en AT.

20. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har ju en PO på väg hem så hoppas den håller för förväntningarna. Har även varit sugen på en AT länge men varit lite rädd för att den ska vara för dressad. Den så kallade teak dialen är så fantastiskt fin... Hoppas få klämma och känna på båda inom kort.

21. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Håller AT som den absoluta favoriten, tyvärr måste min vita upp på köp&sälj!

22. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    För mig är det bara speedy, ploppen och RIKTIGT grisjävelslitnsa tritium-SMP300 som gäller :) tycker PO:n & AT är fina klockor men dimensionerna är fel för mig. (38mm AT är för hög, 41mm AT är för stor för sin design. 42mm PO är för bullig och 45mm för stor osv.

Icaras gillar detta.
  23. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Håller med om att klassiska Bond (2531.80.00 och 2220.80.00) med blå wave-dial och kaliber 1120/2500 hör till det förgångna. Kan dock vara lite sur på mig själv att jag inte hamstrade fler 1120-försedda SMP's för några år sedan när det gick att få fina, beggade exemplar med full dokumentation för bara 10k eller strax därunder. Det här är blivande klassiker ! :sorry:

Att begränsa Speedy-kollektionen till bara månklockan låter inte som någon vidare idé, däremot känns det bra att Omega nu fasar ut kaliber 1164 (ETA 7750) i sin helhet och i framtiden kommer att satsa fullt ut på kaliber 3330 (som entry-level) och kaliber 9300, båda har allt vad Omegas senaste teknik har att uppbringa även om endast den sistnämnda kan anses vara in-house (i vad mån det är viktigt). Lite synd att 3313 (som fram tills lanseringen av 9300 år 2011 var Omegas top-of-the-line bland kronografverken) nu läggs ner. Jag hade förhoppningen att denna vackra kronjuvel skulle fortsätta tillverkas i C-versionen och övergå i en D-version med Si14-spiral då den är som klippt och skuren för damkollektionen där dess nätta dimensioner gör den så mycket mer lämpad än den utrymmesmässigt betydligt större 9300. Men så tycks det alltså inte bli, jag antar att det kostar för mycket att fortsätta serietillverka ett så avancerat urverk i små volymer och att 3330, som fått den teknik som 3313 saknar, istället får bli framtiden.

Vänligen
    Forumets undersköterska

F1zbo, Affe, Icaras och 3 andra gillar detta.
  24. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Och hyfsa bort den där eländiga heliumventilen från PO:n också...

25. par

par Friends of KS

Håller med dig till 100%

masterkiller gillar detta.
  26. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Schyssta Omega klockor allihopa som ni visar upp, och jag håller med till viss del att Omegas bond seamaster är lite 90-tal, men det bryr jag mig inte om. Modellen är en klassiker som ändå aldrig faller ur tiden tycker jag då den är en ruggigt bra beater. Men om jag får avvika lite från ämnet så är jag själv såld på denna Omega modell! Måste våga köpa den någon dag, gärna den med vit tavla.

jabla, Sond, DrDre och 2 andra gillar detta.
  27. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Hmm, svårt att bestämma mig. Tycker Omega gör mycket skit men att SMP är bra... Och en annan dag tycker jag Omega suger och jag vill flippa mina och köpa andra balla grejer... Och sedan tillbaks till ruta ett.

Men att det inte behövs fler smps är en sak som är säker. Sedan är frågan hur det skulle slå mot Omegas intäkter då jag tror att de fortfarande säljer som smör.

Vidare med speedy så är det också där fullt med fladdriga modeller som egentligen inte behövs.. Måndinka är givet men det behövs ju inte 100 varianter på originalet.

28. bullen

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Sond gillar detta.
  29. A.Gold

A.Gold Stadsbo

Jag har fastnat för PO:ns bezel, den känns fulländad. Urtavlan har jag dock lite problem med, är inte tim- och minutvisaren lite välihopklämda? korta och tjocka... Men det är en klocka som verkligen har växt för mig.

När det gäller AT skyfall är man ju knappast ensam om att vara helt hänförd utav den blåa urtavlans skimmer! finns inte mycket att klaga på, speciellt inte när man ser den på brunt läder!

Tycker dock att day daten från i år är cleanare då datumet hamnar klockan 6 istället för att ligga klockan 3 och vara triangelformat.

Håller även med om att bondklockan känns lökig numera, bäst före datumet har utgått :)

30. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Håller med om att det är dags att integrera heliumventilen om den nu måste finnas där. Tyckte den var skitcool i början när man fick upp ögonen för Seamaster men inte idag.

Och så måste Omega som nån tidigare nämnde sluta med sitt "only 10.007 limited pieces" larv.

Mårtenssons ur Brookfield