• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Genéve - kronan gängat ur (bilder).

Tidvattnet

Breitling
2-Faktor
Hej! Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig :)

Kronan har gängat ur på denna klocka. Går att skruva fast med framåtrotation, men gängar ur vid bakåtrotation. När den är "fastskruvad" kan jag ställa tiden utan problem - endast med framåtrotation, med visarna motsols. Dock verkar jag inte kunna dra upp den längre - tickar inte som förut vid uppdragning. Känner inget motstånd. Två frågor:

1. Vad har hänt?
2. Vad kostar kalaset / vad är rimligt avdrag vid försäljning här på KS?

Stort tack på förhand!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    70.6 KB · Visningar: 77

holma20

Panerai
Hänt mig ett par gånger,
Inget att oroa sig över , vet inte hur kunnig du är, men om du kan öppna upp boettlocket och dra ut kronhalsen så är det lättare att skruva åt kronan:)

När du försöker skruva åt den nu så blir det inget motstånd när du skruvar den framåt,
Därför gängar den inte fast ordentligt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hänt mig ett par gånger,
Inget att oroa sig över , vet inte hur kunnig du är, men om du kan öppna upp boettlocket och dra ut kronhalsen så är det lättare att skruva åt kronan:)

När du försöker skruva åt den nu så blir det inget motstånd när du skruvar den framåt,
Därför gängar den inte fast ordentligt
Dra ut kronhalsen? Nu hänger jag inte med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har inte sagt att han har fel på nått sätt men som jag skrev över,
Jag och många andra kallar bom , kronhals,
Och det verkar aldrig misstolkats förut
Nej läser jag din första text nu så förstår jag ju vad du menar.
Men för sakens skull så är det ju bra att någon går in och rättar imo :)
Dumt ifall någon skulle googla på kronhals, få upp en bild på en sådan och tro att den ska dras ut. :)
 

holma20

Panerai
Handlar inte om att ha rätt och fel, utan om att använda rätt benämningar så det inte blir missförstånd. Finns inget annat syfte från min sida.
Nej som jag sa , du har säkert rätt ,
Eller rättare sagt rätt ,
Men när jag har läst snackat mkt med urmakare osv så kallar dom den för kronhals fråga mig inte varför,
Samma sak här på KS så nämns ofta kronhals som bom ,

Nej läser jag din första text nu så förstår jag ju vad du menar.
Men för sakens skull så är det ju bra att någon går in och rättar imo :)
Dumt ifall någon skulle googla på kronhals, få upp en bild på en sådan och tro att den ska dras ut. :)
Absolut
 

Tidvattnet

Breitling
2-Faktor
Det här tog en intressant riktning... ;)

Har ej verktyg för att öppna upp boettlocket. Så fråga 2 kanske är mest relevant.
 

rogart-63

Patek
Kronan är lätt fixat. Värre med att den inte drar upp? Låter som om nåt annat skulle vara fel oxå? Det borde gå att dra upp trots att kronan gängar av sig? Kanske behöver en service ändå.
 
Topp