• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Geneve 14k cal 601

weeklund

Omega
God kväll på er!

Har fått ärva en gammal släktklenod i form av en vintage Omega Geneve 14k med 18k guldarmband. Urverket är av modell 601. I boetten står det 1319021. Hittar ingen mer info om armbandet mer än att det är graverat med 18k. Förmodlingen är det inte original. Vad säger ni experter? Någon som kan hjälpa mig med lite mer info om klockan? Årgång, värde etc?


2014-12-24-22.01.58.jpg 2014-12-24-23.05.00.jpg 2014-12-24-23.05.14.jpg
 

weeklund

Omega
Tack för hjälpen!

Gillar klockan men tyvärr är armbandet för stort för min handled. Ska nog försöka hitta nåt schysst läderband istället. Några tips?
 

weeklund

Omega
Har inte hänt speciellt mycket sen senast med denna klocka tyvärr. Hade lite att göra så tänkte byta armband ikväll, hade ett gammalt krokodil som passade. Tog säkert 15 minuter att få bort guldlänken bara, bandsprinten hade ärgat rejält så den gick knappt att röja. Men efter lite våld så gick det.

Funkar bra sålänge. Borde egentligen satsa på att serva den innan jag börjar använda. När jag drar upp den så kan man dra cirka ett varv innan det blir trögt och motstånd, när man kommit över det går det lätt igen och samma sak händer efter ca ett varv. Någon som har aning vad det kan bero på?

Och är det någon som har tips på bra serviceställen för Omega i Skellefteå eller Umeå? Helst Skellefteå. (Ping jonas_w) Skulle även funka att skicka den via posten ifall det ligger för långt bort.

Vad kan en fullservice kosta?

2015-01-10 01.43.26.jpg
2015-01-10 01.42.50.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har inte hänt speciellt mycket sen senast med denna klocka tyvärr. Hade lite att göra så tänkte byta armband ikväll, hade ett gammalt krokodil som passade. Tog säkert 15 minuter att få bort guldlänken bara, bandsprinten hade ärgat rejält så den gick knappt att röja. Men efter lite våld så gick det.

Funkar bra sålänge. Borde egentligen satsa på att serva den innan jag börjar använda. När jag drar upp den så kan man dra cirka ett varv innan det blir trögt och motstånd, när man kommit över det går det lätt igen och samma sak händer efter ca ett varv. Någon som har aning vad det kan bero på?

Och är det någon som har tips på bra serviceställen för Omega i Skellefteå eller Umeå? Helst Skellefteå. (Ping jonas_w) Skulle även funka att skicka den via posten ifall det ligger för långt bort.

Vad kan en fullservice kosta?

2015-01-10 01.43.26.jpg
2015-01-10 01.42.50.jpg
Fin Omega du har där. Det finns så vitt jag vet bara en Urmakare i Skellefteå. Ingemar på Burmans. De är inte Omega AD men jag vet flera som servat och reparerat sina Omega där. Själv har jag bara servat en gammal Titusdykare med ETA verk hos Burmans men det funkade utan problem även om det tog lång tid, drygt 2 månader. Tror jag betalade 1900kr. Gå in och snacka med honom, han borde kunna fixa din Omega utan problem.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Alla gamlingar som suttit och skruvat Omega där i norr har gått bort. Du måste nästan skicka den neråt i landet. Börja med att ringa Farfars här i Sthlm och hör med han.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Låter som något i keyless eller stammen som är böjt. förhoppningsvis inget som blir jättedyrt i samband med service.
 

weeklund

Omega
Tack för tipsen. Får gå in på Burmans och fråga efter Ingemar. Även om jag tycker säljarna där inte är något att hänga i julgranen de gånger jag varit in. :)
 

Guinness

Cartier
I Umeå finns det Patrik (?) på Ljungs ur som har servat min UN med Eta baserat 36,000 bpm chronometer.
Han är duktig, tror det tog ca 3-4 veckor och kostade 2200:-

Han är tidigare Omega AD så har jobbat med omega tidigare vilket bör vara positivt.
 
Topp