• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Geneve - brådskande om rep.

V

Cartier
Jag blev med Omega Geneve från -69 nyligen efter ett lådfynd hos min mamma.
Gången var ca +15sek/dygn vilket jag var nöjd med. Detta höll i sig de dagar jag hade klockan igång.

Men...förra veckan var jag förbi Werner Koch på ABC för att köpa band och byte till Omega-krona.
Efter det blev den liggande tills igår. Då helt plötsligt är klockan som en dopad hundrameterslöpare och går med nästan dubbla hastigheten. Samma sak idag....rallyfart och sen kan den helt plötsligt stanna och efter en knyck så blir det rally igen.

Nu är det så att jag ska på begravning imorgon och hade tänkt ha på mig klockan då. Det är väl egentligen inte hela världen och jag kan absolut gå klocklös, men känslomässigt vill jag gärna ha den på mig. Jag hade dessutom tänkt att lämna mobilen hemma så det är klart att det underlättar med en korrekt gång, det är ju ändå ganska många hålltider imorgon.

Så till frågan. Kan detta ha hänt vid kronbytet eller är det tekniskt omöjligt att urverket påverkas då? Jag skulle gärna veta innan jag går in till Werner igen så att jag vet om jag har möjlighet att reklamera eller inte. Eller är det något jag kan göra åt saken själv om det är så att han inte har tid att hjälpa till?

Tack på förhand.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Allt kan hända, men ser det inte som troligt att bytet av krona skulle orsaka det... en vanlig orsak till att klockor rusar är att balansspiralen blivit smutsig/magnetiserad och därigenom kortar balansens svängningar. Om det är detta som är problemet så borde en urmakare kunna lösa det relativt lätt.
 
  • Like
Reactions: V

V

Cartier
Allt kan hända, men ser det inte som troligt att bytet av krona skulle orsaka det... en vanlig orsak till att klockor rusar är att balansspiralen blivit smutsig/magnetiserad och därigenom kortar balansens svängningar. Om det är detta som är problemet så borde en urmakare kunna lösa det relativt lätt.
Tack för snabbt svar. Jag får skynda förbi Werner och hoppas på hans goda vilja att försöka lösa det idag.
 

leicaphile

Panerai
Kan vara att balansspiralen/hairspring trasslat in sig. Men ibland kan det räcka att knacka sidan av klockan försiktigt mot bordet...
 
  • Like
Reactions: V

leicaphile

Panerai
Skönt att det funkade! Vet att det händer ibland när klockor skickas på posten, det kan vara att balansspiralen är lite kladdig med gammal olja eller nåt och två "coils" fastnar i varandra.
 
  • Like
Reactions: V

leicaphile

Panerai
Grattis, men se det som ett tecken och lämna in den på service.

Tror inte det är nödvändigtvis fallet, ibland räcker det med en lätt stöt under transport för att det ska bli problem även på ett verk som är i gott skick. Men visst skulle det inte skada att låta en urmakare ta en titt och bedöma servicebehovet överlag.
 
  • Like
Reactions: V

V

Cartier
Hade tänkt byta glas på den, det som sitter på nu är eftermarknadsglas, så då får Werner ta sig en titt på urverket och göra en bedömning.

Jag tror inte att jag kommer använda klockan så väldigt frekvent, men det är ju så klart en bättre känsla att den ligger förvarad och man vet att den mår bra.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det hör ju inte till vanligheterna att balansspiralen "trasslar" in sig om den inte samtidigt är kletig. men visst ska du inte använda klockan så är ju en service onödig... det där kan ju dock en urmakare snabbt avgöra.

Själv så skulle jag valt att rengöra och rätta till spiralen istället för att knacka den i bordet.
 

leicaphile

Panerai
Det hör ju inte till vanligheterna att balansspiralen "trasslar" in sig om den inte samtidigt är kletig. men visst ska du inte använda klockan så är ju en service onödig... det där kan ju dock en urmakare snabbt avgöra.

Själv så skulle jag valt att rengöra och rätta till spiralen istället för att knacka den i bordet.

Det kan ske även med helt nya urverk:
http://forums.watchuseek.com/f21/what-do-when-your-seiko-running-exceptionally-fast-416572.html

Men ja, en urmakare kan naturligtvis bedöma skicket snabbt.
 
  • Like
Reactions: V
Topp