Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Geneve Dynamic

Diskussion i 'Diskussion' startad av JEK, 5 oktober 2014.

1. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

Hej, har fått min farfars gamla Omega Dynamic Geneve (automatisk). Klockan är gammal och välanvänd men såklart kul iom att den har lite personlig historia. Någon som har en uppfattning om urverk, kostnad för att serva detta. Sedan behöver läderbandet bytas och det är tydligen ett speciellt band man behöver för att fästa mellan botten och underdelen verkar det som. Någon som har koll på det, går det att beställa via Omega eller måste man leta runt på Ebay etc? Glaset är också mycket repigt, går det att putsa upp eller är det bara att byta?

2. Jacob

Jacob Friends of KS

Bilder hjälper.

eriksson850 gillar detta.
  3. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

eriksson850, marconimotet, Galaxxy och 3 andra gillar detta.
  4. wadbro

wadbro Stadsbo

Service är omöjligt art svara på så här, det får ju en urmakare bedöma. Remmar är rätt dyra till denna modell ifall du får tag på original. Sett priser runt tusenlappen på dom!

5. Jacob

Jacob Friends of KS

Glaset borde gå att putsa.
    Men... iom att den har ett personligt värde skulle jag lämna in den på service, glasbyte och bandfix. Svårt att sia om kostnad så gå och få lite olika prisförslag. Kul klocka!

eriksson850 och JEK gillar detta.
  6. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

Är urverket av sådan modell att vilken urmakare "som helst" kan fixa i det, eller bör man gå till en specifik omega urmakare?

7. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Hej!

Den kan bliva bra igen. Den skulla inte blive et problem at få den servat. Jeg tror den er som denna af mina:

Ref. 166.039
    1968
    Cal. 565

Wii, V, marconimotet och 2 andra gillar detta.
  8. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Ser ut som att tavla/visare är i gott skick! Men fungersr den? Eller är den stendöd? Finns säkerligen gott om delar då detta var storsäljaren i slutet på 60-talet/början av 70-talet :)

Köp ett aftermarket band på ebay! Originalen är ganska dyra i gott skick. Finns även en länk till Dynamic.

9. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

Den fungerar. Hur den håller tiden vet jag ej då jag nyss fått den och den har legat stilla i 15-16 år sedan min farfar gick bort. Ska lämna in den till en urmakare imorgon och hoppas få en rimlig offert på att ställa den i ordning.

Icaras och marconimotet gillar detta.
  10. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Helt rätt. Tycker att Omega Dynamic är en grymt snygg klocka. Hoppas du får ordning på den. Tror den hade blivit riktigt fin efter lite service och bandbyte.

Icaras och JEK gillar detta.
  11. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Den är helt klart värd en tillputsning! :)

Var i landet bor du? Finns säkert någon som kan tipsa om en vettig urmakare i närheten, om du förstås inte själv hittat en vettig. Skulle själv inte lämnat den till en Omega AD då det nog både tagit väldigt lång tid och kostat en hel del pengar jämfört med någon mindre urmakare.

12. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Rör du dig runt Stockholm kan jag rekommendera ABC Werner eller farfArs klocka. Båda mycket bra och prisvärda på vintage Omega...

Icaras, JEK och marconimotet gillar detta.
  13. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Hade kollat med nån gammal urmakarräv, skall inte vara några problem. Du ser också om det är en urmakarräv om han försöker få ut urverket framifrån eller bakifrån på klockan!:)
    Försök hitta länken till den.
    Jag hade försökt få någon av lädertillverkarna på forumet fixa en läderrem. Så länge den inte är för tjock så borde det bli grymt!
    Hitta original är inte helt lätt (eller billigt).

14. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Trevlig klocka, inget dumt arv. Dessa har jag haft:

image.jpg

Icaras, eriksson850, marconimotet och 2 andra gillar detta.
  15. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Farfars i Sthlm tar inte emot, han har haft fullt upp sedan i somras.

JEK gillar detta.
  16. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

Någon lädertillverkare som ser detta? :) Vore en bra idé om urverket går att fixa!

17. POO

POO Präst

18. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

?

19. POO

POO Präst

Det blev fel, jag lyckades svara i tråden när jag hade telefonen i handen bara.

Icaras gillar detta.
  20. JEK
    Trådstartare

JEK Stadsbo

Nu har jag fått tillbaka en offert med byte av band till nytt originalband, byte av glas och service och ev. reparation av urverket till bra status. In alles vill de ha ca 4700:-. Vad säger experterna, låter det rimligt eller skall det kosta mindre? Eftersom det är en klocka min farfar haft har jag inga ambitioner på att jag skall göra vinst eftersom klockan ej kommer att säljas utan jag vill veta om det är en rimlig offert.

Mårtenssons ur Brookfield