Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Geneve Dynamic

Diskussion i 'Vintage' startad av Babinus, 22 april 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Mitt senaste spontanköp. En Omega Geneve Dynamic från 1967. Lite speciellt utseende. Ful eller snygg? Jag vet inte. Kanske därför jag föll för den?

Någon som har lite intressant värdelöst vetande om denna modell?

Macklin, LongCon, chrand och 3 andra gillar detta.
  2. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Icaras och Babinus gillar detta.
  3. Mforce

Mforce Biskop

Kan inget om den men den är snygg. Ruskigt snygg!

Babinus gillar detta.
  4. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Checka dynamic-tråden! Köp dig en originallänk så blir det fint :)

Babinus, Pictor och eriksson850 gillar detta.
  5. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Intressant tråd. Angående länk så verkar många Dynamic på bilderna i den tråden ha helt annorlunda fästen, mycket smalare, på klockan för länken. Hur säker kan man vara på att en länk är original om man handlar på nätet? Min erfarenhet av andra prylar på t ex Tradera är att väldigt mycket som säljs som original visar sig vara kopior.

Jag vet inte vad det är för länk till denna, men den ser verkligen annorlunda ut och är en aning pillig att sätta på. Kan läderarmband vara ett alternativ till en sådan här? Och då blir det repris på mitt första inlägg i forumet, där jag frågar om länk eller läder till en annan Omega.

Btw så verkar den gå riktigt bra. Än så länge.

Icaras gillar detta.
  6. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Härligt! Jag har en reklambild/tavla på Dynamictråden, misstänker att du känner igen din. Det var din model som presenterades första gången på Genevemässan/ premiär för en klockdisign som publiken aldrig hade sett. Det kan man kalla true Classic..... Håll hårt

eriksson850 och Babinus gillar detta.
  7. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Det ska jag göra. Jag gav ca: 2,5 tusen för den. Frågan man alltid är rädd för är om man gjort bort sig? Men jag gillar designen av någon anledning. Kanske för att den är "gammalmodigt futuristisk" och den verkar, som redan sagts, gå riktigt bra.

Skillnaden mot din reklambild är att den har datumvisning. Inte min. En sak jag tycker är lite kul med sådana reklambilder är ju att bäraren har klockan upp och ned för att den ska bli rätt mot fotografen.

Visa bifogad bild 104692

Pictor gillar detta.
  8. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Det är fullt möjligt att någon själv knåpat ihop både länken och plattan till länken. Lite knepigare att hitta en lös platta men ibland går den och länken tillsammans på auktioner :)

Du får hålla ögonen öppna och läsa på, finns ganska mkt info om just dynamic-länkars äkthet på internet (t.ex Omegaforums). 2,5k var inte dåligt! :)

Babinus gillar detta.
  9. JEK

JEK Stadsbo

Min omega Geneve dynamic, ärvd av min farfar och nyligen servad och genomgången[emoji106]

Pictor, Babinus och Icaras gillar detta.
  10. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Automatic och datumvisning. Vassare än min alltså. Dessutom ärvd, vilket gör den än mer värd. Vårda den ömt.

Jag har en annan Omega Geneve som jag ärvt av min far. Den är osäljbar.

Pictor och JEK gillar detta.
  11. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Nu en säkert dum fråga, men går det att sätta ett automatiskt urverk i den här boetten? Eftersom jag saknar papper på denna klocka är det enda jag hittar på den "TOOL 107". Urverket jag kanske kan komma över är från en dynamic med urtavla och datumvisning och enda uppgift jag har är "cal 565".

12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det ska vara samma boett till alla .Så det ska gå att flytta över en automatiskt verk med tillhörande tavla . För att komma åt referensen måste du lyfta på verket . Och då måste man ta bort glaset . Köp en billig boett på ebay ?
    Här har urdelar en . Om inte ser du att referensen är samma http://www.urdelar.se/omega,135.033

Pictor och Babinus gillar detta.
  13. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Ja, varför inte?

Tack för svaret. Då vet jag vad som gäller, oavsett hur jag gör. Eftersom urverket bara kostar ett par hundra, funderade jag på att köpa det och ha som reserv, eller byta när det blir servicedags, om det nu finns minsta möjlighet att den passar. Men ditt förslag är ju inte så dumt om jag hittar en defekt dynamic.

Eller är jag ute och cyklar nu?

14. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ett 565 för ett par hundra är onekligen en bra affär . Brukar vara eftertraktade verk . Om det är i fungerande skick . Nä det tycker jag inte . Köp det .

Pictor och Babinus gillar detta.
  15. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Äntligen hittade jag en. Bort med natobandet och den ännu fulare länken som följde med. Nu blir hon äntligen "hel".

DSC_0081[1].JPG
    _20150804_153634[1].JPG

Kettil, eriksson850, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  16. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Babinus gillar detta.
  17. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tackar. Kan åtminstone vara värt att fira med en kaffekopp.

Icaras gillar detta.