Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Geneve hjälp

Diskussion i 'Vintage' startad av Dan_dolme, 18 juni 2015.

1. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

image.jpg Vad är det här för klocka? Fake? Värde? Gammal jävel jag ärvde.

2. Norra

Norra Borgare

Tycker inte den ser fake ut. Dock ganska ovanlig tror jag? 60-tal känns det som. Hur ser baksidan ut?

3. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Ja den är nog äkta! Det är dock inga stämplar alls på den, helt blank på baksidan! Har inget foto nu men kan fixa! Ja armbandet är väldigt guldgult, tippar på att det är mer än 18 karat i den! Ja den är efter mormor som köpt den på ca 50-60 talet skulle jag tro!

4. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Nå mer jag ska ta kort på eller närmare?

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      360,7 KB
      Visningar:
      91
    • image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      293,4 KB
      Visningar:
      99
  5. Norra

Norra Borgare

Mer än 18k tvivlar jag på, skulle tippa på antingen 14 eller 18. Är armbandet också i guld så kanske värdet är mellan 12-15k? Kanske mer till och med, i.o.m att den är i så pass fint skick, fast jag kan ha fel.

6. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Ja okej! Tack för svar! Jag ska kolla upp det! Var kan man värdera sånna här klockor? Vet nån här nått bra ställe?

7. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Du kan gå till en guldsmed eller någon annan som köper upp guld, dom lägger en vätska som talar om vilken karats det är på guldet.
    Sedan är det hur du vill ha klockan värderat, för hemförsäkringen eller om det är arvegods som ska värderas för arvsskifte, ny pris 15-20000:- begagnat värdet kanske 5000:- om man har tur att sälja den. Dessa guldur är inte så eftertraktade som dom var på 60-70 talet

8. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Ja okej! Den är altså inte värd mer än vad guldet är värt om jag säljer det som skrotguld? Men är det vanligt att en guldklocka inte har någon stämpel? Tycker att en Omegaklocka som allting är gjort i guld på inklusive armband borde ha nån slags stämpel?

9. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    stämplarna sitter inne i bakboetten, det är inte säkert att det är stämplar för om länken är fabriks gjord i schweiz har dom inte samma typ av stämplar som vi i sverige, ibland kan man montera länken i sverige och är det svenska stämplar på låset. bäst är att guldsmeden lägger lite syra på klockan boett och länken.

10. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    öppna bakboetten med en kniv och ta en bild på verket och på insidan av bakboetten, och lägg ut här.

11. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

image.jpg

Lite svårt att se på bilden men det står 0,750 och 18k på baksidan av boetten

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      181,5 KB
      Visningar:
      49
  12. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

image.jpg

Kan se en lite stämpel med förstoringsglas där det står "SEVENTEEN 17 JEWELS" och en stämpel där det är ett omega märke och så står det 620 under.

Senast ändrad: 23 juni 2015
  13. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Hej!
    nu vet du att det är 18 karats guld i boetten och förmodligen även i länken , och urverket är Omega caliber 620

14. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Tack för hjälpen! Undra vad man får för en sån här klocka då, jag har fått i uppgift att sälja den åt en släkting som ärvt den! Och är det blocket som gäller?

15. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Ja, blocket är väl bäst, vet du vikten på guldet? Tyvärr så är det ju inte så populärt denna typen av klockor, många har smält ner guldet och tyvärr slängt urverket och tavla och visare, det är ju ont om reservdelar på Omega framför allt så sparar man verket, så kan man få bra eller bättre betalt för verket i framtiden, tror ändå att det är svårt att sälja, Kaplans i Stockholm kan du ju lämna klockan till så får du rätt och bäst värdering, tyvärr har BESO i Göteborg lagt ner han var/ärr mycket duktig värderingsman. Men har/håller på att avveckla sin firma pga hälsoskäl

16. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Ja okej! Klockan väger 31g allt som allt. Armbandet kanske ligger på 20g då ungefär!

17. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Tippar att den blir svårsåld. Enklast är nog att sälja den till en guldhandlare som betalar bra.

J

18. Jens

Från:
    Mordor
    Du skrev ju att det var du som hade ärvt den?

J

19. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Morsan ärvde den, jobbar du för CSI eller? Hon gav den mer eller mindre till mig då ist. Så vet inte riktigt vad jag ska kalla det.

20. Jens

Från:
    Mordor
    Var inte meningen att göra dig upprörd, var bara en simpel fråga. Och, nej jag jobbar inte på csi. Dock så ser vi dagligen personer som vill ha hjälp med värde på arvegods och klockor som är hittade i farfars gamla amerikakoffert.
    Ta inte åt dig så jävla mkt, det var som sagt bara en enkel fråga då du gav två olika versioner på vems klockan var.
    Välkommen till klockträsket.

J

21. Dan_dolme
    Trådstartare

Dan_dolme Torpare

Hehe ingen fara! Jag var lite ironisk bara! Tack, jag sitter verkligen fast nu! Har dock inte hunnit skaffat något bra än, bara en gammal gubb Omega Seamaster, fast jag gillar ju faktist den :D ska läsa på lite mer och tänka efter lite så får vi se :)

22. Strindberg

Strindberg Biskop

Tips från guldinköparen:
    Sälj armbandet om du vill ha lös cash, spara klockan. Dessa impopulära gammelguldisar går bara uppåt (de senaste åren i alla fall), om några år kommer de - på grund av att så många skrotats - att vara riktigt ovanliga b

tictac62 gillar detta.
  23. Onsite24

Onsite24 Torpare

24. MartinL

MartinL Bonde

Från:
    Linköping
    Ber på förhand om ursäkt för både OT och otrevligt inlägg men... sluta fota på fyllan! :snaphappy: