Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Geneve

Diskussion i 'Vintage' startad av Babinus, 15 mars 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Hej!
    Jag är sedan några år ägare till en Omega Geneve i guld som min far fick för lång och trogen tjänst i december 1976. Jag tycker att klockor är fascinerande, men är inte särskilt duktig på ämnet. Jag skulle gärna vilja veta lite mer om denna modell. Såväl kuriosa som hur länge den tillverkades, som rent pragmatiska tips om hur tålig den kan vara. Vågar man bära en sådan här "till vardags" eller måste man vara superförsiktig med den.

De uppgifter jag har på den är försäkringspapperet från uttaget. Där är det kryssat på guld. Inte guld på stål eller double´. Av de tre alternativen vattentät, vattenskyddad och ej vattenskyddad är det sista alternativet kryssat. Hur känsligt är det översatt till dagens märkningar?

Finns det fler versioner av den? När den blev min funkade den inte och fick repareras för 900:-. Jag frågade urmakaren om den är automatisk och fick svaret: "Nej, tack och lov".

Men det är den helt uppenbart.

Är problem vanliga på den automatiska versionen, med tanke på urmakarens svar?

Är en sådan här klocka något att ha, förutom affektionsvärdet, eller är det en mängdvara som slumpades iväg som gåvoklockor till långvarigt anställda? Minskar värdet pga företagets namn är ingraverat på undersidan?

Tar tacksamt emot allt intressant om denna klockmodell.

Grafton gillar detta.
  2. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Tar du av boettlocket så är det ingen match att ge dig mer info.
    Det som kan sägas nu baserat på bilden är att den troligen inte är automatisk, snarare manuell.
    Drar du upp den för att den skall gå ?

Ang vattentätheten får man anta att alla äldre klockor ej skall utsättas för bad eller dusch.

Den har troligen fått nya packningar vid servicen, men det finns klockor som bättre lämpar sig för ordentlig väta.

Och jo den är absolut något att ha, värdet bör ligga mellan 2500kr -5000kr max beroende på skick och vem som vill betala.
    Behåll den och vårda den istället.

Grafton och Pictor gillar detta.
  3. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Såg nu alternativet ej vattenskyddad.
    Alltså håll klockan torr med andra ord.
    Gissar även på att verket är manuellt.

Pictor gillar detta.
  4. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt fin klocka. Om du ska sälja den så står jag som intressent.

5. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Hur tar man av boettlocket? Har aldrig gjort något sådant. Behövs speciella verktyg?

Första gångerna drog jag upp den, men numera gör jag aldrig det. Den kan ha legat i asken i en månad och står. Jag sätter på mig den och den går direkt. Ställer tiden och den går och håller tiden hela dagen. När jag tar av den stannar den inom en timme. Proceduren likadan nästa gång. Därför tar jag för givet att den är automatisk. Finns det någon annan förklaring?

Angående vattentäthet har jag två andra klockor märkta 200m, dykare som jag är. Dessa har gjort att jag har en farlig ovana att aldrig ta av mig en klocka när jag duschar och badar. En gång glömde jag detta och gick in i duschen med Omegan. Jag hade tur. Den går än. Inte för att jag tänker ha för vana att upprepa detta, men undrar om jag borde ha köpt en lott den dagen? Är märkning "ej vattenskyddad" från 70-talet inte ens jämförbart med 30m idag?

Angående värdet uppskattade urmakaren det till ca: 15 000. Men jag tar inte för givet att så är fallet bara för att han sa det. Men frågan är bara av intresse. Jag säljer den aldrig.

6. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tyvärr. Affektionsvärdet är oerhört stort och skulle jag inte få så mycket för den finns ju ingen anledning att sälja den.

Omegan är osäljbar för mig, trots att den i verkligheten inte verkar vara mer värd än quarts-Certinan.

Min fråga om värdet handlar mer om min nyfkenhet ifall detta är en massprodukt som tillverkats för ändamålet 25-årsgåvor, eller om den är åtminstone lite fin.

7. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Bilderna säger inte så mycket tyvärr.
    Men då är den troligen en auto, är bakboetten platt eller är den något konkav ?
    Ej vattenskyddad betyder nog just det.
    Jo krävs verktyg för att öppna den, vad säger pappret ?
    Modell och kaliber kanske.
    Har du ett serienr kan du årsbestämma den här.

http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Babinus gillar detta.
  8. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Bakboetten är platt och nedfasad på kanten. Skulle vara mycket märkligt om den inte är automatisk, men även urmakaren (som inte lagade den) bedömde den som manuell. Så helt klart ser den ut som sådan, men den går konstant om man sätter på den utan uppdragning. Undrar varför urmakaren ansåg att jag skulle vara glad för att den inte är automatisk?

Serienumret börjar på 38 så då verkar den vara tillverkad 1974. Boettnumret är BA132.9051, om det nu säger något. Mer uppgifter än så har jag tyvärr inte.

Jag inser att jag ska vara extremt försiktig med vatten. Hur ömtålig kan den vara för stötar? Frågar för att det avgör ju hur ofta man vågar ha den på. Helst vill man ju ha den jämt, men det är ju knappast realistiskt.

9. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Då är det en Genéve Ref BA 132.9051
    Cal 1030 manuellt verk.
    34 mm i 18.k
    Året har du fått fram.

Pris ligger mellan ca 3000kr-10000 beroende på skick.
    Googla på refnr för mer info.

Använd den vid dressade tillfällen eller när du vill.
    Glaset är av plexi och inte reptåligt, tål att tänkas på.
    Lätt att polera om det skulle bli dimmigt.

Skuggan, Grafton och Babinus gillar detta.
  10. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tack för infot.

Men jag blir inte klok på varför den uppför sig som den gör om den är manuell. Trolleri?

Knepigt. Någon som har en naturlig förklaring?

11. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Märkligt !
    Mina manuella som legat och stannat kan gå några sekunder när jag vickar eller vänder på dem.
    Men inte en hel dag, skumt.

Så här ser ditt urverk ut, manuellt . image.jpg

Grafton, Babinus och Icaras gillar detta.
  12. ZQT

ZQT The Banker

Det finns extremt många i varierande skick på ebay/tradera/pantbanker, borde inte vara en match att hitta liknande.

eriksson850 och Babinus gillar detta.
  13. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Det finns säkert massor. Det här var ju en klocka som företagen gav bort till 25 -årsveteranerna. Det är därför jag misstänker att allt utom guldet är rätt billigt och ordinärt. En sminkad gris som någon sa.

Men jag gillar den ändå. :happyhappy:

14. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Bumpar tråden lite, eftersom jag har några frågor till:

Vad kan urmakaren ha menat med att jag skulle vara glad för att inte är automatisk? Är inte de flesta mekaniska urverk det idag? Var det vanligt med problem med automatiska på den här modellen, eller rent allmänt på 70-talet?

Hur ofta bör den servas? Är det tid eller gångtid som avgör serviceintervaller? Reparationen och upputsningen var för snart fem år sedan. Sedan dess har den kanske gått totalt 5 - 10 dygn. Jag har bara använt den vid fina tillfällen, men skulle vilja börja använda den mer.

Påverkas värdet negativt av att företaget (MoDo) som skänkte den har sitt namn ingraverat på undersidan?

15. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Vad han menar med det vet nog bara han själv.
    Det finns både manuella, quartz och automatiska klockor idag.
    Och servas grejerna så är det inga större problem, varken då eller nu.

Har den legat sålänge rekommenderar jag att en uris tittar till den, klockan mår bäst av att dras upp åtm en gång per mån.
    Förutsatt att oljorna är fräscha, annars kan klockan ta skada om man drar upp den när oljan torkat.

Jag köper inte klockor som är graverade om det inte är något speciellt med prisnivå därefter.
    Sen finns det andra som inte bryr sig särskilt kring gravyr.
    Men jo på den klockan sjunker värdet troligen något pga gravyren.

alexndr och Babinus gillar detta.
  16. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Då tar jag den på service, tillsammans med en annan ärvd klenod. Ett fint årsur som föräldrarna fick i bröllopspresent, men tyvärr inte går. Omegan låg ju mest i asken de sista åren pappa levde. Kanske därför den inte gick när man försökte dra upp den?

Har jag förstått rätt om ett mekaniskt urverk ändå ska servas ungefär vart femte år, oavsett gångtid?

Synd vad gäller gravyren, men bara att gilla läget. Det är ändå bara av akademisk betydelse. Den syns inte och jag tänker inte sälja den. Möjligen blir nästa arvinge besviken. Ganska dumt av företaget att gravera så där, egentligen. Gåvan blir sämre och de skulle ju spara pengar på att låta bli.

17. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Riktigt så illa är det nog inte. Man skall inte köra torrt under en längre tid eftersom det nöter på verkdelarna men det går inte jämföra med en bilmotor som skär utan olja ..

18. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Det beror nog på vem du frågar och hur ofta du använder klockan.

Personligen skulle jag inte lämna in en den på service var femte år om den mest ligger i lådan. Jag skulle snarare använda den till dess att gångreserven (hur länge klockan går efter att du dragit upp den) eller tidshållningen inte är vad som förväntas.

eriksson850 gillar detta.
  19. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Två olika åsikter. o_O Några fler inputs?

20. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Fråga en expert, din uris tex.

21. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Precis det jag skrev ?

22. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Expert är han helt klart, men kanske också angelägen om att få jobb? Tar gärna några fler åsikter härifrån också om två råder olika.

Känner tyvärr ingen expert IRL, vad jag vet.

23. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Nja, att dra upp den kommer antagligen inte skada något. Att dra upp den 100ggr kan eventuellt nöta något. Det var så jag menade.

24. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Håller med, ska den dras upp var tredje månad för bal kan du vänta med service.
    vill du använda den dagligen, eller ett par dagar i veckan så är den värd en service...

Edit: Det är iaf vad jag hade gjort, sedan är det klart att det aldrig är fel att låta en urmakare säga sin åsikt om servicebehov.

Warwian gillar detta.
  25. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Jo det var nog det jag menade.