• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega GMT cal 1128, frekvent manuellt uppdrag inte bra?

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har en Omega Seamaster GMT cal 1128 som beater. Ser helst att den är igång hela tiden då kombinationen GMT/datum gör den lite bökigare att ställa. Har blivit att jag skruvar upp den manuellt men frågan är om det i längden sliter för mycket på mekaniken och den skruvade kronan? Funderat på att ev byta till SMP quartz men jag är inte speciellt sugen på det, tycker om den här klockan och vill behålla den. Inte sugen på winder för denna enda klocka men man kanske skulle överväga det ändå? Min andra klocka Omega AT 8500 klarar sig bra då jag normalt har den till jobbet och sedan har gångreserv från fre kväll till mån morgon.
 
Skaka ska man inte... Det kan vara skadligt för verket. Bättre att "gunga" klockan, som en pendel, för att få/hålla igång den.

Men jösses!
Ni får ursäkta, men de är väl inte någon risig kinakopia ni har?? ;)
Om inte en klocka för över 20k klarar av att bli skakad skulle jag lämna tillbaka den!
Skulle tro att de klarar bra mycket hårdare behandling än att skaka lite på klockan för att vrida upp den, Omega har nog testat verken rätt rejält innan de släppet dem.

Skaka på du säger jag :)
 
  • Like
Reactions: mmx

Psykel

Patek
Men jösses!
Ni får ursäkta, men de är väl inte någon risig kinakopia ni har?? ;)
Om inte en klocka för över 20k klarar av att bli skakad skulle jag lämna tillbaka den!
Skulle tro att de klarar bra mycket hårdare behandling än att skaka lite på klockan för att vrida upp den, Omega har nog testat verken rätt rejält innan de släppet dem.

Skaka på du säger jag :)
Om inte annat så är det nog effektivare med en pendelrörelse för att få rotorn att, ja, rotera? Skaka gör nog inte så mycket, ärligt talat, varesig det är skadligt för klockan eller inte.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Problemet är nu löst...

P2161299.jpg
 
Topp