• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Grand Prix Paris 1900

PJL

Breitling
Hejsan, Jag har nyligen ärvt ett fickur och blev naturligtvis sugen på att veta lite mer om det.
Enligt det som jag tolkar som serienumret är den tillverkad 1901 enligt: http://www.pocketwatchrepair.com/histories/omega.html
Och det tillsammans med graveringen på baksidan gör att jag är rätt säker på att det var farfars far som den tillhörde.
Och 0,800-stämpeln har jag förstått står för 80% silver.
Men de övriga stämplarna då?
Kan man se om innanmätet är reparerat eller original?
Den är inte i bästa skicket men skadar det något att försöka putsa upp den med lite silverputs?
Öppnar man framsidan och vrider pekarna för att ställa tiden?
Går det att se någonstans hur många av den här modellen som har tillverkats?
Vad kan det kosta att lämna in den för en genomgång, om det ens behövs?
20150213_150348.jpg
20150213_150326.jpg
20150213_150155.jpg
20150213_150101.jpg
20150213_150024.jpg
20150213_145803.jpg


Mvh Johan
 

MAK

Friends of KS
Jag har ett liknande arvegods från min farfar. Lämnade in det på rengöring (inte polering) och service hos en lokal urmakare i Göteborg (Gastons ur). Har för mig att det gick lös på ca 3000:- dvs rätt mycket mer än vad du skulle få för uret vid en försäljning. Men känns roligt att ha ett nästan 100-årigt arvegods, som kommer funka i årtionden framöver.
Visarna ställs normalt via kronan, samma som du drar upp verket med. Dra försiktigt ut kronan ett hack och du bör kunna ställa tiden. Om det inte funkar är det nog 'urmakaren nästa' som gäller. Vilket jag ändå skulle förorda.
 

PJL

Breitling
Ja att man inte får många kronor om man säljer det förstår jag, men man vill ju bevara det för framtiden, kan ju vara kul för ett barnbarn/barnbarns barn att den funkar om ytterligare 100 år :)
Och det funkade att ställa visarna så. Tack för hjälpen :)
 
  • Like
Reactions: MAK
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Hejsan, Jag har nyligen ärvt ett fickur och blev naturligtvis sugen på att veta lite mer om det.
Enligt det som jag tolkar som serienumret är den tillverkad 1901 enligt: http://www.pocketwatchrepair.com/histories/omega.html
Och det tillsammans med graveringen på baksidan gör att jag är rätt säker på att det var farfars far som den tillhörde.
Och 0,800-stämpeln har jag förstått står för 80% silver.
Men de övriga stämplarna då?
Kan man se om innanmätet är reparerat eller original?
Den är inte i bästa skicket men skadar det något att försöka putsa upp den med lite silverputs?
Öppnar man framsidan och vrider pekarna för att ställa tiden?
Går det att se någonstans hur många av den här modellen som har tillverkats?
Vad kan det kosta att lämna in den för en genomgång, om det ens behövs?
20150213_150348.jpg
20150213_150326.jpg
20150213_150155.jpg
20150213_150101.jpg
20150213_150024.jpg
20150213_145803.jpg


Mvh Johan[/

Hej,
De små inristningarna i den yttre bakboetten är ofta en logg på vad som har blivit reparerat någon gång av urmakare. Ibland är det mer detaljerat med t.ex. datum, ort, urmakares namn, etc. och ibland mindre, t.ex. Bara siffrorna för vilken del som bytts.

Stämplarna som anger silverhalten är i lite olika format för olika geografiska platser. De övriga stämplarna är Omegas stämplar för precisionskvalité samt andra utmärkelse, mest av estitiska skäl.

Angående ditt ur så är det Omegas gamla urverk, du kan se det på den nedsänkta balansbryggan som även i vissa fall har Omegas logo på sig, och även kron-samt fjäderhjulen som är den gamla varianten. Förr hade Omega inte sin logo på urtavlan, de som var tillverkade innan 1900-talet och precis i början var istället stämplade med "Omega" skrivet på urtavlan. Det fanns inte heller några 24-timmarsindex vilket gör det högst troligt att urtavlan är bytt någon gång under 40-70-talet.

Om du vill ha mer information om liknande fickur kolla gärna här: http://marcels.tictail.com/products/fickur/omega

PM:a mig om du är intresserad av att få det upputsat och restaurerat.

Med vänlig hälsning,/ Marcels
 
  • Like
Reactions: PJL

Sond

Patek
Även jag har en rova från detta evenemang.
IMG_1804.jpg


Den betydde mycket för starten av mitt klockintresse. Jag var intresserad av klockor redan som barn. Denna ägdes av min ena farbror och varje gång vi besökte honom satt jag med denna och tittade, skruvade upp, öppnade baksidan och önskade att jag hade en riktigt fin klocka. En dag, jag var kanske 6-8 år, fick jag den av min farbror. Han hade fått den av en farbror till honom(och till min far).
 

rogart-63

Patek
Hejsan, Jag har nyligen ärvt ett fickur och blev naturligtvis sugen på att veta lite mer om det.
Enligt det som jag tolkar som serienumret är den tillverkad 1901 enligt: http://www.pocketwatchrepair.com/histories/omega.html
Och det tillsammans med graveringen på baksidan gör att jag är rätt säker på att det var farfars far som den tillhörde.
Och 0,800-stämpeln har jag förstått står för 80% silver.
Men de övriga stämplarna då?
Kan man se om innanmätet är reparerat eller original?
Den är inte i bästa skicket men skadar det något att försöka putsa upp den med lite silverputs?
Öppnar man framsidan och vrider pekarna för att ställa tiden?
Går det att se någonstans hur många av den här modellen som har tillverkats?
Vad kan det kosta att lämna in den för en genomgång, om det ens behövs?
20150213_150348.jpg
20150213_150326.jpg
20150213_150155.jpg
20150213_150101.jpg
20150213_150024.jpg
20150213_145803.jpg


Mvh Johan

Hade ett precis likadant fast tavlan var från Hallsberg nånting . Undrade då lite om verket var ett Omega . Ditt ser likadant ut som mitt gjorde . Hittade ingen omega stämpel ?
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Hade ett precis likadant fast tavlan var från Hallsberg nånting . Undrade då lite om verket var ett Omega . Ditt ser likadant ut som mitt gjorde . Hittade ingen omega stämpel ?
Hej @rogart-63! Vi är lite sena med svaret men mest troligt är det ett Omega-verkt. Många som sålde klockor på den tiden hade antingen egna urtavlor med sin butiks namn eller ort tryckta och många utav fickuren har någon gång bytt urtavla.

Så om ditt urverk ser likadant ut som det första fickuret är det mest troligt Omega. Att tavlan inte har Omega-logo eller text behöver varken betyda att den är utbytt eller att det inte skulle vara Omega. Dock kan det påverka priset en aning nedåt för allmänheten men också uppåt för någon som har en direkt koppling till orten eller personer som har koppling till den urhandlare som det avser.

Vänligen

Marcels Watch Group
www.marcelswatch.com
 
Topp