• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega herrur 1977

Perre64

Breitling
Hej på er!
Här kommer en fråga från en riktig amatör.
På bilden ser ni ett Omega herrur som jag ärvt efter min far.
omega guldklocka.jpg

Han fick det som gåva från företaget där han arbetade 1977.
På baksidan står endast hans namn och årtal ingraverat.
Klockan fungerar alldeles utmärkt.

Nu skulle jag vilja veta följande:
1. Vad heter modellen?
2. Årsmodell?
3. 14 eller 18 K
4. Eventuellt värde?

Vore jättekul om någon kunde svara på detta.

MVH
Perre
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det brukar finnas stämplar på någon av bandbornen , där du kan läsa om det är 14 eller 18k guld.
Det ska finnas stämplar även på länk om den är äkta guld , är de Omegas original länk är den klart dyrare än en aftermarket länk.
Modellen på din klocka är helt enkelt en Omega :)

Annars är de bara att poppa upp baklocket, på insidan står de garanterat guldhalten !
Då kan du samtidigt passa på och titta på numret på urverket vilket hjälper till att datera din klocka mer korrekt.
Nu skriver jag detta baserat på att klockan är helguld, lite svårt att göra bedömningar på 1 liten stackars bild dock:)
 

Perre64

Breitling
Tack för snabbt svar. :)
Länken är inte guld, den är nyligen inköpt och kostade ett par hundralappar.
Jag tror att klockan är helguld, men jag ska försöka öppna baklocket.
Behövs något särskilt verktyg?o_O
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för snabbt svar. :)
Länken är inte guld, den är nyligen inköpt och kostade ett par hundralappar.
Jag tror att klockan är helguld, men jag ska försöka öppna baklocket.
Behövs något särskilt verktyg?o_O
Vänd på klockan , är det inte en metallbaksida är de helguld :)
Posta en bild på klockans baksida , så ser jag om verktyg behövs
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om man tittar noga där baklocket sluter mot klockan , ser man att på ett ställe finns det en större glipa. Bara att sätta en knivsegg i glipan och trycka till. Så poppar locket upp
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Dessa brukar kallas Omega Jubiée och är identisk med modellen Omega Geneve. Verket är ett cal 1030. Den är antingen 14 eller 18 k. Guldstämpeln finns på insidan av boettlocket. Om du öppnar så notera även verksnumret, då kan du även bestämma tillverkningsår; det finns en mängd tabeller på nätet.
Logon på tavlan är Stora Kopparberg, så jag antar att det graverade företagsnamnet har koppling till dem.
 

Calle med C

Panerai
Egentligen inte speciellt väsentligt för tråden, eller jo, kanske lite. Varför är det ett så kallat "kvinnomärke"? På urtavlan? Jag har aldrig tidigare skådat det. Å andra sidan är jag kanske inte helt insnöad på Omega.

Hur som haver, kul med arvegods! Den är med största sannolikhet i guld.
 

ErikGBG

Audemars
Egentligen inte speciellt väsentligt för tråden, eller jo, kanske lite. Varför är det ett så kallat "kvinnomärke"? På urtavlan? Jag har aldrig tidigare skådat det. Å andra sidan är jag kanske inte helt insnöad på Omega.

Hur som haver, kul med arvegods! Den är med största sannolikhet i guld.
Det är falu gruvas logotyp eller något av företagen runt stora Kopparberg iaf där brukar den dyka upp
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Egentligen inte speciellt väsentligt för tråden, eller jo, kanske lite. Varför är det ett så kallat "kvinnomärke"? På urtavlan? Jag har aldrig tidigare skådat det. Å andra sidan är jag kanske inte helt insnöad på Omega.

Hur som haver, kul med arvegods! Den är med största sannolikhet i guld.
"Kvinnomärket" som du säger är även en äldre symbol för koppar och användes av stora kopparbergs bergslags AB.
Manssymbolen användes för järn.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Venussymbol
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Järnsymbolen
 

Calle med C

Panerai
Det är falu gruvas logotyp eller något av företagen runt stora Kopparberg iaf där brukar den dyka upp

"Kvinnomärket" som du säger är även en äldre symbol för koppar och användes av stora kopparbergs bergslags AB.
Manssymbolen användes för järn.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Venussymbol
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Järnsymbolen

Se där! Man lär sig något nytt varje dag. Tackar och bockar! Det är nästan lite småhäftigt, men bara nästan, att ha på en klocka. Om inte lär det vara rätt ovanligt.
 

Perre64

Breitling
Eftersom uret stannar till ibland lämnade jag in det häromdagen hos en lokal urmakare för ett prisförslag.
Jag fick då även veta att hela uret är 18 K guld och tillverkat 1977.
Han påstod att klockan måste plockas isär, göras ren och smörjas.
Dessutom behövde han byta ut kronan.
Priset skulle landa på 2500 kr. Är det ett rimligt pris?
Jag vet fortfarande inte riktigt värdet på klockan.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Eftersom uret stannar till ibland lämnade jag in det häromdagen hos en lokal urmakare för ett prisförslag.
Jag fick då även veta att hela uret är 18 K guld och tillverkat 1977.
Han påstod att klockan måste plockas isär, göras ren och smörjas.
Dessutom behövde han byta ut kronan.
Priset skulle landa på 2500 kr. Är det ett rimligt pris?
Jag vet fortfarande inte riktigt värdet på klockan.

Ja det är rimligt pris ifall du får en korrekt krona. (skall ha logotype)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Stötte på en likadan Omega på idag, en av mina kunder var egentligen på väg till Myrorna med klockan och slumpvisade den. Jag kunde berätta lite om den så nu blir det istället ett fint dam ur. Perfekt med Stora Kopparbergs logga som damur. Originallädret var i mycket dåligt skick men spännet kommer hon att behålla till det nya bandet.
 
Topp