• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Kaliber 1538 vs 4564

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Hej forumet,

Är på jakt efter en quartzare och står och väger om det inte skulle vara värt att investera i en Omega (igen).

Haft en AT med cal. 1538 och var relativt nöjd. Nu står jag och väger mellan en ny AT med 4564, eller en äldre Seamaster med 1538.

Bortsett från klockorna i övrigt, så har ju 1538 vissa finesser som jag tycker är att föredra, exempelvis att timvisaren själv går att justera. Å andra sidan så är det lättare att justera datumet på 4564.

Så min fråga är om vad andra anser/har för erfarenheter av urverken och vilken som är en "bättre" långtidsinvestering.

Tack på förhand och tack KS för ett exceptionellt bra forum! :)
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Tycker att AT med 4564 är mindre attraktiv i utseende och funktion än 1538. Sen hur stor skillnad det är i tidsavvikelse vet jag inte men ingen av dom är varken HAQ eller thermo kompenserad. Köp den som tilltalar dig estetiskt.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Tycker att AT med 4564 är mindre attraktiv i utseende och funktion än 1538. Sen hur stor skillnad det är i tidsavvikelse vet jag inte men ingen av dom är varken HAQ eller thermo kompenserad. Köp den som tilltalar dig estetiskt.
Haft en AT med 1538, urverket funkade ok vad jag kunde bedöma, men kom aldrig riktigt "överens" med urtavlan. Tyckte den såg osymmetrisk ut med logga och namn på ovansidan och modellnamn undertill, där är den nyare bättre tycker jag.
Annars är det snyggare när det inte är en helt printad urtavla förvisso...
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Batteritiden på 1538 är enligt uppgift 4 år, medan 4564 är drygt 2 år. Jewel count är 8 resp. 6 om jag inte missminner mig. Någon som vet mer om respektive urverk?
 
Topp