Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega men vad för modell?

Diskussion i 'Vintage' startad av Niklas Larsson, 3 augusti 2013.

1. Niklas Larsson
    Trådstartare

Niklas Larsson Torpare

Hejsan
    Hittade denna klocka på en second-hand butik och jag undrar vad det är för modell.
    Armbandet verkar inte vara original då det är tillverkat i Sverige. Men undrar vad det är för modell.
    Vill kunna få reda på om kronan är original eller utbytt.
    Glaset verkar vara plast så jag gissar att det också är utbytt? Vet någon av er.
    Sist men inte minst funderar jag på vad den kan vara värd i fungerande skick.
    Ledsen för nybörjarfrågorna men är nyfiken.
    Har ni tips på hur jag ska identifiera den så är de också välkomna.
    Mvh Niklas

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Bild?

Jokkmokkswe gillar detta.
  3. Niklas Larsson
    Trådstartare

Niklas Larsson Torpare

Sorry funkade ej så bra i mobilen
    Försöker igen här men tar lite tid :)

4. Niklas Larsson
    Trådstartare

Niklas Larsson Torpare

5. hook

hook I'm user not a dealer!

Kronan ser bytt ut, inga nr på case?
    Skulle öppnat den för att få reda på så mycket som möjligt!

6. Niklas Larsson
    Trådstartare

Niklas Larsson Torpare

Ska öppna den så fort jag får mitt toolkit, på baksidan finns siffrorna 9812105
    Står även omega, waterproof, modele, depose

7. hook

är det skruvboett kan du försöka med en liten halv glatt plastboll.
    kan funka bra om de inte sitter som berget, man märker fort om bollen får fäste.

8. Niklas Larsson
    Trådstartare

Niklas Larsson Torpare

Insidan av locket står det "avier stavbrite" på klockan står det 'omega swiss 15 jewels' och 9099383

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

40-tal och allt ser original ut, förutom bandet då givetvis. Värde? Ser liten ut så kanske 500 kr?

10. hook

Borde stått omega på insidan av locket? Finns säkerligen flera här på KS som har stenkoll på om det alltid varit så.
    Har dock varit med om att verk och tavlor makats ihop i andra boetter än original.

11. Niklas Larsson
    Trådstartare

Niklas Larsson Torpare

Det stod även omega, jag utelämnade det.....
    Tror ni att kronan kan vara original också? Vet ni hur jag kan få reda på hur original armband ser ut.
    Tack för svaren :)

12. hook

Kom troligen på läder ? Kronan borde ha en Omega logo med rätt troligt att den efter typ 70 år fått en krona bytt om den använts.

13. China

China Guest

Jag skulle tippa på en lågprismodell från slutet av 1930talet, det finns ett antal varianter som har sitt ursprung i Jumbon. Det är ganska vanligt att lågprisklockorna har omärkt krona, och det finns en del modeller som enbart såldes på den Svenska marknaden. Jag har ingen aning om ref. på den här klockan, men Omega har själva ett omfattande arkiv.

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Omega hade väl inte märkta kronor på denna tid?

15. China

China Guest

Jo det finns på en del äldre modeller, fast jag kanske var lite tidigt ute med slutet av 1930talet. Några dokumenterade exempel är serierna som släpptes under tidigt 1940tal t.ex. Automatic, Automatic Chronometre (Calibre 30.10. RA PC), och Chronometre (Calibre 30t2 rg), som finns med märkta kronor.

16. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi