• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega men vad för modell?

Hejsan
Hittade denna klocka på en second-hand butik och jag undrar vad det är för modell.
Armbandet verkar inte vara original då det är tillverkat i Sverige. Men undrar vad det är för modell.
Vill kunna få reda på om kronan är original eller utbytt.
Glaset verkar vara plast så jag gissar att det också är utbytt? Vet någon av er.
Sist men inte minst funderar jag på vad den kan vara värd i fungerande skick.
Ledsen för nybörjarfrågorna men är nyfiken.
Har ni tips på hur jag ska identifiera den så är de också välkomna.
Mvh Niklas
 
Sorry funkade ej så bra i mobilen
Försöker igen här men tar lite tid :)
uuVat0a.jpg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kronan ser bytt ut, inga nr på case?
Skulle öppnat den för att få reda på så mycket som möjligt!
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
är det skruvboett kan du försöka med en liten halv glatt plastboll.
kan funka bra om de inte sitter som berget, man märker fort om bollen får fäste.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
40-tal och allt ser original ut, förutom bandet då givetvis. Värde? Ser liten ut så kanske 500 kr?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Borde stått omega på insidan av locket? Finns säkerligen flera här på KS som har stenkoll på om det alltid varit så.
Har dock varit med om att verk och tavlor makats ihop i andra boetter än original.
 
Det stod även omega, jag utelämnade det.....
Tror ni att kronan kan vara original också? Vet ni hur jag kan få reda på hur original armband ser ut.
Tack för svaren :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kom troligen på läder ? Kronan borde ha en Omega logo med rätt troligt att den efter typ 70 år fått en krona bytt om den använts.
 
C

China

Guest
Jag skulle tippa på en lågprismodell från slutet av 1930talet, det finns ett antal varianter som har sitt ursprung i Jumbon. Det är ganska vanligt att lågprisklockorna har omärkt krona, och det finns en del modeller som enbart såldes på den Svenska marknaden. Jag har ingen aning om ref. på den här klockan, men Omega har själva ett omfattande arkiv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag skulle tippa på en lågprismodell från slutet av 1930talet, det finns ett antal varianter som har sitt ursprung i Jumbon. Det är ganska vanligt att lågprisklockorna har omärkt krona, och det finns en del modeller som enbart såldes på den Svenska marknaden. Jag har ingen aning om ref. på den här klockan, men Omega har själva ett omfattande arkiv.
Omega hade väl inte märkta kronor på denna tid?
 
C

China

Guest
Omega hade väl inte märkta kronor på denna tid?

Jo det finns på en del äldre modeller, fast jag kanske var lite tidigt ute med slutet av 1930talet. Några dokumenterade exempel är serierna som släpptes under tidigt 1940tal t.ex. Automatic, Automatic Chronometre (Calibre 30.10. RA PC), och Chronometre (Calibre 30t2 rg), som finns med märkta kronor.
 
Topp