• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Moonwatch 311.30.42.30.01.005. Duscha!?

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej,

Läser hela tiden att det är Big j-vla No No att bära en Omega moonwatch ref 311.30.42.30.01.005. när man tar sig en dusch. Något som jag har uppfattat som ren nonsens men jag har aldrig fått dett bekräftat. Så jag skickade Omega ett mail.

Så vad f-n svarade dom tänker du!? Jag kan nu bekräfta till alla Omega ägare det är okej att duscha med klockan på om den inte har service behov så klart!!!

Så till frågan kommer du duscha med klockan på nu när du vet att det är ok?

Se svar nedan.

Dear Mr. Xalle

We thank you for your message and for your interest shown in the OMEGA Speedmaster Professional Moonwatch reference 311.30.42.30.01.005.

Further to your enquiry we are glad to inform you that this model is water-resistant to 5 bar (50 meters / 167 feet), which makes it suitable for showering. You will find enclosed our water-resistance chart (FAQ):

http://www.omegawatches.com/fileadmin/Customer_Service/omega_water_resistance_chart.pdf

Please allow us to inform you that a watch’s water resistance cannot be permanently guaranteed. It may be affected by the ageing of the gaskets or by an accidental shock to one of the components assuring the water resistance such as crown, pushers and crystal.
We recommend you to have the water resistance of your OMEGA watch checked once a year by an approved OMEGA service centre.

Our affiliate in Oslo is at your entire disposal for any additional information that you might require:

The Swatch Group Nordic
Stalfjaera 26
Box 143
Oslo
Norway
T. +47 22 91 85 50
F. +47 22 91 85 51

We hope to have been of assistance to you and would like to thank you for your trust shown in our brand.

Kind regards,

Your OMEGA team.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Skön du är som tar det i egna händer och mailar dem! Klart du ska in i duschen med dinkan
Jag kände att jag var tvungen. Har aldrig hajat varför man inte skulle kunna duscha med en klocka som skall tåla 5 bar/atm. Och det finns många där ute och här på KS som inte gör det dvs duschar med sin MW
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Vad man kan och vad man bör göra är två helt skilda saker. Personligen kommer jag att ta av mig Speedyn innan duschen även fortsättningsvis. :)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det respekterar jag men nu blev jag nyfiken. Så du duschar inte ens med en dykare?
Nej inte ens med dykare. Det är inte på grund av att jag i första hand tror att klockan inte ska klara det (även om jag till viss del tycker det är en onödig risk) utan jag tycker det känns ofräscht med metall mot huden under rinnande vatten helt enkelt.
Jag tar oftast av mig smycken med för jag föredrar att vara iklädd endast födelsekostymen när det är dags för tvagning.
Det kan hända att många tycker mitt beteende är konstigt men det får jag bjuda på. :happyhappy:
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Nej inte ens med dykare. Det är inte på grund av att jag i första hand tror att klockan inte ska klara det (även om jag till viss del tycker det är en onödig risk) utan jag tycker det känns ofräscht med metall mot huden under rinnande vatten helt enkelt.
Jag tar oftast av mig smycken med för jag föredrar att vara iklädd endast födelsekostymen när det är dags för tvagning.
Det kan hända att många tycker mitt beteende är konstigt men det får jag bjuda på. :happyhappy:
Skönt och höra att du inte tror klockorna tåler lite stänk iaf ;)
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
det är la annars inte direkt rekommenderat att duscha ved vilken klocka som helst oavsett vattentålighet pga kondens och olika atmosfäriska förhållanden som kan skapa kondens i klockan ändå (jag fick det förklarat för mig på klockmaster nån gång, jag fattade inte riktigt)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
det är la annars inte direkt rekommenderat att duscha ved vilken klocka som helst oavsett vattentålighet pga kondens och olika atmosfäriska förhållanden som kan skapa kondens i klockan ändå (jag fick det förklarat för mig på klockmaster nån gång, jag fattade inte riktigt)
Nonsens!
 

Psykel

Patek
Förstår mig inte på hur folk kan duscha eller sova med klockan på...
Man blir inte ordentligt ren och att sova med klockan är sjukt obekvämt.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
det är väl om man duschar på nåt offentligt ställe, hemma är det ju bara att ta av sig klockan :)
 

Depp-Erik

Cartier
Som tidigare nämnts av andra så fattar inte jag heller varför man vill duscha med klockan på. Hade lite sommarfeeling idag och slängde på gummistrap på klockan och provade att ha klockan på när jag gymmade och även i duschen efteråt (hemma). Sjukt obekvämt att huden blir blöt under klockan och sen inte får torka ordentligt.

Men men, grattis till detta framsteg för alla som tvunget vill duscha med sin speedy, hoppas ni njuter ;)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det är väl inte många som påstår att du inte kan duscha med en ny Speedy, vintage däremot..
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag duschar inte med klockorna men det beror mer på tvålrester och annan skit som man får gnugga bort sen.
 

JohnDoe

Rolex
Moderna klockor jag köper ska vara användbara i alla situationer. Vintage, njae... Klockan är på vid bad o dusch i offentliga miljöer. Hemma åker den av eftersom det känns fräschare precis som många andra säger.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Dessvärre är detta inte en tråd om hygien utan mer om att 5atm/bar tåler mer än några droppar vatten typ MW
image.jpeg
 
Senast ändrad:

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jag tar alltid av mig klockan när jag väl är i duschen och sköljer av handen och klockan ordentligt ;)
 

mikjon

Omega
Duschar aldrig med klockor på armen oavsett om de tål hur mycket H2O som helst samt hur lätt är det inte att halka och slå i klockan i kaklet eller klinkern.
 
Topp