• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega,Oris mm åsikter önskas

Omega Eller Oris pris/prestanda/utseende

  • Omega självklart!

    Röster: 39 63.9%
  • Oris!

    Röster: 23 37.7%

  • Totala väljare
    61

INSANE

Panerai
2-Faktor
Hej. Har börjat spana in en ny klocka har för tillfället en Certina DS1, tanken är att den nya klockan ska användas till det mesta allt från uppklädd till myskläder.
Började med att jag kollade på Oris Aquis Date 733-7653-4154-07-8-26-01PEB det verkar vara ett väldigt prisvärt märke, men har även sneglat på en Omega Seamaster Diver 300 M 212.30.41.20.03.001 :heart: hjärtat bakom Omegan kanske säger allt... men har lite svårt att motivera prishoppet från Oris. Ska åka in nån dag och testa alla olika modeller men tänkte kolla om ni kanske har ett annat tips i samma prisklass som jag har missat, eller bara lite tips allmänt om klockorna som jag listat ovanför.

Har fått jäkligt bra pris på omegan 24000 Kr, och orisen för ca 14000 Kr. Vad är eran erfarenhet av ur butiker kan dom ens i närheten matcha dom här priserna? Jag personligen är lite kluven över att inte handla från en svensk återförsäljare känns lite sådär att betala 24000 för en klocka med godkänt cert från Bulgarien tex. Men prisskillnaderna är alltför stora, handlar ni själva på nätet?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Gillar Oris mer än Omegan. Inget med pris att gör för mig. Passus på att du inte kan ha lika många sorters band på Oris som på omega. Gillar du bandbyten är valet enkelt. Men Oris länk är fet
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ska det funka till uppklätt så hade jag nog hellre valt en begagnad AT från Omega.

Edit: extremt stulen bild.

image.jpg
 

MånsT

Rolex
Är du inställd på Omegan så spara hellre lite längre istället för att köpa Oris och bli besviken efter ett tag.
 

Icaras

Rolex
Inte jätteförtjust i dessa SMPs. Har sneglat på Aquis ett tag så den hade jag även valt i detta fallet :). Inte intresserad av att handla en fin begagnad? I så fall öppnas många dörrar..


Bilder för er som inte har koll på referensnummer ;)

8126_733_7653_41_54_mb.png

21230412003001-20.png
 
  • Like
Reactions: SSL

Bodén

Panerai
Oris är enligt mig ett roligare val. Lite av ett doldismärke för massorna, men sanslöst prisvärda och snygga som attan. Omega SMP är med handen på hjärtat ingen fartfylld upplevelse att betrakta. Lite trist, om jag får säga det. MEN! det är självfallet upp till dig vilken klocka du känner mest för. Känslor ska styra klockval.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Ska det funka till uppklätt så hade jag nog hellre valt en begagnad AT från Omega.

Edit: extremt stulen bild.

image.jpg

Uppklädd för mig blir jeans skjorta och max en kavaj på det, det borde dom funka för?

Inte jätteförtjust i dessa SMPs. Har sneglat på Aquis ett tag så den hade jag även valt i detta fallet :). Inte intresserad av att handla en fin begagnad? I så fall öppnas många dörrar..


Bilder för er som inte har koll på referensnummer ;)

8126_733_7653_41_54_mb.png

21230412003001-20.png

Tack för bilderna :) begagnat känns struligt när man inte har bra koll, plus att jag gillar den nya tavlan på Omegan mer än den gamla med vågor.

Oris är enligt mig ett roligare val. Lite av ett doldismärke för massorna, men sanslöst prisvärda och snygga som attan. Omega SMP är med handen på hjärtat ingen fartfylld upplevelse att betrakta. Lite trist, om jag får säga det. MEN! det är självfallet upp till dig vilken klocka du känner mest för. Känslor ska styra klockval.

Man ser nog färre med Oris än Omega ute på stan kan jag tänka mig, så lite mer "unik" är nog Oris. Omega tavlan i blått verkar skifta nyanser mellan ljust, mörkt och svart. Plus att lumen verkar nice... :)

Kommer nog ändå köpa ett gummiband som extra oavsett vilken klocka jag köper.
 

Lalas

Cartier
Oris gör riktigt shyssta och prisvärda ur. Hade en Divers Date tidigare och den gick klockrent år efter år, en kompis till mig har en Seamaster som varit inne 2ggr på service under samma livslängd... Omega har så klart bättre andrahandsvärde och kanske är snäppet vassare på detaljkvalitet (vitguldsindex exempelvis). Lycka till oavsett val!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har haft båda klockorna och jag säger Omega SMP före Oris.
Anledning till det:

Uruselt andrahandsvärde på Oris även om du får en bra rabatt när du köper den ny. Omegan tappar också ganska mycket (särskilt om du köper från svensk AD) men inte riktigt lika mycket. Visst är pengar ingen viktig fråga om du nu älskar klockan i sig men jag har svårt att se att du kommer att ha varken Aquis eller SMP som keepers resten av livet. Jag ser inte dem som den typen av klockor helt enkelt, framförallt inte Aquis :)

Omega SMP är klockornas Volvo V70. Man ser många SMP's på stan (som Rolex Sub..). Länken är skitful i min mening. Men detaljrikedomen på tavlan, lumen och baksidan samt märket överväger det. Jag skulle dock mycket hellre försökt hitta en bättre begagnad Omega 2254.50 istället som har brutalmycket snyggare tavla samt länk.

Oris Aquis är en fin klocka det med, men länken är tokbred och extremt blingig. Kasst andrahandsvärde och väldigt unika lugs och länkutformning (på gott och ont, mest ont enligt mig).
Oris kommer typ ingen på stan / dina kompisar osv känna igen, vilket också är på gott eller ont beroende vad du föredrar.
Aquis är också en betydligt tyngre och mer bastant klocka än SMP beroende på vad du gillar.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag säger Oris fast jag själv äger en Omega (Seamaster 50-talare) Omega idag känns tyvärr urvattnat.
Men det är DU som skall köpa klockan, DU som skall vara och förhoppningsvis förbli nöjd med ditt ur.
Av den anledningen skulle jag aldrig be andra om köpråd, vare sig här eller någon annanstans.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Är du säker på att det inte är en Rolex 14060 du suktar efter? Annars hade Oris varit mitt val!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
SMPns länk är den skönaste på planeten typ. En snabb fråga. Har du själv provat någon av klockorna?
Om inte, gör det först och sen börjar du leta efter den som kändes bäst. Är rätt så mkt att fläska upp om du tar steget upp från Certina.
 

Wemb

Cartier
Omegan, alla dagar i veckan.
Motiveringen till det är att du uppenbarligen redan helst vill ha den.

Köper du Oris så kommer du med största sannolikhet att fundera över hur Omegan skulle kännas istället.

Båda klockorna är ett bra val och relativt lättflippade om du vill kränga dem om ett tag.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
SMPns länk är den skönaste på planeten typ. En snabb fråga. Har du själv provat någon av klockorna?
Om inte, gör det först och sen börjar du leta efter den som kändes bäst. Är rätt så mkt att fläska upp om du tar steget upp från Certina.

Har testat Oris lite fort men inte omegan, ska åka in i veckan och testa. Tänkte köpa ett original gummiband till omegan ifall det blir den, har ni koll på vad det kostar?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Orisen. Omegan har förmodligen dom fulaste visarna och länk som någonsin producerats.
Men om du gillar den ska du köpa den. Då får du nog en begagnad SMP för nypriset av en Oris.
 

F-L-P

Panerai
Omegan. Den är vanlig som många säger men precis som Rolex sub är den det av en anledning, det är en designklassiker. sen kommer många här säga Orisen för att det på klocksnack är sanning att SMP alltid är fel val. Länken är grymt skön och gedigen jag älskar utseendet men det är ju lite speciellt så kan förstå om många stör sig på den. finns ju med andra länkar men tycker att den hör till.

Gillar Aquis och hade länge planer på att köra en sån som kompliment till min SMP med vit tavla, minns faktiskt inte varför det inte blev så..
 

mmx

Cartier
Ta den som ler mot dig. Jag röstar på Orisen. Du kommer att gilla den, hur kan man inte? Köper du omegan kommer du bara att fundera på vad du kunde gjort med de 10k du betalade extra.
Självklart ska du förhandla priset på en ny klocka.
 
Har på senare tid blivit väldigt förtjust i båda dessa av någon anledning, tidigare var jag ganska avogt inställd till dem :)

Skulle nog dock säga SMP om det är din enda klocka då jag tror/tycker Oris kan vara lite väl "grovhuggen" ibland medan SMP är mer allround. Men mest en fråga om smak och känsla sen att Oris är lite större än SMP (väl?) gör att jag är för SMP.
 

Björklund

Panerai
Har ägt Aquisen och äger nu en 2531.80. Säger bara: prova dem båda! Visst, båda är dykare men väldigt olika. Jag sålde Orisen för att jag störde mig lite på tjockleken och att den kändes lite toolig. Nu är det precis de sakerna jag saknar på Omegan.
 

PCB

Audemars
haft båda
dom är varandras motsatser
omegan är lätt tråkig ,då den inte gör mycket väsen av sin tillvaro,bärs mindre än sina 41mm i mitt tycke ,fin känsla i den dock.

orisen är toolig och lite blingig på samma gång,tung gedigen känns mer maskulin i sitt uttryck.
 

CarlV

Cartier
Som Oris äger talar jag väl i egen sak! Har man en Oris så visar man att man gillar klockor! Det vet dom som kan klockor! Kreti ock pleti! Har ingen aning skönt!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Alla missade att handlaren var i Bulgarien?? Kläm och känn här i Sverige först, fråga om pris och pruta lite, då kan du även kanske baka in lite av priset på gummistronken du ville ha. Hela det upplägget kändes tryggare än Bulgarien spåret
Vad menas med godkänt cert?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Var och testade Omegan idag den var betydligt mindre i verkligheten och tavlan var inte så speciell i verkligheten, men jag gillar ändå detalj nivån med vitt guld på vissa ställen mm..

Var däremot och testade en Tudor Black Bay med länk och blå bezel däremot är bezeln utan keramik, känns lite sådär? Utöver det gillar jag den som fan, kanske även mer än omegan.

Fördelar Omega vs Black Bay?
 
Topp