• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega på ingång

En sista klocka från morfar är på ingång, en Omega Seamaster från 70-talet, förmodligen köpt när han jobbade i Västtyskland.

Är otålig och skulle vilja kolla upp modellen lite i förväg (ungefärlig årgång etc), men har inte lyckats identifiera ref via bildgoogling, så jag vänder mig till er.

Är det någon som kan berätta något baserade på dessa risiga bilder skickade av min moster?

8a5c16bcff80b6f6e347ad21dd43b6e5.jpg


0e4cac48c6a74eaec793254796f9ce3e.jpg


Tack på förhand!
/J
 

rogart-63

Patek
Ingen Omega jag någonsin sett . Tveksam till äkthet . Ingen tydlighet i sjömonstret på baklocket . Du får gärna öppna så vi får se insidan ?
 
Will do, blev också fundersam när jag inte kunde hitta en liknande på bild. Ska bli spännande att öppna den när jag får hem den.

Jag har extremt svårt att tro att morfar (medvetet) skulle ha köpt en fejk - han var extremt stolt över klockan och tyckte om att visa den för mig när jag var grabb och berätta om märket osv - det var någonstans där som mitt klockintresse föddes. Enligt mamma köptes den med all säkerhet på 70-talet. Vet inte hur utbrett det var med falska klockor då, men inget är väl omöjligt.

Oavsett så ha klockan stort affektionsvärde och jag är glad att jag får hem den.

Tacksam för ytterligare input om någon har några tankar.
 

plattfot

Rolex
Will do, blev också fundersam när jag inte kunde hitta en liknande på bild. Ska bli spännande att öppna den när jag får hem den.

Jag har extremt svårt att tro att morfar (medvetet) skulle ha köpt en fejk - han var extremt stolt över klockan och tyckte om att visa den för mig när jag var grabb och berätta om märket osv - det var någonstans där som mitt klockintresse föddes. Enligt mamma köptes den med all säkerhet på 70-talet. Vet inte hur utbrett det var med falska klockor då, men inget är väl omöjligt.

Oavsett så ha klockan stort affektionsvärde och jag är glad att jag får hem den.

Tacksam för ytterligare input om någon har några tankar.


Jag tror inte den är fake. Det var knappast en av Omegas storsäljare och kom före den stora fake-boomen.
Det är, för tiden, en rejält stor och tung pjäs du har att vänta på posten-
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Will do, blev också fundersam när jag inte kunde hitta en liknande på bild. Ska bli spännande att öppna den när jag får hem den.

Jag har extremt svårt att tro att morfar (medvetet) skulle ha köpt en fejk - han var extremt stolt över klockan och tyckte om att visa den för mig när jag var grabb och berätta om märket osv - det var någonstans där som mitt klockintresse föddes. Enligt mamma köptes den med all säkerhet på 70-talet. Vet inte hur utbrett det var med falska klockor då, men inget är väl omöjligt.

Oavsett så ha klockan stort affektionsvärde och jag är glad att jag får hem den.

Tacksam för ytterligare input om någon har några tankar.
Precis som plattfot skriver är det en rätt ovanlig seamaster i volfram. Ser fin ut med lite patina på tavlan. Glaspackningen är smält som de alltid gör på vissa modeller. Bara att lämna in till urmakaren så den kan rengöras varsamt. Klibbigt som bara den
 

Warwian

Cartier
En sista klocka från morfar är på ingång, en Omega Seamaster från 70-talet, förmodligen köpt när han jobbade i Västtyskland.
Är otålig och skulle vilja kolla upp modellen lite i förväg (ungefärlig årgång etc), men har inte lyckats identifiera ref via bildgoogling, så jag vänder mig till er.
Är det någon som kan berätta något baserade på dessa risiga bilder skickade av min moster?

Tack på förhand!
/J

Det ser ut som en referens 168.0078 (http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-watches-database?ref=25941), de är inte helt vanliga! Kul!
 
Precis som plattfot skriver är det en rätt ovanlig seamaster i volfram. Ser fin ut med lite patina på tavlan. Glaspackningen är smält som de alltid gör på vissa modeller. Bara att lämna in till urmakaren så den kan rengöras varsamt. Klibbigt som bara den
Är sjukt imponerad av att du noterade den smälta packningen på den suddiga bilden. Jag såg det bara för att jag redan visste om det - morfar var väldigt irriterad på att det blivit så, han tyckte att ett sånt fint märke borde tillverka grejer i bättre kvalitet! ;)
 
Tack för all respons! Jätteroligt att inom loppet av en timme i princip ha identifierat klockan - återigen imponerad av den samlade kunskapen här och lite extra glad att jag lyckats väcka intresse och lite entusiasm hos några forumprofiler... :) Kommer få hem klockan om några veckor (olidligt lång väntan), sen ska den på spa.

Som en liten nostalgisk parentes, så hittade jag precis några bilder på mig och morfar när jag var i 10-årsåldern - han med Omegan och jag med min älskade röd-svarta casio.
 
Med er hjälp har morfars klocka nu alltså identifierats som en ref 166.078, lillebror till kronografmodellen 145.023 med wolframbehandlad stålboett och 861-verk, som Chuck Maddox gav smeknamnet "Anakin Skywalker". Den svarta fick heta, you guessed it, "Darth Vader". Stora bestar till klockor... Känner mer och mer att jag måste ha en sånhär någon gång, så att morfars får bo med en släkting i klocklådan.

Anakin.jpg

Bilden lånad från chronomaddox.com

Lite läsning på kvällskvisten:
http://www.chronomaddox.com/darth_vader.html

När jag får hem klockan kommer det naturligtvis upp bilder här!
 
Då har den landat. Glaset är repigt som tusan och bommen är av precis vid kronan, så den går inte att ställa eller dra upp manuellt, men automatverket i den tickar igång, så bortsett från ovanstående verkar den fungera. Skön patina på tavlan och jag älskar djupet som de enorma uppbyggda indexen ger. Skruvade av locket och det är mycket riktigt ett 565-verk i den och serienumret enligt tabell säger att den är från ca 1971, vilket också stämmer med modellen. Och så några obligatoriska bilder pre-service.

2015-03-06 19.05.25.jpg


Den volframbehandlade boetten verkar faktiskt vara repsäker. Trots att glaset skvallrar om ett hårt leverne är resten i väldigt fint skick.

2015-03-06 19.10.24.jpg


2015-03-06 19.09.31.jpg


Originalasken är med, vilket är lite kul, men inget annat. Originalspänne, men bandet har blivit bytt både en och två gånger genom åren och det som sitter på är dessutom bara 20 mm fast det borde vara 22...

2015-03-06 19.08.27.jpg


Nu ska den få åka på spa och få nytt glas etc, så kommer den vara ett riktigt skönt 70-talstillskott bland alla 50- och 60-talarna i lådan.

/J
 
Topp