• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean 2500 snyggare än 8500?

levman

Cartier
Vilken är denna?

wristrock.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag måste nog lägga min röst på 8500..
Absolut att den är högre och "klumpigare" men det är det jag gillar med den! :)
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Skulle aldrig byta ut min 8500 mot 2500, prova aldrig 2500 så vet du aldrig om du skulle föredra den :rolleyes:
image.jpeg
 

Såkkett

Omega
2500 med liquied metal är galet vacker men 8500 verket överglänser allt yttre estetiska.
Om damklockan som dom läckt på 39,5mm kommer i stål och svart så kommer jag nog köpa min första "damklocka"
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Båda är vackra dykare. Min röst faller på 8500 tack vare glasringen och länken. Urverket är ju också ett plus, dock inte estetiskt.
 

jabla

Sarlacc
Tycker 2500 känns smidigare, här hustruns XL.

WP_20140824_001.jpg


Skulle gärna mätt tjocklek men vet fan inte var hon lagt den just ikväll. :(
 
Senast ändrad:

Zalath

Panerai
En keramisk orange ring skulle dock bli väldigt matt och tråkig färg på tror jag. Dessutom kommer de ju höja priserna rejält, samt att de inte kommer finnas i butik förrän typ oktober. Är nöjd med att jag köpte mig en 8500 igen i höstas!
image.jpeg
Kanske. Den orangea är grym! Är lite sugen.. Den känns lekfull jämfört med många andra dykare (läs: Sub) men ändå gedigen. Skulle vara kul att ha en till sommaren!
 

erikje

Breitling
Med väldigt stor sannolikhet får den en master co-axial. Förmodligen liquidmetal-ring på stålmodellerna också, tveksamt om det gäller den orange då det är den enda som inte har keramisk bezel idag.
Vad innebär detta mer konkret... är det ett helt nytt urverk? Hur påverkas estetiken av att den får liquidmetal-ring om man jämför med hur den ser ut idag?
 

Apansson

Torpare
Vad innebär detta mer konkret... är det ett helt nytt urverk? Hur påverkas estetiken av att den får liquidmetal-ring om man jämför med hur den ser ut idag?
Liquidmetal sitter på den i titan. Blir blankare och mer färgskiftningar, samt högre hållbarhet på siffrorna. Urverket blir det anti-magnetiska "master co-axial" som du har i Aqua terra och seamaster 300, samt typ de ville tresor och globemaster. Uppdaterar de till det som sitter i globemastern får du lite bättre tidshållning (enligt omega) också, samt det antimagnetiska. Det är ingen jätteskillnad dock, utan gå på den klocka du tycker ser bäst ut!
 
Ryktet säger att det är en ny Planet Ocean på gång under 2016. Vet du om det stämmer?

Precis som Apansson skriver så är det mycket troligt. När Stephen Urquhart presenterade kaliber 8508 för tre år sedan så sade han att alla Omega-klockor i produktion ska ha det Metas-certifierade, antimagnetiska urverket senast år 2017. Dessutom har vi ju redan fått se en preview på en helt ny PO i guld, så visst talar allt för att vi kommer att få se en helt ny generation med kaliber 8500G på Baselmässan om en dryg månad.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Vad innebär detta mer konkret... är det ett helt nytt urverk?

Det är rätt små tekniska skillnader mellan 8500B och 8500G. Grunden för den starka motståndskraften mot magnetism är Si-14 spiralen som båda har. Därtill har G-versionen ett balanshjul tillverkat i en annan legering och tapparna till hjulen i löpverket klarar också starkare magnetism än B-versionens dito.

Sammantaget är det alltså relativt små och mycket få justeringar som gör B till G. Det intressanta hade varit att veta hur pass bra B-versionen står emot magnetism - det hade inte förvånat mig om urverket är on a par med Rolex Milgauss eller bättre som, likt namnet antyder, klarar 1000 gauss under förutsättning att urverket skyddas av en Faraday-bur i mjukt järn.

Omega är ju däremot Omega och G-versionen klarar alltså minst 15000 gauss (och det helt utan någon traditionell Faraday-bur vilket möjliggör en fortsatt insyn genom glasbaksidan i världens bästa urverk som precis blivit ännu ett snäpp vassare). Det kan vara än mer, men det är i nuläget inte möjligt att mäta nivån till högre värden än 15k gauss.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

erikje

Breitling
Det är rätt små tekniska skillnader mellan 8500B och 8500G. Grunden för den starka motståndskraften mot magnetism är Si-14 spiralen som båda har. Därtill har G-versionen ett balanshjul tillverkat i en annan legering och tapparna till hjulen i löpverket klarar också starkare magnetism än B-versionens dito.

Sammantaget är det alltså relativt små och mycket få justeringar som gör B till G. Det intressanta hade varit att veta hur pass bra B-versionen står emot magnetism - det hade inte förvånat mig om urverket är on a par med Rolex Milgauss eller bättre som, likt namnet antyder, klarar 1000 gauss under förutsättning att urverket skyddas av en Faraday-bur i mjukt järn.

Omega är ju däremot Omega och G-versionen klarar alltså minst 15000 gauss (och det helt utan någon traditionell Faraday-bur vilket möjliggör en fortsatt insyn genom glasbaksidan i världens bästa urverk som precis blivit ännu ett snäpp vassare). Det kan vara än mer, men det är i nuläget inte möjligt att mäta nivån till högre värden än 15k gauss.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för synnerligen uttömmande svar!
 
"There are movements so perfect, you'd hardly think they were made by humans"

aaylau.jpg



Har du någon förklaring till varför Omega's nya klockor har tjockat på sig så jävligt?
Enligt källa så;
Omega Cal 8500/8501: 29mm diameter 5.5mm thickness (5.6mm for Cal 8501)

Omega Cal 1120: 25.6mm diameter 4mm thickness

Omega Cal 2500: 25.6 diameter 4.1mm thickness

Omega Cal 1164 (ETA 7750): 30mm diameter 7.9mm thickness

Det finns alltså ingen förklaring från urverkens sida varför allt Omega gör tjockat på sig, tom smp:n har blivit fetare.

Har designern någon fetisch för feta numera så det är därför?
 
Har du någon förklaring till varför Omega's nya klockor har tjockat på sig så jävligt?

Tittar vi på PO 2500 i jämförelse med PO 8500 så beror det på två faktorer;

* Kaliber 2500 mäter 4,1mm i tjocklek mot kaliber 8500 med sina 5,5mm (kaliber 2500 bygger på ETA 2892-A2 som är ett exceptionellt tunnt självuppdragande verk med sina 3,6mm - kaliber 8500 är sålunda ingen tjockis utan av rätt ordinär tjocklek sett till konkurrenterna)

* konstruktionen med glasbaksida kräver också mer utrymme i förhållande till ett boettlock i stål som PO 2500 har.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp