• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean 39,5 mm

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Riktigt läcker!! Igår trodde jag du valt den svarta, nu kom verkligen Klockan till liv! :cigar:
Skulle behöva hyra strålkastare för att få ljus hemma tror jag :p
Jag tog också en blå, gillar den massor när den drar åt det mörka hållet. Gillar den lite mindre när den går åt det ljusare hållet. Funderar på byta till svart men har inte bestämt mig. Den blåa har lite liv i sig men det är den ljusare nyansen som gnager i mig. Kanske en vanesak.
Svarta klockor finns det ju i mängder, det är väl roligt med lite färg.

Måste för övrigt berömma Omega för känslan i vridringen. Det går förvisso kanske lite för lätt och ljudet något för tunt. Det är inte den där härliga känslan av att vrida låset på ett kassaskåp som Tudor Pelagos erbjuder. Däremot är lägena otroligt distinkta och absolut inget svaj åt något håll, att jämföra med Submariner där man ofta kan både dra ringen fram och tillbaka något i förhållande till hacket man hamnar på.
 

MickJ

Omega
Snyggt! Storleken ser faktiskt bra ut på denna, tycker nästan att Omegas officiella diameter brukar bäras mindre, och skrev av denna för att jag tänkte att tjockleken blir för mycket i förhållande till något som bärs som en 36-37mm.
 

Loshin

Panerai
Som lätt drabbad av flipparsjukan blir man aldrig riktigt nöjd. Jag har gått igenom ett antal sportklockor tills jag för ett tag sen bestämde mig att jag skulle nöja mig med en Submariner 114060.
20161006_164509064_iOS.jpg

Förmodligen så nära perfektion man kan komma med en dykarklocka. Samtidigt så otroligt tråkig.... på Stureplan känns det som att varannan person äger en Submariner. Den fick således gå och jakten på en ny dykare inleddes. Kraven var att den skulle vara rimlig i storleken, dvs. max 41 mm, vara en riktig dykare som tål stryk samt ha ett roligare urverk än ETA. Något visade sig vara svårare ett mål lättare sagt än gjort eftersom alla dykarklockor lider av elefantsjukan nuförtiden.

Vid Basel 2016 presenterade Omega nya Planet Ocean med METAS-certifierat urverk, justerbar clasp likt Submariner OCH i storlek 39,5 mm! Blev helt såld efter att ha läst https://monochrome-watches.com/smal...the-39-5mm-omega-seamaster-planet-ocean-600m/

20161205_180947816_iOS.jpg

Avsevärt större och tyngre kartong än de äldre Omega-lådorna med rött fejkläder, bådar gott! Dock inte lika stor som den nya monsterlådan till Speedmaster.

20161205_181004390_iOS.jpg

Mycket trevlig låda, ger ett väldigt lyxigt intryck, även om jag misstänker att det är plast.

20161205_181018339_iOS.jpg

Låsknapp! Vad kan finnas däri? :nailbiting:

20161205_181050674_iOS.jpg

Tydligen en manual och denna gång tre plastkort! Det tredje kortet utöver Pictogram och Garantikort är ett METAS-kort. Spännande. Via Omegas hemsida är det möjligt att se resultaten från när klockan testades i fabriken:
resultat.JPG

Ser helt okej ut! 15 000 gauss, man behöver inte oroa sig för att klockan magnetiseras och tappar precision.

20161205_181351009_iOS.jpg

Tadaaaa.....men först lite fika :D

20161205_181618886_iOS.jpg

Ber om ursäkt för mörka bilder, det finns tydligen ingen stark lampa i hela lägenheten..
20161205_182116151_iOS_Ink_LI.jpg

Min avatar kanske skvallrar om att jag gillar Omegas 8000-verk, men hur kan man inte gilla detta? Otroligt vackert i all sin enkelhet. Till skillnad från sitt större syskon använder 39,5 mm Omega 8800. Detta urverk har 5 timmar kortare reserv och klockar in på 55 timmar. I jämförelse med 8900 har 8800-urverket kullagrad rotor. I praktiken en bättre teknik än det vanliga glidlager som används i 8900. Dock oklart varför man valt kullager för det något mindre urverket.

20161205_182229673_iOS.jpg

Härligt spegelblank keramisk urtavla och bezel. Av oklar anledning har Omega velat informera om detta genom att sätta den lilla logotypen [ZrO2] under visarna. Logotypen syns som tur var enbart i vissa specifika vinklar och är väldigt diskret.

20161205_192850119_iOS.jpg

Justerbar clasp, t.om. smidigare än Submariners clasp, dock med färre steg.

20161205_192538727_iOS.jpg

Alldeles perfekt storlek på armen. Den tjocka länken ger klockan alldeles lagom med tyngd.
20161205_192549330_iOS.jpg

20161205_192628127_iOS.jpg
20161205_193208957_iOS.jpg


Återigen, ber om ursäkt för mörka bilder med gräslig vitbalans. Kanske får uppdatera minirecensionen någon dag. Än så länge känns det som en pangdykare! :heart::omega:
Nice!! Grattis!

Hur känns storleken jämfört med din gamla 114060? Har haft en sådan och den bär stort för att vara 40mm.
Kan du mäta hur lång klockan är från bandhorn till bandhorn? Tack:).
 
Nu ångrar jag att jag kjöpte den blå Globemastern=( Var och provade denna innan idag och storleken är bara helt perfekt=) Den är sjulkt fin, har dock inte bestämt om jag gillar blå eller svart bäst=)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Stort Grattis :) !
Jag är oerhört sugen på nya PO. Tyckte blå var given men blev lite tveksam efter @thewallin 's inlägg (du har fått byta till en svart om jag förstår rätt?)
Fortfarande lika nöjd med färgen @Nicbex ? Ställer samma fråga till @MånsT . För min del så är den större 43,5 aktuell. Ja, jag har provat denna också.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Stort Grattis :) !
Jag är oerhört sugen på nya PO. Tyckte blå var given men blev lite tveksam efter @thewallin 's inlägg (du har fått byta till en svart om jag förstår rätt?)
Fortfarande lika nöjd med färgen @Nicbex ? Ställer samma fråga till @MånsT . För min del så är den större 43,5 aktuell. Ja, jag har provat denna också.

Jepp, jag fick byta. Har dock inte fått den, väntar på samtalet med spänning. Blir idag eller senast i morgon enligt butik.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Stort Grattis :) !
Jag är oerhört sugen på nya PO. Tyckte blå var given men blev lite tveksam efter @thewallin 's inlägg (du har fått byta till en svart om jag förstår rätt?)
Fortfarande lika nöjd med färgen @Nicbex ? Ställer samma fråga till @MånsT . För min del så är den större 43,5 aktuell. Ja, jag har provat denna också.
Jag är fortfarande nöjd och vill inte byta. Tycker den blå färgen ger klockan mer karaktär. Vanligen är klockan närmast mörkgråblå, på gränsen till svart. Färgen accentuerar väldigt bra mot den orangea sekundvisaren och texten också. Skulle jag vara OWG skulle jag kanske välja den svarta hellre men eftersom mina andra klockor är svarta är valet enkelt. Kul med färg!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag är fortfarande nöjd och vill inte byta. Tycker den blå färgen ger klockan mer karaktär. Vanligen är klockan närmast mörkgråblå, på gränsen till svart. Färgen accentuerar väldigt bra mot den orangea sekundvisaren och texten också. Skulle jag vara OWG skulle jag kanske välja den svarta hellre men eftersom mina andra klockor är svarta är valet enkelt. Kul med färg!
Tack ! Ja, tänker i samma banor. Kommer i så fall bli en i en trio där dom andra två har svarta tavlor. Färgen skiljer sig från blå SMPc ?
 

MånsT

Rolex
Stort Grattis :) !
Jag är oerhört sugen på nya PO. Tyckte blå var given men blev lite tveksam efter @thewallin 's inlägg (du har fått byta till en svart om jag förstår rätt?)
Fortfarande lika nöjd med färgen @Nicbex ? Ställer samma fråga till @MånsT . För min del så är den större 43,5 aktuell. Ja, jag har provat denna också.

Jag är fortfarande nöjd och vill inte byta. Tycker den blå färgen ger klockan mer karaktär. Vanligen är klockan närmast mörkgråblå, på gränsen till svart. Färgen accentuerar väldigt bra mot den orangea sekundvisaren och texten också. Skulle jag vara OWG skulle jag kanske välja den svarta hellre men eftersom mina andra klockor är svarta är valet enkelt. Kul med färg!
Håller fullständigt med @Nicbex, den blåa färgen varierar väldigt mycket från nästan svart till det väldigt blåa som @thewallin inte diggade så mycket. Orangea detaljer matchar perfekt. Även jag har andra klockor att rotera med så därför var blått självklart för min del.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja det gör den... den är "Planet ocean-blå". Medan SMPC är djup-klarblå är PO mer havsblå... svårt att förklara riktigt men det är inte samma nyans.
PO-blå alltså... men är det samma blå som tidgare återfunnits på bl a dessa? Känns inte riktigt så. Om nu dessa två är exakt samma... lurigt på bilder, tavlorna skiftar ju färg utifrån hur ljuset faller. (snodd bild)
po_blue.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
LOL, ja det har jag faktiskt. Är nära att lägga en order nu men kan fasen inte bestämma mig :confused:

Edit: Jag skall inte tjata mer om färgen nu. Beslutet är ju helt och hållet mitt.

Jag kan ju inte göra narr av dig, jag köpte ju en färg och bytte till en annan, det är ju sorgligt men jag är glad jag sett båda och nu vet jag att det var rätt val :) Grym klocka är det oavsett vilken färgsmak man har!
 
Topp