• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 1000 (ref 166.093)- Hjälp?

addelito

Omega
2-Faktor
Någon som skulle kunna hjälpa mig med mer information angående denna gamla seamaster?
Har fått veta att det ska vara en Seamaster 1000, ref 166.093, tydligen en ganska unik modell. Men de flesta verkar ha kronan på vänster sida? På grund av detta har jag inte kunnat hitta särskilt mycket information om den, all hjälp uppskattas.
Bifogar lite bilder på den, bandet som sitter på vet jag inte är original till klockan.
IMG_3390.JPG
image4.JPG
image2.PNG
IMG_3376.PNG
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Någon som skulle kunna hjälpa mig med mer information angående denna gamla seamaster?
Har fått veta att det ska vara en Seamaster 1000, ref 166.093, tydligen en ganska unik modell. Men de flesta verkar ha kronan på vänster sida? På grund av detta har jag inte kunnat hitta särskilt mycket information om den, all hjälp uppskattas.
Bifogar lite bilder på den, bandet som sitter på vet jag inte är original till klockan.
IMG_3390.JPG
image4.JPG
image2.PNG
IMG_3376.PNG
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men en riktigt fin pjäs!
 

addelito

Omega
2-Faktor
Kanske så att tavlan går att sättas på fel så man har vänt den 180 grader.
Självklart kan det vara så, det låter rimligt!

Det lilla jag kan om denna är att det ska gå att skifta datumhjulet. Tavlan är vändbar, originalutförande ska vara med kronan på vänster sida. Jag vill minnas att det kom ut "nya" boetter på marknaden för en tid sedan och ditt ur med patina är eftertraktat. Jag har sett liknande ur som verkar helt nya. Jag tror ditt ur i den kondition det har är mycket ovanligt. Vad har uret för proveniens?
Klockan är min pappas, men varken jag eller han har någon vidare koll på just denna modell. Men verkar extremt intressant ju mer jag fått lära mig om den, går det att se om visarna är original?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det lilla jag kan om denna är att det ska gå att skifta datumhjulet. Tavlan är vändbar, originalutförande ska vara med kronan på vänster sida. Jag vill minnas att det kom ut "nya" boetter på marknaden för en tid sedan och ditt ur med patina är eftertraktat. Jag har sett liknande ur som verkar helt nya. Jag tror ditt ur i den kondition det har är mycket ovanligt. Vad har uret för proveniens?
Vattenskadad med relume är sällan eftertraktat.

Fin klocka men låt oss inte ge trådstartaren helt vansinniga förväntningar. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag säger att den har Patina och lockar köpare i och med det. Liknade modeller som ser nya ut är betydligt vanligare. Bara verket fungerar så är den attraktiv. Har du mer information till trådstartaren?
Inte mer än att tavlan och visarna dessvärre sett betydligt bättre dagar. Det kan kanske vara bra att kika till verket också iom klockan uppenbarligen tagit in vatten någon gång.

Dagens marknad brukar premiera skick men det finns säkert de som föredrar patina. Priset brukar dock reflektera skicket. Det sagt så tror jag inte att det är hopplöst att hitta delar om man skulle vilja restaurera den.
 

addelito

Omega
2-Faktor
Tackar för hjälpen, priserna för dessa verkar ju variera ganska mycket och inte överdrivet många som säljs. Men förstår självklart att skicket påverkar så har inte förhoppningar på några fantasipriser ;). Har för mig att han köpte denna och några andra klockor från en klocksamlare, oklart om det var den personen som köpt klockan ny eller inte men han hade i alla fall använt den när han själv dykte.
Den har oklar servicehistorik men jag vet att den satte igång i alla fall.
 

addelito

Omega
2-Faktor
Har en från utlandet som är intresserad av klockan men vet ej vad man ska begära för den? Eller rekommenderas det att lägga upp klockan här på klocksnack, Tradera eller in på auktionsfirma istället? Känns inte direkt som en klocka som köps av vem som helst, utan det är nog klocksamlare med lite kunskap om den som är möjliga köpare.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Klokt att få fler källor och uppfattningar. Försök att få en så fullständig proveniens som möjligt på uret. Omega kan ju bidra med ett utdrag från deras arkiv (kostar omkring en tusenlapp) Du kan låta författa proveniensdokument som följer uret vid eventuell försäljning. Hur som helst så är ju en proveniens till stor glädje för eventuell arvtagare.Vad har vår danske broder för kommentarer? @tdn-dk

Lägg kostnaden för att öppna och försluta den på ca 1k till kalkylen. Troligen kommer en rad packningar behöva bytas då med, för x antal kr. Kräver ett speciellt verktyg då det är ett monoqouce case.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har en från utlandet som är intresserad av klockan men vet ej vad man ska begära för den? Eller rekommenderas det att lägga upp klockan här på klocksnack, Tradera eller in på auktionsfirma istället? Känns inte direkt som en klocka som köps av vem som helst, utan det är nog klocksamlare med lite kunskap om den som är möjliga köpare.
Jag skulle låta den vara och sätta ut den med ett högt pris på Omegaforums. Typ 12k usd eller bästa bud. Du får knappast det du begär men du skulle säkert kunna få ett hyfsat bud. KS är förmodligen fel publik och auktionssiter är vanskligt med tanke på skicket. Krävs ju att minst två köpare tycker den är värd mycket pengar. Med föreslagen setup så räcker det med en för att få en hygglig peng.

Extract är nice men jag tror inte att någon tvivlar på att det är den gamla modellen aå det är lite bortkastade pengar. Sen så är det ju som @hook säger småsvårt och dumt att öppna den. Låt köparen fixa med allt sånt senare.
 

addelito

Omega
2-Faktor
Jag skulle låta den vara och sätta ut den med ett högt pris på Omegaforums. Typ 12k usd eller bästa bud. Du får knappast det du begär men du skulle säkert kunna få ett hyfsat bud. KS är förmodligen fel publik och auktionssiter är vanskligt med tanke på skicket. Krävs ju att minst två köpare tycker den är värd mycket pengar. Med föreslagen setup så räcker det med en för att få en hygglig peng.

Extract är nice men jag tror inte att någon tvivlar på att det är den gamla modellen aå det är lite bortkastade pengar. Sen så är det ju som @hook säger småsvårt och dumt att öppna den. Låt köparen fixa med allt sånt senare.
Det låter som en smart ide, har själv funderat på att kanske lämna in den någonstans för kontroll innan försäljning men man kanske ska låta köparen lösa det själv precis som du säger. Blir spännande detta:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det låter som en smart ide, har själv funderat på att kanske lämna in den någonstans för kontroll innan försäljning men man kanske ska låta köparen lösa det själv precis som du säger. Blir spännande detta:)
Responsen på Omegaforums var väl rätt klar. Ingen som direkt tvekar på den så potentiella köpare kommer att veta vad det där är även utan en kontroll och extract.

Lycka till!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Roligt när det kommer fram sådana speciella klockor. Har inget direkt att tillägga mer än ett lycka till och håll oss uppdaterade.
/j
 

addelito

Omega
2-Faktor
Proveniens, funktionsgaranti, bilder på urverket och i övrigt bra bilder. Allt sammantaget ger resultat vid en försäljning. Du kan också testa på e-bay med ett reservationspris om du inte vill vara lite tuff och köra utan. Erbjud returrätt till köparen enligt e-bay policy.
Uppskattar hjälpen, Ebay kan självklart vara ett alternativ också, jag får fundera lite på det och se vad som känns bäst.
 
Mycket trevlig klocka! När det gäller skick så ser din/er klocka ut att vara original till det yttre vad jag kan se utom att tavlan är vänd 180 grader. Hur det ser ut under huven är en annan sak. Precis som andra nämner i tråden så är det ovanligt att hitta "The Grand" i originalskick då tavlan har samma tendenser som Ploprof MKI tavlorna att de "bubblar sig". Visare och ibland bezel verkar ryka i samma veva. Dessutom finns det en hel del av denna modell på marknaden med helt nya/repro/service delar som inte är "rätt" någon stans. "Riktiga" The Grand" brukar åtminstone ha originalboetten kvar. Din klocka ser ut att ha rätt boett, bezel, tavla och visare. Skicket är ungefär som man kan vänta sig och jag tar vilken dag som helst i veckan din klocka framför en i fint skick med servicedelar.
Här kan du läsa mer om min "The Grand":
https://klocksnack.se/threads/Äntlingen-en-klassiker-och-grail-infångad.41942/#post-988008
 

addelito

Omega
2-Faktor
Mycket trevlig klocka! När det gäller skick så ser din/er klocka ut att vara original till det yttre vad jag kan se utom att tavlan är vänd 180 grader. Hur det ser ut under huven är en annan sak. Precis som andra nämner i tråden så är det ovanligt att hitta "The Grand" i originalskick då tavlan har samma tendenser som Ploprof MKI tavlorna att de "bubblar sig". Visare och ibland bezel verkar ryka i samma veva. Dessutom finns det en hel del av denna modell på marknaden med helt nya/repro/service delar som inte är "rätt" någon stans. "Riktiga" The Grand" brukar åtminstone ha originalboetten kvar. Din klocka ser ut att ha rätt boett, bezel, tavla och visare. Skicket är ungefär som man kan vänta sig och jag tar vilken dag som helst i veckan din klocka framför en i fint skick med servicedelar.
Här kan du läsa mer om min "The Grand":
https://klocksnack.se/threads/Äntlingen-en-klassiker-och-grail-infångad.41942/#post-988008
Grymt, tackar för informationen! Måste säga att även fast det inte riktigt är en klocka jag själv hade köpt så är den riktigt häftig, får fortsätta läsa på lite om dom.:)
 
Värt att tillägga är att en av anledningarna till att så få av dessa klockor har originaltavlor är att packningen vid urtavlan en förmåga att ”smälta” och fastna på tavlan vilket ofta gjort tavlan obrukbar. Detta ihop med "bubblingen" på tavlan har gjort att många valt att byta tavla. Anledningen till att jag nämner detta är att om man plockar isär klockan för service eller för att vända tavlan kan man stöta på problem om packningen är i dåligt skick...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Oj vad lärorikt och mycket intressant information du har! Är det alltså en "bubbling" vi ser på urets tavla i denna tråd?
Det är samma effekt vi ser på bla. sm600, Tudor snowflake och andra samtida Omegor med samma blåa matta färg. Förmodligen en kemisk reaktion mellan metall och färg eller mellan olika färglager. I många fall svårt att tex ta av visare ytan att skada tavlan.
 
Oj vad lärorikt och mycket intressant information du har! Är det alltså en "bubbling" vi ser på urets tavla i denna tråd?
Precis. I detta fall kan det även vara vattenskador. Svårt att säga. Nästan alla originalklockor jag sett har haft mycket "smutsiga" tavlar samt den bubbliga ytan. Missfärgningen av tavlorna kan ha att göra med den kemiska reaktionen Aurum beskriver...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lumet ser dock klart vattenskadat ut. Tycker också att det ser senare ut än tavlan. Även om man räknar in fukt. Iofs har jag aldrig haft någon men appliceringen ser inte factory ut i mina ögon.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En bild på ett ur med den ursprungliga tavlan med "bubblor", samt ett ur med servicetavla visas efter texten.
Tavla typ 1 ska den visst benämnas, originaltavlan. Ovanliga ur med en professionell historik kommer genom åren att ha ett bestående värde; då menar jag inte i reda pengar, utan historiskt sett. Jämför med andra fabrikat som nu är hypade och där samlare "skapar" fiktiva begrepp för att höja intresset och värdet på sina ur. Ur med en "riktig" proveniens kommer under tid alltid vara intressanta. Uret det handlar om i tråden behöver få en proveniens bekräftad och tavlans utseende är ju mumma för en konnässör. Jag ser spänt fram mot att få en historia berättad om detta ur. Jag hoppas du lägger ner lite jobb med det @Adriansr3

Om någon vet när de "nya" boetterna kom på marknaden är det intressant information. Jag kan tänka mig omkring 2009, men har inga belägg för det. Utdrag från arkivet är viktigt för att kunna bekräfta proveniensen. Nu är ju ett ur som är använt relativt lätt att skilja från de andra som ser flong nya ut men dokumentation är viktig för framtiden. Huruvida det är ny, extra lysmassa på ett ur med en användarhistorik är definitivt inget negativt - snarare tvärtom, det speglar att uret blivit använt i fält, och för konnässören blir det en extra krydda. Tänk er att uret tappat lysförmåga under sin användning och att användaren fått det ordnat hos en urmakare, detta för att kunna använda uret igen - spännande!

Jag förespråkar generellt sett att alltid att välja ur i så gott skick som möjligt, men när det gäller ur som använts i fält såsom dykaryr, militära ur och liknande gäller inte detta. I vart fall inte om du är historiskt intresserad och anser proveniens vara betydelsefull.

För dig som är relativt ny på detta med gamla ur och då menar jag mindre än 10-15 års erfarenhet kan jag tipsa om att förutom "internet och google" finns det litteratur, gamla tidskrifter som kan studeras för vidare vetande. En del forum som varit verksamma länge har också bra arkivfunktioner som du kan söka i. I det här fallet kan gamla dyktidskrifter säkerligen studeras om man känner för det. Gör ett besök på biblioteket därhemma vetja. De förvarar ofta gamla tidskrifter som du i många fall kan låna hem.
omega_seamaster_1000_om_large.jpg

Bildkälla: Mywatchmart.com
Mywatchmart.com.jpg



De konnässören du nämner måste vara en liten klick iom att klocksamlare och de som investerar i ur alltid straffar ur med ny lysmassa. Däremot är det ett naturligt logiskt ingrepp på ett äldre bruksur då det uppfyller en funktion. Sedan hänger jag inte riktigt med i ditt proveniensresonemang då alla äldre ur har en, uret ovan var väl köpt av en samlare?
 
Topp