Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Seamaster 1020

Diskussion i 'Vintage' startad av Odi et Amo, 2 februari 2016.

1. Odi et Amo
    Trådstartare

Odi et Amo Bonde

Hejsan

Jag behöver lite hjälp och åsikter.
    Var egentligen på jakt efter en Seamaster eller Geneve i guld på stål när jag såg denna på Tradera, och idag kom den med posten. :)
    Klockor är ett nytt intresse för mig så jag lyssnar gärna på både tips och åsikter.

Inne i klockan står det enligt säljaren:
    Omega Swiss
    Seventeen 17 jewels
    Unadjusted
    46995304

På locket:
    Acier Inoxydable
    Omega Watch Co
    Fab. Swisse
    Swiss made
    LL
    1660278.203
    3660878.203

Bilden på urverket är från säljaren.
    Glaset saknar omega-tecken och på baksidan står det även 1020 vilket inte syns på fotot.

Den ska hålla tiden bra men endast ha en gångreserv på ca 12h. Klockan är nyss uppackad så jag har inte hunnit mäta själv.
    Mina spontana tankar är att klockan är i bättre skick än jag förväntade mig, men att länken känns billig.

Vad säger ni och hur skulle ni bedöma värdet?

Tack på förhand,
    Erik

image1.JPG image2.JPG image3.JPG image4.JPG 221774397_16f87a0e-b46c-43a4-94b4-f3e08a3c8c05.jpg

2. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Har du trukket det helt op? Om den er servat skulle den have en gangreserve på ca. 40 timer. Cal. 1020 er specificeret til 42 timer.

1020.JPG

3. Odi et Amo
    Trådstartare

Odi et Amo Bonde

Har inte hunnit kolla själv än, säljarens uppgifter.
    Om man vrider upp den manuellt, kan man vrida för mycket?

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Nej, går inte att vrida för mycket på en modern automatisk klocka. Dock om den är oservad och du gör det till det till en vana att dra upp klockan manuellt istället för att låta rotorn dra upp den, finns det en risk delar i automatdelen slits snabbare (klinkhjul t.ex.). Vet inte om det gäller för alla automatverk dock. En rekommendation är att ta den till en urmakare som får titta på den.

5. Odi et Amo
    Trådstartare

Odi et Amo Bonde

Tror ni att länken är original?