Rob Engström

Omega Seamaster 166.066, Värde?

Diskussion i 'Vintage' startad av Silver, 26 Januari 2014.

1. Trådskapare

Silver One hit wonder!

Antal inlägg:
    18
    Hej
    Den 11/8 1975 gick min pappa in på Gastons ur på wieselgrensplatsen här i Göteborg och köpte sin första riktiga klocka, en Omega Seamaster(60?). Klockan användes flitigt men någon gång på 90-talet blev den liggande och bortglömd fram till den 31/10 2012 då jag gick in på samma Gastons ur och fick den reparerad och helrenoverad. Jag beställde även ett nytt läderband från Hirsch till den.
    Nu är det så att jag suktar efter något nytt så därför undrar jag helt enkelt vad man skulle kunna begära för den här klockan?
    Omega seamaster 166.066 Cal 565

Med vänlig hälsning, Johan
    IMG_0003_2.jpg IMG_0004_2.jpg IMG_0003_2.jpg IMG_0004_2.jpg IMG_0003_2.jpg IMG_0004_2.jpg
    Icaras och Olaa gillar detta.
  2. Cyklisten Har stammisbord

Antal inlägg:
    435
    Fin! Men självklart ska du behålla klockan! Tror du skulle ångra dig förr eller senare om du gör dig av med den.
    jabla, Ernesto, Olaa och 1 annan gillar detta.

3. Trådskapare

Silver One hit wonder!

Antal inlägg:
    18
    Jo jag vet det egentligen :(, men jag använder den så lite så det känns synd att bara ha den liggande.
  4. Micce WIS

Antal inlägg:
    2,824
    Vad du än får för den, som dessutom inte är mycket, så kommer det inte i närheten av klockans affektionsvärde. Den har nu burits av 2 generationer och dessutom servats av samma urmakare (kul kuriosa), hur tänker du när säger att du vill göra dig av med den? Håller med cyklisten här, gör dig inte av med klockan! :)

5. Trådskapare

Silver One hit wonder!

Antal inlägg:
    18
    Ja hur tänker jag egentligen? Jag skulle kanske vilja se den här klockan som en "grundplåt" för en annan klocka som jag kan bära oftare. Pengarna skulle bli nåt slags dna in i nästa klocka. Är det någon som förstår det här, eller försöker jag bara övertyga mig själv?
  6. hedbrg Har stammisbord

Antal inlägg:
    454
    Du lurar dig själv isåfall. De ligger en likadan på tratten just nu, kolla vilka kaffepengar den ger innan du gör ngt dumt. Spara en extra månad istället för pengarna.
    Icaras och Olaa gillar detta.

7. Trådskapare

Silver One hit wonder!

Antal inlägg:
    18
    Helt plötsligt kommer jag ihåg hur det var att vara liten och mamma sa att man skulle spara. Men jag vill handla nuu!!:arghh:
    Nåja, jag ska hålla koll på traderaauktionen. Kanske kan bli en kompis till min istället
    Icaras, Olaa, Cyklisten och 1 annan gillar detta.
  8. Olaa Stabil postare

Antal inlägg:
    51
    passa på och bjud;
    en mans kaffekassa är en annans klockkassa... :angel:
    Icaras och Camo00 gillar detta.
  9. paradis WIS

Antal inlägg:
    2,075
    Från:
    Malmö
    Tycker att du ska behålla klocka. Det är inte varje dag som man kan få sin fars klocka. Annars ligger priset på ca.10-12.000 kr beror lite på skicket.

10. Trådskapare

Silver One hit wonder!

Antal inlägg:
    18
    Tja skick är ju oerhört svårt tycker jag, huset har ju lite repor. Urmakaren bad mig gå någon annan stans när jag försynt frågade om man skulle polera det lite. Tavlan har nån liten missfärgning vid fyramarkeringen och visarna har väl tappat sitt lumen.
    glaset, kronan, packningar och verkshållare är dock helt nytt. Men 10-12.000kr låter lite högt gör det inte det?
  11. paradis WIS

Antal inlägg:
    2,075
    Från:
    Malmö

Såg det på Chrono 24...............http://www.chrono24.se/omega/seamas...Söka&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm
  12. Aurum Jag är jättearg men ganska snäll ändå.

Antal inlägg:
    6,123
    10-12' är för högt ja. Jag skulle väl snarare säga 3-4' beroende på var du säljer den. Men som redan sagts, sälj den inte. Nu vet jag inte vad du letar efter, men ett bandbyte gör mycket. Tex ett mesh skulle nog sitta fint och gör att den känns lite modernare. Annars tror jag du skall titta på ljusare band.
    Ako gillar detta.
  13. Fixoflex WIS

Antal inlägg:
    3,150
    Från:
    Småland
    Håller med alla föregående talare! Behåll och spara till en egen! Det bästa av två världar!
  14. Camo00 WIS

Antal inlägg:
    5,116
    Från:
    Malmö
    Jag kan inte modellen, men värdet beror ju ofta på vad urmakaren gjort med den! Är den varsamt renoverad med alla originaldelar intakta och kvitto finns på renoveringen kanske Du kan få 5-6k eller så? Men ibland sabbar urmakarna värdet genom att tex byta delar hej vilt...
    På bilderna ser även chapter-ringen sned/lös ut?!

15. Trådskapare

Silver One hit wonder!

Antal inlägg:
    18
    Jag tror ringen sitter där den ska men däremot finns ett glapp mellan ringen och urtavlan i överkant kring tolv-ett markeringarna, detta är dock normalt enligt urmakaren och något jag sett antydningar på andra bilder på modellen. Någon som kan bekräfta/dementera?
  16. Joshua3 Har fått namnge en pizza på menyn

Antal inlägg:
    767
    Från:
    Västkusten
    Affektionsvärde är väll det som fyller mångas vindar och skrymslen med div. Onödigt, men en klocka som gått i arv tar ju inte nån plats... Och får du 3-4000 kan du bränna dem snabbt, men minnet och sorgen över att du sålde klockan får du bära hela livet...
  17. Icaras 1000-inläggsklubben

Antal inlägg:
    1,752
    Från:
    De skånska skogarna
    Nu har alla redan sagt det men jag instämmer med de andra att du bör behålla den. Har ju hört skräckhistorier här och på andra forum om dem som sålt sina klenoder innan intresset tagit fart. Jag har själv inte gjort det men kan tänka mig att jag skulle ångra mig grymt mycket i efterhand... :)

Har inte sett just den modellen och den färgen så många gånger så det är ku även där en kul klocka! Spara in på annat håll så sitter du snart med klockan du har i kikaren ;)
  18. BluesmanV8 1000-inläggsklubben

Antal inlägg:
    1,881
    Ser också ut som kl. 12-markeringen på ringen sitter vid kl. 14. (den har en extra prick över strecket) Antingen är den lös eller felmonterad.
    Be urmakaren göra om monteringen.
  19. alexndr Stammis

Antal inlägg:
    371
    Från:
    Stockholm
    Men alla delar kan ju inte alltid lagas utan vissa behöver ju bytas. Är det nya originaldelar är det väl inget problem? Sen att det oftast plockas in bättre begagnade delar är väl en annan historia :)
  20. Camo00 WIS

Antal inlägg:
    5,116
    Från:
    Malmö
    Nej, självklart kan man inte undvika det! Jag menar mer när man byter till fel delar, rengör bort patina, polerar sönder osv... Har själv en Omega som en släkting lämnat in till urmakare som kom tillbaka med icke-signerad krona i fel nyans... Det drar ju ner värdet lite?! :)