• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 2254.50?

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag har fått för mig att jag ska ta klivet upp nu både vad gäller prisklass och märke på klockan. Jag har alltid gillat, enligt många den sjukt tråkiga och vanliga Seamastern, spec ref 2254.50.

Vad säger forumet om denna? Är det puckat att inte satsa på en med det nya co-axiala verket? Typ ref 212.30.

Är 15000:- rimligt för en servad och i bra skick? Tycker mig inte hitta så mycket på nätet men det ligger några runt dryga $2000.

Helst av allt vill jag ha en PO, men det handlar väl om 10 laxar till, och som student måste man prioritera. Och jag vill inte sälja lägenhet, motorcykeln eller någon utav bilarna :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska du ha en SMP300 så är det 2254:an som gäller. Svärdhänder och vågig urtavla bräcker alla senare SMP's med möjligt undantag för den senaste keramiska som är helt ok. Dock har den ju bondlänk vilket är fult och hemskt. Jag har en riktig fulmod till 2254 just nu som jag gillar skarpt. Perfekt som badklocka när man inte vill plaska runt med vintage.

011-4.jpg


Co-ax i all ära men gamla urverket är som en traktor och designen överlägsen de senare. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Den var fin Per, riktigt fin!
Haha :)

Det värmde. Lovar att kamma till mig.

@Trådstartaren: 15k känns ganska högt för en 2254. Kring 11-12 borde du kunna hitta ett riktigt fräscht ex.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Trevligt att höra! Jag ser inget fel med din fulmod!

Men varför har vissa vit datumtavla och andra svart? Olika tillverkningsår?

Gött om det "bara" handlar om 11-12 tusen..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rber skrev:
Trevligt att höra! Jag ser inget fel med din fulmod!

Men varför har vissa vit datumtavla och andra svart? Olika tillverkningsår?

Gött om det "bara" handlar om 11-12 tusen..
Min är klocka blå. Svårt att se på bilden. Därav "fulmod". :)

Tror att alla 2254 har svart datum.
 
Håller med Per, 15k är på tok för mycket för en klocka som ny aldrig kostade mer än 17.500kr i listpris. Minns jag rätt så slutade 2254.50.00 att tillverkas någon gång runt år 2008 medan Bond-versionen (2531.80.00) lades ner år 2006. Båda fick nästintill identiska efterföljare som, förutom lite estetiskt puts på urtavla och boettlock, även fick kaliber 2500C/D. 2220.80.00, efterföljaren till 2531.80.00, lades ner nu i vintras men kan fortfarande finnas att få tag på ny om man letar lite.

Var ju inte längesedan en 2254.50.00 "mit alles" när det gäller boxar, cert m.m. gick att få för under 10k, men Omegas generella lyft "up-scale" har gjort att begagnatpriserna hakat på och lyft dom också. Nu är 11-13k ett rimligt pris för en nyservad 2254.50.00 med alla tillbehör. Härlig klocka, inte världens mest raffinerade urverk rent tekniskt men en pålitlig arbetshäst som, med lite underhåll, kommer att hålla i evigheter. Urtavlan är ju något i särklass, aldrig haft en 2254.50.00 men däremot en 2534.50.00 (GMT-versionen med samma tavla) som lyser likt en fackla om natten, fullt i klass med, bildligt talat, lysande ikoner som Seiko Monster.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är också på Per och Undersköterskans linje, diskuterade ett ev köp av en 2254 nyligen och då var priset snarare 10-11k. 15k låter lite väl mycket.

Den referensen är en grym SMP! Den eller PO'n är riktigt fina (ja, Spencer, du läste rätt, de är FINA). :D
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Tack för alla svar!

Det jag menade om färgen på datumvisningen var att jag sett de flesta med svart bas och vita siffror. Pers klocka ovan har däremot vit bas och svarta siffror. Men vad jag ska jag säga om färg, såg ju inte ens att den var blå! :)

2254.50 har alltså en uppföljare som är lik till utseendet också?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rber skrev:
Tack för alla svar!

Det jag menade om färgen på datumvisningen var att jag sett de flesta med svart bas och vita siffror. Pers klocka ovan har däremot vit bas och svarta siffror. Men vad jag ska jag säga om färg, såg ju inte ens att den var blå! :)

2254.50 har alltså en uppföljare som är lik till utseendet också?
Nej. Min är hemmasnickrad med delar från olika SMP-modeller.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Per skrev:
Rber skrev:
Tack för alla svar!

Det jag menade om färgen på datumvisningen var att jag sett de flesta med svart bas och vita siffror. Pers klocka ovan har däremot vit bas och svarta siffror. Men vad jag ska jag säga om färg, såg ju inte ens att den var blå! :)

2254.50 har alltså en uppföljare som är lik till utseendet också?
Nej. Min är hemmasnickrad med delar från olika SMP-modeller.

Bra. Tack för klargörandet! Låt letandet börja.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Krängde min för 13500 i våras, då var den servad 10 mån tidigare. Fick inte alltför mycket svar så det är möjligt att priset var lite högt. Nästan så man saknar den lite trots allt, riktigt fin och sitter otroligt skönt på handleden
 
Använder denna tråden istället för att starta ny. Har också blivit riktigt sugen på en 2254 dock funderar jag lite över ev. olika modeller av denna?

När man söker på tex Chrono24 kommer det upp varianter som heter allt från 2254.50.0, 2254.50.00, 2254.00 och 2254.50 nero osv...är det samma eller finns det skillnader mellan alla dessa??
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Håller med Per, 15k är på tok för mycket för en klocka som ny aldrig kostade mer än 17.500kr i listpris. Minns jag rätt så slutade 2254.50.00 att tillverkas någon gång runt år 2008 medan Bond-versionen (2531.80.00) lades ner år 2006. Båda fick nästintill identiska efterföljare som, förutom lite estetiskt puts på urtavla och boettlock, även fick kaliber 2500C/D. 2220.80.00, efterföljaren till 2531.80.00, lades ner nu i vintras men kan fortfarande finnas att få tag på ny om man letar lite.

Var ju inte längesedan en 2254.50.00 "mit alles" när det gäller boxar, cert m.m. gick att få för under 10k, men Omegas generella lyft "up-scale" har gjort att begagnatpriserna hakat på och lyft dom också. Nu är 11-13k ett rimligt pris för en nyservad 2254.50.00 med alla tillbehör. Härlig klocka, inte världens mest raffinerade urverk rent tekniskt men en pålitlig arbetshäst som, med lite underhåll, kommer att hålla i evigheter. Urtavlan är ju något i särklass, aldrig haft en 2254.50.00 men däremot en 2534.50.00 (GMT-versionen med samma tavla) som lyser likt en fackla om natten, fullt i klass med, bildligt talat, lysande ikoner som Seiko Monster.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jajamensan! Och idag, drygt fem år senare, snackar vi dubbla priserna. Iaf om c24 får vara måttstock. Omega har verkligen lyckats med sin strategi att lyfta varumärket.
 
Topp