• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 2848/2846 SC

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Här en relativt nyinkommen helrenoverad 1957 Omega Seamaster 2848/2846 SC . Då både modellen med subsekund samt den med centrumsekund delade boett så har de den här litet kryptiska referensmärkningen. Den här är alltså en SC. Cal 501 som även fanns att finna i kronometerversion. Prestandan på just denna står dock inte steget efter då värdena är klart inom COSC.


Ljuvlig boett i 18k rödguld. Ja den är betydligt rödare i nyansen än de roséguld jag har. Det är även trevligt att att restaureraren har bemödat sig att hitta ett doubléspänne i samma nyans.
Tavlan är tvättad och har fått ny text och sekundindex påmålat.
Ett tag var jag orolig vad gällde logotypen på S:et i Seamaster. En renovering skall vara väldigt kosher annars är det inte kul alls.. Jag hade sett en från -56 som hade ett mer "SS" liknande S. Men oron var obefogad då jag har en med likadan orörd tavla på ingång och S:et är identiskt. Tavlan har även en del mikrofläckar som den varsamma tvätten inte tagit.








Vintagenerd som jag är kanske jag vintageifierar klockan och gör en franken med den orörda tavlan. Detta förstås under förutsättning att det skall vara en keeper...Vi får se.



Hej hej..:)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Superläckert med guldboetten! Jag skulle nog själv bytt till orörd tavla. Är det samma modell känns det ok och vid en eventuell försäljning behöver du ju bara nämna detta.
 
Topp