Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Seamaster 30 (funderingar/hjälp)

Diskussion i 'Vintage' startad av Bengt Nilsson, 26 september 2015.

Taggar:
  1. Bengt Nilsson
    Trådstartare

Bengt Nilsson Torpare

Hej på er!
    Jag har kommit över två äldre klockor var av en är den här Omega Seamastern.
    Nu vänder jag mig (som så många andra på vintagetråden gör) till er experter.
    Vad göra? Renovera (urverket fungerar)? Använda den som den är? Finns det något värde?
    Jag har själv inte alls koll på gamla klockor så hjälp mottages tacksamt! image.jpeg
    image.jpeg

Chuck och Rozzy gillar detta.
  2. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag ärvde en likadan Omega för ett tag sen, det jag gjorde var att jag bytte glas (det var sprickor i mitt, men du ser inte ut att behöva göra det) samt lämnade in klockan till en urmakare för standardservice, mest för att se så att allt stod rätt till. I övrigt så tycker jag att du ska använda den som den är, kanske variera lite olika läderband, men tänkt först och främst på att behålla den och inte på att sälja den. Värde brukar väl vara någonstans mellan 1000-2000 kronor.

Arsius11 gillar detta.
  3. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    1000kr är väl ändå lite snålt? Skulle nog säga 2500-3000kr i skicket ovan, ser ut till att vara sparsamt använd :)

Bengt, du planerar alltså att behålla den? Då tycker jag att du ska be en urmakare eller bättre hobbyurmakare ta en titt på verket. Tycker helt klart den är värd en service. Om du däremot tänker sälja så får du inte tillbaka pengarna du eventuellt ger för en service, med andra ord bättre att sälja oservad.

Arsius11, Bengt Nilsson och Rozzy gillar detta.
  4. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den är jättefin och i bra skick! En service med glasbyte, nytt roligare band så har du en riktigt fin klocka! Service med glasbyte är kanske 2000kr, kanske mindre (testa Farfars Ur tex).

Icaras och Bengt Nilsson gillar detta.
  5. Bengt Nilsson
    Trådstartare

Bengt Nilsson Torpare

Ja, det är inte aktuellt att sälja den. Det känns kul att kunna variera lite mot min GMT Master II 11671 BLNR.
    Detta får bli min första vintage klocka! Men först service och nytt armband.
    Har ni tips på armband? Utseende och material?

Icaras gillar detta.
  6. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ett tunt mörkbrunt i ödleskinn och sedan leta rätt på ett tidsenligt omegaspänne om du inte har ett, det är du och klockan värd

Arsius11, Icaras och Bengt Nilsson gillar detta.
  7. hejhå

hejhå Bonde

Vet inte om de är rätt tråd att posta i men hittar ingen annan som kanske passar bättre och känns onödigt att starta en ny egentligen,eller?
    Hur som, hittade lite fina Omega seamaster på herr judit http://webshop.herrjudit.se/sv/kategorier/klockor/klockor/
    Är det vettiga priser eller ska man försöka leta vidare efter andra?

8. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har varit inne på Herr Judit ett par gånger tidigare och kikat på klockor, och min bild av dem är att klockorna säljs väldigt dyrt. Jag skulle rekommendera Tradera, där det ständigt dyker upp äldre Omega-klockor och som ofta har låga utgångspriser. Du får mer för pengarna då än hos Herr Judit.

hejhå och Icaras gillar detta.