• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 300 M (212.30.41.20.01.003)

laketwig

Patek
2-Faktor
Har under den senaste veckan postat lite minirecensioner av den här klockan i olika trådar, men som flera av er påpekat förtjänar den kanske en egen tråd som kan vara till hjälp för andra i framtiden. Sagt och gjort, efter lite klipp och klistra samt lite finputs så ska jag försöka sammanfatta intrycken av en vecka med en SMP'c på armen. Jag kan redan nu avslöja att dom är mycket positiva.

Som min son påpekade, en SMP är något som många bara passerar på vägen mot en Rolex. Jag har uppenbarligen gjort tvärt om. Hade väl inte någon direkt åsikt själv om den tills jag fick möjlighet att prova en svart på en GTG förra året. Det gav mersmak, så när det dök upp ett mycket fint exemplar till ett vettigt pris på KS för två veckor sedan klippte jag till. Uttagen sent 2013 och i princip i nyskick. Den fick tillbringa första veckan i windern, men nu har den suttit på armen i en vecka.

Mina andra klockor med svart urtavla är mer eller mindre matta, men den här är blank. Tyckte först att det kanske var lite väl blingigt, men nu tycker jag ett det ger liv åt urtavlan, speciellt i kontrast mot det keramiska vridringsinlägget. Lite rött mot allt svart piggar upp också. Dags för lite bilder, eller hur ...? ;)
Omega 2016-01-21 (tavla 3).jpg

Omega 2016-01-21 (tavla 1).jpg

Omega 2016-01-21 (tavla 2).jpg

Omega 2016-01-19 (macro 2).jpg


Mycket tydlig lume som räcker hela natten utan att du behöver "ladda" den. Kul med olika färger också, som det dessutom finns en tanke bakom:
Omega 2016-01-19 (lume mörk).jpg

Omega 2016-01-19 (lume mellan).jpg


Är ingen stor älskare av mestadels polerade klockor eller länkar (enda orsaken till varför Sinn 104 och 6060 fått lämna samlingen). På SMP'n finns bara små polerade ytor, mycket smakfullt gjort längs med över- och underdelen av boettsidorna och ner över bandhornen:
Omega 2016-01-21 (sida).jpg
Jämfört med t ex en PO bygger den inte mycket på höjden och glider lätt in under skjortan. Ovan kan man också se den snygga och originella utformningen av vridringen.

Länken är fantastiskt följsam och trevlig på alla sätt. Även här används polering bara som en snygg accent:
Omega 2016-01-21 (länk).jpg


Låset saknar microjustering men istället levereras det med två små länkbitar där varje motsvarar lite mindre än en halvlänk. Du kan med andra ord få till rätt många kombinationer för att uppnå bra passform:
Omega 2016-01-21 (länkbitar).jpg


Avsaknaden av microjustering har ju fördelen att låset inte bygger mycket på höjden. Notera även skruvade länkbitar:
Omega 2016-01-21 (lås).jpg


Baksidan har ingen direkt information men givetvis den klassiska sjöhästen:
Omega 2016-01-21 (undersida).jpg


Har ingen direkt åsikt om det som sitter under huven, dvs ett Omega Co-Axial 2500 (basverk ETA 2892-A2) med 27 juveler, 25200 vph och en gångreserv på ca 48 timmar, mer än att mitt exemplar håller tiden utmärkt. Ca +1,5 spd i winder och ca +3 spd på arm. Duger bra det! :cigar:

En liten sammanfattning då:
Pros:
- I mina ögon, snygg kombination av urtavla och inlägg i vridringen. Blå eller svart är sen en smaksak.
- Mycket tydlig och lättavläst i alla ljus (grym lume som räcker hela natten).
- Kan inte klaga på antireflexbehandlingen ... :cigar:
- Har länge varit tveksam till skelettvisarna men fan vet om dom inte funkar riktigt bra i verkligheten.
- Perfekt storlek med sina 41mm och anständiga höjd (12,5mm).
- Behaglig tyngd som gör att klockan känns mycket rejäl och tålig.
- Snygg och bekväm länk (kom ihåg att jag är bortskämd med mina IWC'er ... ;) ).
- Prisvärd. Till och med listpris runt 34k känns inte orealistiskt, men när den går att få tag på ny för något över 25k blir det riktigt mycket för pengarna.

Cons:
- Utformningen av vridringen är som sagt både snygg och originell, men lite svårgreppad jämfört med en traditionell utformning.
- Bara löjligt med en heliumventil. :banghead:
- Vem fan hittar på dessa långa referensnummer som Omega envisas med ...? :banghead:

Slutsatsen blir att det är en mycket trevlig klocka för pengen, som troligen kommer att användas frekvent under lång tid framöver. :happyhappy:
 
Senast ändrad:
Just den keramiska ringen tycker jag lyften den oerhört mycket från tidigare modeller, det ser mer ut som en klocka i sin prisklass :)

Finner det i övrigt fortfarande lustigt hur man kan snacka om "mycket för pengarna" när man diskuterar klockor över 20k, allting är verkligen relativt :p
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Håller med 100% i Pros och Cons. Tills jag klämde på en IRL så tyckte jag det var synd att dom gick ifrån vågtavlan och min åsikt var att den snyggaste SMP var en med svärdvisare men den här SMPc är verkligen snygg och fräsch, speciellt i svart. Skall också lyfta fram skruvad länk som en välkommen uppdatering. Ja, får man en ny för nedåt 26K så ÄR detta prisvärt, sen får belackarna av "mellanchefsklockan" säga vad dom vill. Om bara heliumventilen hade försvunnit också men dom måste väl ha kvar den om dom skall kalla den för Professional.
 

PCB

Audemars
trevlig klocka, länken är en av dom skönaste jag provat ,och kvalitetskänslan är fenomenal,blev besviken på länken på min speedy,
efter ägt en smp..
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Om bara heliumventilen hade försvunnit också men dom måste väl ha kvar den om dom skall kalla den för Professional.
Om det hänger på heliumventilen får man helt enkelt skaffa sig en SMP utan ;)
Min Seamaster GMT "Great white" saknar heliumventilen, vet inte om det finns fler varianter utan. Ber om ursäkt för den pissiga bilden...
image.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Om det hänger på heliumventilen får man helt enkelt skaffa sig en SMP utan ;)
Min Seamaster GMT "Great white" saknar heliumventilen, vet inte om det finns fler varianter utan. Ber om ursäkt för den pissiga bilden...
image.jpeg
Jo, jag har ju en jag med fast med svart tavla :) Nä, det är väl enda varianten i denna boettform?
Men då den inte är märkt Professional så blir det ju SM utan P... o_O
2143631188.jpg
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra recension på en snygg klocka. Själv har jag en blå -02'a (2581.80.00) och valde den främst av fyra anledningar: priset, vågmönstret, alu-insertet och mellanchefs-stämpeln. Låt mig utveckla dem punkt för punkt:

  • Priset: Beg-priset var klart överkomligt utan vidare sparkrav på privatekonomin. Detta för en "fin" märkesklocka med gedigen länk och historia.
  • Vågmönstret: I samlingen finns det blanka och matta tavlor att gödsla med, utöver att jag tycker det är snyggt.
  • Alu-insertet: Då denna klocka är min jobb-beater gillar jag den solblekta och lite "rivna" finishen som uppstår.
  • Mellanchefs-stämpeln: Jag jobbar som säljare mot främst just mellanchefer på små och medelstora företag. SMP Bond ÄR faktiskt uniform "finklocka". Fördelen med att själv bära en är att man enklare blir "en av killarna" då man kan jämföra och kommentera motpartens SMP. I de fallen man i ett senare skede hamnar mot någon högre upp i organisationen som rockar Rolle/motsvarande markerar man då med SMP en viss deferens samt ett visst klockintresse, något som hjälpt mig ett par gånger.
Helt utöver det är en egenskap jag aldrig tänkte på det faktiskt rätt sköna i att ha en "anonym" klocka. SMP'n är diskret, glider lätt under skjortärmen och behöver inte tas om hand mer än att man ser till att kronorna är iskruvade före man badar. Och jag är kanske den enda som tycker heliumventilen skapar en fin dissonans i den strömlinjeformade boetten, men då får det vara så.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av dina tankar kring klockan och dina fantastiska bilder! :) Länken är verkligen suveränt skön. Jag kommer antagligen alltid ha nån variant av SMP:en i samlingen själv, en mycket trevlig klocka.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Väldigt trevlig läsning om en väldigt trevlig klocka, tack för det. Nu ska här beställas en helt klart.
 

Molgan

Cartier
Saknar min gamla 2254 med jämna mellanrum...
Snygg som få, härlig balans både på länk och gummi, grym lume..
Vridringen är egentligen det enda som aldrig känts 100 för mig.

Men SMP-C ser onekligen ruskigt bra ut och står sig fint mot vågorna.
 
Topp