• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 300 M (212.30.41.20.01.003)

Min far har en och jag kan bara instämma i hur fin den är. Riktigt skönt tyngd och balans. Jag fick hans gamla SMP (2254). I jämförelse så har SMPc lite bredare länk vilket gör att klockan bärs mindre.
Kan verkligen rekommendera.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min typ 5:e. Är nåt med denna klocka som gör att den alltid finns med i samlingen.
image.jpeg
image.jpeg
Den sitter ju som en smäck! Kan inte vänta på min egen.
 

Mcdonkey

Breitling
Ber om ursäkt om detta är offtopic, men har fått ett erbjudande att köpa en
Omega Seamaster Professional 300M Chronometer - 2531.80
Av en vän , frågan jag har, vad är ett rimligt pris att ge ? Bifogar lite bilder på klockans skick m.m
 

Bilagor

  • 7E48E868-4583-4043-A6F6-DFCB312BD61C.jpeg
    7E48E868-4583-4043-A6F6-DFCB312BD61C.jpeg
    98.9 KB · Visningar: 33
  • 0ABEA1D8-CFF8-427D-B9ED-0FF78E508AD1.jpeg
    0ABEA1D8-CFF8-427D-B9ED-0FF78E508AD1.jpeg
    88 KB · Visningar: 29
  • E90C3110-620A-4FE4-A0AE-5F1AB06355C8.jpeg
    E90C3110-620A-4FE4-A0AE-5F1AB06355C8.jpeg
    99 KB · Visningar: 23
  • 78A5F6FD-7808-4152-8B15-71D770110959.jpeg
    78A5F6FD-7808-4152-8B15-71D770110959.jpeg
    31.1 KB · Visningar: 25

baen

Omega
Ber om ursäkt om detta är offtopic, men har fått ett erbjudande att köpa en
Omega Seamaster Professional 300M Chronometer - 2531.80
Av en vän , frågan jag har, vad är ett rimligt pris att ge ? Bifogar lite bilder på klockans skick m.m

Jag kanske inte är rätt person att svara på priset även om jag äger en exakt likadan, men 2531.80 sträcker sig över mer än 10 år av produktion så när den är tillverkad kan vara intressant likväl om den nyligen är servad?
Min är inne på service nu till priset 4900kr så ha detta i åtanke om det inte är gjort på 5-7 år.

Ställ frågan i ”Officiella omegatråden” i diskussionsforumet så är det större chans att få hjälpsamma svar.

Ursäkta trådskaparen för OT. Försökte svara på frågan innan jag insåg att vi var i recensionsforumet.
 
Senast ändrad:

totte757

Breitling
Trevliga klockor!! Med risk för att det endast är mig, men jag har väldigt svårt för omegas "skeletonvisare"!! Någon annan som håller med? Jag tycker avsevärt mycket mer om de visarna som man exempelvis har på PO eller 2254.50.00
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Trevliga klockor!! Med risk för att det endast är mig, men jag har väldigt svårt för omegas "skeletonvisare"!! Någon annan som håller med? Jag tycker avsevärt mycket mer om de visarna som man exempelvis har på PO eller 2254.50.00
Verkar vara en vanlig åsikt bland folk. Som tur är finns det då många andra klockor i världen som löser ungefär samma uppgift på ungefär samma sätt.

Själv är jag numera tacksam för klockor som har något jag verkligen stör mig på; gör att jag ”slipper” köp dem; det finns för många modeller där ute jag verkligen vill ha i alla fall.
 

Prefab

Cartier
Har rätt länge varit inställd på att införskaffa en SMP och då av den utgående versionen. Föredrar den gamla före den nya, men nu blir jag lite kluven. Är det dumt att köpa en ny eller lätt begagnad av den utgående när den nya inte kostar så fasligt mycket mer? Jag tycker dessutom att den utgående generellt ligger lite högt i pris eller hur stor är prutmånen på en utgående modell? Kommer värdet att rasa? Ska man vänta tills de säljs ut? Nu känns det som om det finns en risk för att jag inte köper nån alls. Blir bara förvirrad.. Eller ska jag rent av slå till på den nya? Hjälp..
 

gab

KS Explorers Club
Har rätt länge varit inställd på att införskaffa en SMP och då av den utgående versionen. Föredrar den gamla före den nya, men nu blir jag lite kluven. Är det dumt att köpa en ny eller lätt begagnad av den utgående när den nya inte kostar så fasligt mycket mer? Jag tycker dessutom att den utgående generellt ligger lite högt i pris eller hur stor är prutmånen på en utgående modell? Kommer värdet att rasa? Ska man vänta tills de säljs ut? Nu känns det som om det finns en risk för att jag inte köper nån alls. Blir bara förvirrad.. Eller ska jag rent av slå till på den nya? Hjälp..

Tycker du om den äldre versionen mer så är det klart att du ska slå till på en sån. Köper du ny så kommer den att gå ner i värde till en början, men sedan hålla sig ganska stabilit. Tänk inte så mycket på värde hit och dit, köp det du vill ha så kommer du inte vilja sälja det i framtiden ändå :)
 

Prefab

Cartier
Tycker du om den äldre versionen mer så är det klart att du ska slå till på en sån. Köper du ny så kommer den att gå ner i värde till en början, men sedan hålla sig ganska stabilit. Tänk inte så mycket på värde hit och dit, köp det du vill ha så kommer du inte vilja sälja det i framtiden ändå :)

Tack för råden som jag läste härom dan. Du har naturligtvis helt rätt och nu har jag gjort slag i sak. Det blev en svart av den utgående modellen hos en AD i Stockholmsområdet. Provade den nya också, men det känns ändå som om jag gjorde rätt val. Och inte var det några problem att få 5000 i rabatt på listpriset heller. En bra affär och ett trevligt bemötande var precis vad som behövdes för att jag skulle göra slag i sak. (avstår från att nämna handlaren då jag inte vet hur populärt det är att nämna vad man kan få i rabatt)
 

gab

KS Explorers Club
Tack för råden som jag läste härom dan. Du har naturligtvis helt rätt och nu har jag gjort slag i sak. Det blev en svart av den utgående modellen hos en AD i Stockholmsområdet. Provade den nya också, men det känns ändå som om jag gjorde rätt val. Och inte var det några problem att få 5000 i rabatt på listpriset heller. En bra affär och ett trevligt bemötande var precis vad som behövdes för att jag skulle göra slag i sak. (avstår från att nämna handlaren då jag inte vet hur populärt det är att nämna vad man kan få i rabatt)
Bra val! Stort grattis :D
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Tack för en trevlig och läsvärd recension, måste säga att bilderna är grymma. Hoppas få möjligheten att äga en likadan inom en hyffsat snar framtid.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Det var ju dumt att man läste denna nu, man vart ju sugen på att kasta på sig sin egen SMP men det är ju OWGMars så det går ju inte...
Men grym recension!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Härlig recension men jisses vad de har stuckit iväg i pris, mindre härligt med 60% prisökning på ett par år. :( Vad är syftet med den olikfärgade lumen förresten? Jag antar att det inte så enkelt som att man snabbt ska kunna skilja på tim- och minutvisare med tanke på att de har olika form.
 

Zack12

Omega
Jag var skeptisk när jag såg den nya modellen. Men efter att ha testat den på handleden så ändrade jag åsikt.
 

Mrjanixx

Breitling
Tjena gänget,
Jag har bestämt mig att köpa en SMP 300 men kan inte bestämma mig om jag ska ha den nya eller den gamla. Finns det någon skillnad på urverk? Eller är det bara design? Vad jag har sett så är det höjd och designen. Jag är novis när det kommer till klockor men är en entusiast.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjena gänget,
Jag har bestämt mig att köpa en SMP 300 men kan inte bestämma mig om jag ska ha den nya eller den gamla. Finns det någon skillnad på urverk? Eller är det bara design? Vad jag har sett så är det höjd och designen. Jag är novis när det kommer till klockor men är en entusiast.
Ja, det är skillnad på egentligen allt. Den senaste har ett rätt nydesignat inhouseverk cal 8800 medans den gamla har cal 2500 som i grunden är ett ETA 2892 moddat med co-axial. Sen tycker jag kvalitetskänslan är ett rejält snäpp högre i den nya, bara att vrida på ringen så märker man det. Länken är också omgjord med högre kvalitetskänsla och har microjustering i claspen som standard. Den nya är ett snäpp större med 1mm bredd (42 mot 41) och väl samma på höjden (13,5 mot 12,5?), lite längre över lug2lug också.
 

Mrjanixx

Breitling
Ja, det är skillnad på egentligen allt. Den senaste har ett rätt nydesignat inhouseverk cal 8800 medans den gamla har cal 2500 som i grunden är ett ETA 2892 moddat med co-axial. Sen tycker jag kvalitetskänslan är ett rejält snäpp högre i den nya, bara att vrida på ringen så märker man det. Länken är också omgjord med högre kvalitetskänsla och har microjustering i claspen som standard. Den nya är ett snäpp större med 1mm bredd (42 mot 41) och väl samma på höjden (13,5 mot 12,5?), lite längre över lug2lug också.

Tusen tack för hjälpen, det får bli en ny sådan istället =)
 

Fodden

Omega
Tjena gänget,
Jag har bestämt mig att köpa en SMP 300 men kan inte bestämma mig om jag ska ha den nya eller den gamla. Finns det någon skillnad på urverk? Eller är det bara design? Vad jag har sett så är det höjd och designen. Jag är novis när det kommer till klockor men är en entusiast.

Jag rekommenderar dig att testa båda för att se hur de känns på armen. Jag har den äldre som jag varit väldigt nöjd med. Tycker dock att den nyare är snäppet snyggare, men upplever den något för stor på min arm tyvärr! Men det är ju en smaksak. Du kommer bli nöjd vilken du än bestämmer dig för! :)
 

Mrjanixx

Breitling
Jag rekommenderar dig att testa båda för att se hur de känns på armen. Jag har den äldre som jag varit väldigt nöjd med. Tycker dock att den nyare är snäppet snyggare, men upplever den något för stor på min arm tyvärr! Men det är ju en smaksak. Du kommer bli nöjd vilken du än bestämmer dig för! :)
Det blev den nya för min del. Köpte en från rydbergsur i Helsingborg =)
 
Topp