• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 300m ref 2254.50, behålla eller sälja?

Hej!

Har bestämt mig för att "investera" i en Rolex Submariner no-date, 114060. Då jag har en Seamaster 2254.50 och en Breitling Chrono avenger (Sommarklockan) i samlingen funderar jag på att i samma veva sälja Omegan.

Klockan är köpt av mig i slutet på 2007 och komplett i kartong/låda med alla papper/kort/kvitto. Skicket på klockan är fint skick. Den är använd men inga har dings eller skador. Bezeln är i mkt bra skick. Ej servad men håller tiden.

Eftersom jag redan har två klockor och min Breitling får mkt lite tid på armen pga den inte riktigt passar under skjortan så känner jag att två dykare i samlingen är lite onödigt. Omegan känns dessutom lite för dyr för att endast använda som "resklocka" eller när man vill hålla lite lågprofil.

På freeride.se där jag tillbringar mest tid (klocksnack på 2:a plats) finns det en fantastisk tråd där man kan testa lite priset innan man lägger ut annonsen. Så jag försöker med samma sak här.

Vad är ett rimligt pris för en komplett Omega Seamaster 300m 2254.50 i fint skick.

Tack på förhand!
 

Limpas

Cartier
Har tyvärr inte tillräcklig kunskap för att hjälpa dig, men oj, det verkar som att jag har missuppfattat värdet på den här klockan en aning. Visst, har läst mycket att dessa har ökat i värde på senare tid, men jag tycker att denna ofta rekommenderas i "Tipsa om en klocka för ca 10k"-trådar.

Edit: Oavsett värde så skulle jag behålla den. De är ruggigt fina!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Skulle säga runt 14k, med tanke på att den är oservad. Behöver du pengarna, sälj. Om inte, behåll den då det är den trevligaste seamaster pro modellen i mitt tycke.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Eftersom du kan tänka dig att flippa Omegan, kommer du att göra det förr eller senare. Sälj den nu! Använder du Breitlingen lite, så sälj den med.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Degradera omegan till strykklocka för resor och brädåkning om du inte tänkt använda suben till det. Smp är en perfekt beater, gör sig även med lite repor!
 

Ryttaren

Rolex
har haft i stort sett samma dilemma som dig med en 2254. Sälj den, du kommer ändå inte använda den om du även har en Sub.

13-15k borde du kunna få.

Din 114060 kommer ändå bli en perfekt beater när den rosa perioden lagt sig :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gick och funderade på samma sak idag även om det är många klockor som står på kö innan suben. Jag tycker också att det blir lite samma lika i utseendet. Samtidigt är det en och annan som har ångrat att de sålde sina SMP. Mina tankar vandrade iväg mot att då kanske försöka byta SMP mot något med blå urtavla, jag gillar ju Omegas " formspråk" så mina funderingar hamnade kring en aqua terra eller railmaster ( lite osäker på om båda finns med blå tavla) då blir det lite variation i klocklådan. Och det går minst lika bra att byta den mot en DJ med blå urtavla om man vill ( Spencer) ;)
 

RDFG

Cartier
Sålde min bondseamaster i veckan av "exakt" samma anledning, dvs submarinern fyller samma användningsområden men är lite trevligare på armen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Första posten på KS, patricksthlm - välkommen!

Kan som svar bara se på mitt eget beteende. För snart tjugo år sedan köpte jag en Rolex Explorer. Hade redan en Omega Seamaster. Rolexen är kvar. Det är inte Omegan...

De klockor du har och den klocka du vill köpa är enkla att köpa igen, om du ångrar dig.

Mvh A
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Har du råd så behåll bägge uren de kommer inte att sjunka i värde.

Däremot vad som kommer att inträffa då du fått din sub är att de andra uren hamnar i en låda och lär få ligga där tills du har sålt dom.

Mitt råd köp först sälj sen.
 

Icaras

Rolex
Har tyvärr inte tillräcklig kunskap för att hjälpa dig, men oj, det verkar som att jag har missuppfattat värdet på den här klockan en aning. Visst, har läst mycket att dessa har ökat i värde på senare tid, men jag tycker att denna ofta rekommenderas i "Tipsa om en klocka för ca 10k"-trådar.

Edit: Oavsett värde så skulle jag behålla den. De är ruggigt fina!
Du tänker på quartzaren 2264. 2254 är lite dyrare (15k) :)

OnT: Jag hade behållt den, en av få SMP som är riktigt snygg. Dessutom så finns det nog en chans att den ökar i värde i framtiden. Verkar vara en hel del som vill ha denna varianten.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
SMP är väl lite som klockornas Volvo. Fin, bra men inte särskilt spännande och alla på gatan har en med.

Flipp it, flipp it good! ;)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den svarta SMP automaten tycker jag verkar var väldigt populär och kommer säkert att behålla sitt värde bra men kommer du aldrig att använda den så är det väl bättre att du gör någon annan glad.
 

Xavante

Omega
Svårt det där, tycke och smak. Har haft min SMP sedan 90-talet. Har tjänstgjort som beater och varit med överallt. Kommer aldrig att byta ägare trots lite tid på armen numera. Personligen skulle jag flippa Breitlingen alla dagar i veckan. Som sagt, tycke och smak[emoji1]
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Behåll den om du har råd! Klockan är väl snudd på redan en klassiker. Ett fint ex kommer bara öka i värde och det är ju alltid kul med valmöjligheter. Dessutom är den ju grymt snygg! :D
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Jag skulle oxå släppa i väg Breitlingen alla där i veckan!
Behåll smp å in med en rolex, så har du två grymma dykare!
 
Breitlingen är en gåva och en limiterad utgåva utan större värde för "allmänheten". Kommer aldrig att säljas. Sen är det en grym sommarklocka. Lite större, i titan med gul urtavla.

Lutar åt en försäljning. Tack för alla tips och ett bra första bemötande här på forumet!

Mvh
Patrick
 
Topp