• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 600 & De Ville

Dununge

Breitling
Hej klockfantaster! Jag kollar på att köpa min första riktiga klocka och tänkte gå direkt på vintage!

Har spanat in en Omega Seamaster 600 och en De Ville på blocket och tänkte höra med er vad man ska tänka på angående dessa två klockor. Vad tycker ni om skicket? Är dessa äkta/original? Alla synpunkter uppskattas!

Info:
Omega Seamaster 600 pris 4800kr
Omega De Ville pris 4500kr

Bilder:
Omega Seamaster 600
wucNt.jpg

PkUOA.jpg


Omega Seamaster De Ville:
Zalsn.jpg

4szlz.jpg


Blocketlänkar med mer info:
http://www.blocket.se/blekinge/Omega_Seamaster_600_Vintage_med_datum_cal_611_61377299.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Omega_Seamaster_De_Ville_med_datum_cal_601_61374637.htm?ca=11&w=3

Tack på förhand!
 

rogart-63

Patek
Den översta skulle jag nog avstå . Dels tycker jag den ser polerad ut . Baklocket är slipat .Man kan skönja hippocampus loggan under slipningen . Då sen den andra bättre ut men ställer mig tveksam även till den . Omega har aldrig gjort ett 601 verk med datum . Utan det skulle isåfall vara ett 611 eller 613 verk i klockan . Tycker annars den ser okej ut . Priset kanske i överkant . Bättre finns det därute tror jag . Dessutom kan jag inte se nån Omega logga på nåt av glasen . Om man monterar ett nytt glas väljer man original med logo i mitten .
 
Senast ändrad:

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Om du bor i Sthlm, besök Kaplans och kläm lite där på deras vintage klockor. Eller Herr Judit (fast de är sjukt dyra)
Problematiken är att just dom där två, eller HOLD ON.

Vad söker du i en klocka? För enda gemensamma var väl att dom två hade datum då ena är stål och andra gyllene färg. Ska du ha en dressare eller bor du på söder eller är det så att du bara kollat på märket.

Jag skulle nog ha hoppat dom där två.
 

Dununge

Breitling
Tack för era synpunkter. Säljaren nämnde att allt utom armbandet var original. Jag ska försöka gå förbi Kaplans och ta reda på vad jag är ute efter :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men principen att gå dit är vart jag vill komma med det. Testa dig fram vilken storlek som känns bra. Vilket material det ska vara.

Behöver inte dra iväg allt för mycket för att vara roligt som t ex med en gammal stämgaffel dinka. Perfekt storlek och bra uppvägd klocka. Kanske ingen dressare men en allroundare.
null_136.jpg
 

XMJan

Cartier
Tycker båda ligger högt i pris. Kolla runt lite till och buda på Tradera så tror jag att du kommer billigare undan. Köpte själv en Seamaster som den i stål men automat för en tid sedan och det JAG tycker om dem är att de är lite små - i alla fall för mig. Dock mkt snygga! Det jag vill säga är att du bör prova klockan och känna o klämma på den - först då vet du om den är något för dig. En bild kan ljuga eller som Lou Reed sjöng "Don't believe none of what you hear and only half of what you see!"
IMG_1689-2.jpg

Visst ser den stor ut men i "verkligheten" ser den lite ut på mig...när man får med hela min kropp på bild alltså...:(
/J
 

Dununge

Breitling
Snygga klockor ni har! @Jokkmokkswe @XMJan
Jag tycker Seamastern ser stor ut nog men måste kanske få det bekräftat genom att prova...
Finns det annars någon med större diameter i samma stil och prisklass? Märke spelar mig ingen större roll.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Har själv en Seamaster 600 (finns i denna tråd länk)
De är ganska små som XMJan säger, jag är dock sjukt nöjd med min.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Priset tycker jag ligger i överkant. Cal 601 är (i mitt tycke) bland Omegas tråkigare kalibrar, och de är tillverkade i stora mängder. Satsa på en cal 565 istället (hör till Omegas bästa) eller en äldre Omega Geneve (där "Geneve" är kursiverat), eller varför inte en gammal hammarautomat. Du borde kunna hitta fina exemplar för 4-5k. Men var inte för snabb - leta runt på olika sajter (även Blocket och Tradera) så har du större chans att hitta en bra deal. Och sedan som tidigare talare har sagt: dessa Omegor är väldigt små på armen, så du bör se en IRL och prova den.
 
Topp