• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Aqua Terra 8500

Chricke

Breitling
Jag har sagt det tidigare men det tål att upprepas; det här forumet är en kunskapskälla att ösa ur. Tack för recensionen!
 

Flinke

Omega
Stort tack för denna fantastiska recension! Var inne och klämde på några olika Aqua Terra igår och kände att jag ville läsa på lite mer; och så hittar jag den här tråden :)

Otroligt imponerad av dina kunskaper och förmåga att förmedla dem!
 

exaudi

Omega
Känner att jag bara måste kolla vilken erfarenhet du @Undersköterskan och även ni andra har av tidsavvikelse på 8500. Hur mycket ska den dra sig +/-?
Jag testade att ställa den exakt och har använt den normalt under snart en månad. Jag hade intrycket av att det skulle handla om max +/- 1,5s per dygn, men ser än så länge att det verkar vara mer än så. Ungefär +2,9s per dygn i skrivande stund.
 

MånsT

Rolex
Känner att jag bara måste kolla vilken erfarenhet du @Undersköterskan och även ni andra har av tidsavvikelse på 8500. Hur mycket ska den dra sig +/-?
Jag testade att ställa den exakt och har använt den normalt under snart en månad. Jag hade intrycket av att det skulle handla om max +/- 1,5s per dygn, men ser än så länge att det verkar vara mer än så. Ungefär +2,9s per dygn i skrivande stund.
Mitt 8500 är regelbundet på +1-2s per dygn. +3 är inte hela världen eftersom det 1. är inom COSC och 2. inte är minus, vilket är sämre. Vill du så går det säkert att rucka hos en AD.
 
Känner att jag bara måste kolla vilken erfarenhet du @Undersköterskan och även ni andra har av tidsavvikelse på 8500. Hur mycket ska den dra sig +/-?
Jag testade att ställa den exakt och har använt den normalt under snart en månad. Jag hade intrycket av att det skulle handla om max +/- 1,5s per dygn, men ser än så länge att det verkar vara mer än så. Ungefär +2,9s per dygn i skrivande stund.

Ja, jag säger som @MånsT , klockan går inom ramarna för COSC (som är -4 till +6 sek/dygn) vilket motsvarar en precision på 99,99%. Omega-verken kan prestera så mycket bättre än så varför Omega nu i allt större utsträckning även METAS-certifierar urverken (0 till +5 sek/dygn) i sex olika positioner. Urverken reguleras att gå plus, vilket alltid är att föredra, och alla mina 8500-verk går mellan +1 till +3 sek/dygn.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

exaudi

Omega
Ja, jag säger som @MånsT , klockan går inom ramarna för COSC (som är -4 till +6 sek/dygn) vilket motsvarar en precision på 99,99%. Omega-verken kan prestera så mycket bättre än så varför Omega nu i allt större utsträckning även METAS-certifierar urverken (0 till +5 sek/dygn) i sex olika positioner. Urverken reguleras att gå plus, vilket alltid är att föredra, och alla mina 8500-verk går mellan +1 till +3 sek/dygn.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack, då sover jag lugnt :)
 

Selamb

Omega
Valde en blå urtavla.
FullSizeRender.jpg
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Ja, jag säger som @MånsT , klockan går inom ramarna för COSC (som är -4 till +6 sek/dygn) vilket motsvarar en precision på 99,99%. Omega-verken kan prestera så mycket bättre än så varför Omega nu i allt större utsträckning även METAS-certifierar urverken (0 till +5 sek/dygn) i sex olika positioner. Urverken reguleras att gå plus, vilket alltid är att föredra, och alla mina 8500-verk går mellan +1 till +3 sek/dygn.

Vänligen
Forumets undersköterska
varför är det bättre att klockan alltid går lite före än att den sackar lite?
 

Traditional

Breitling
Ja, jag säger som @MånsT , klockan går inom ramarna för COSC (som är -4 till +6 sek/dygn) vilket motsvarar en precision på 99,99%. Omega-verken kan prestera så mycket bättre än så varför Omega nu i allt större utsträckning även METAS-certifierar urverken (0 till +5 sek/dygn) i sex olika positioner. Urverken reguleras att gå plus, vilket alltid är att föredra, och alla mina 8500-verk går mellan +1 till +3 sek/dygn.

Vänligen
Forumets undersköterska
Imponerande!
 
Topp