• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Aqua Terra 8500

Micral

Omega
Tack för den jättefina recentionen. Är verkligen impad av klockan! Jag har dock en mkt begränsad budget och det ända jag kan tänka mig, om jag sparar hårt, är en Cal 2500 från 2003. Men de är väl inte så dåliga de heller, eller? Jag har hittat en som går på 26 tkt (kanske går o pruta lite) hos en AD med mkt gott rykte. Även det känns saftigt men det är där jag kan sträcka mig. Finns det andra bra ställen man kan hitta de? Jag vill ha ett exemplar med så bra skick som möjligt med dokumenterad service. Jag skulle vara mkt tacksam för alla tips o råd då jag verkligen är taggad på den.
 

Micral

Omega
Hej
Är ny här
Ni som har koll, vad skiljer 8500 och 8900 ?
Mvh
Jag är oxå ganska ny här och är intresserad av en 2500 (har inte råd med en 8500, en 2500 är nog dyr för mig ;) ) Vet att de är kända för co axial urverket som fått mkt bra kritik. Vet du ngt om de och var man kan få tag på beg till bra pris? Sen är det svindyrt att serva de, ngt som skrämmer mig lite. Har aldrig tidigare haft så dyr klocka. Men det ska vara min 40 års present så jag fått dispens upp till 25 tkr :) och då känns det inte helt lätt i samvetet men jag vill så gärna ha den. Känner mig nästan som en liten m
Pojke som vill ha sin leksak...
 

Junior

Breitling
Hej
Är de nyare verken dyrare att serva än de gamla ? Har förstått det som att det är ganska bra tid, 5-8 år mellan service ?
Mvh
 

Micral

Omega
Hej
Är de nyare verken dyrare att serva än de gamla ? Har förstått det som att det är ganska bra tid, 5-8 år mellan service ?
Mvh
Jo det stämmer nog. Tror det rör sig 3 till 5 tkr för att serva oavsett ny eller gammal. En saftig lapp alltså...varför jag funderar på att köpa en ny klocka av billigare märke. Av den anledningen vill jag ha dokumenterat servad omega om jag köper begagnad annars får man punga ut..
 

Junior

Breitling
Jo det stämmer nog. Tror det rör sig 3 till 5 tkr för att serva oavsett ny eller gammal. En saftig lapp alltså...varför jag funderar på att köpa en ny klocka av billigare märke. Av den anledningen vill jag ha dokumenterat servad omega om jag köper begagnad annars får man punga ut..
Jag förstår :) jag funderar på att lägga mellan 30-35 så man får en hyffsat ny/fräsch AT och när man lägger dom pengarna så tycker jag ändå att det är värt att lägga mellan 50-100:-/månaden på service av klockan....har förstått det som att på de nyare modellerna så är det 5 år innan första service.
 

Micral

Omega
Jag förstår :) jag funderar på att lägga mellan 30-35 så man får en hyffsat ny/fräsch AT och när man lägger dom pengarna så tycker jag ändå att det är värt att lägga mellan 50-100:-/månaden på service av klockan....har förstått det som att på de nyare modellerna så är det 5 år innan första service.
Jo såklart :) en hypotetisk fråga :) Vad motiverar dig för att köpa en då dyr Omega? (Man kan få nästan lika bra klockor till hälften av det) Vill bara få en bekräftelse så jag vet att jag inte blivit helt galen :)
 

Junior

Breitling
Jo såklart :) en hypotetisk fråga :) Vad motiverar dig för att köpa en då dyr Omega? (Man kan få nästan lika bra klockor till hälften av det) Vill bara få en bekräftelse så jag vet att jag inte blivit helt galen :)
Absolut
Jag tycker det är en riktigt schysst klocka som passar i de flesta lägen om man blandar med lite olika armband/länk, och jag har inte tänkt att köpa en ny utan en lite beg och då har väll det största ”raset” gjorts... precis som när du köper ny bil så är det ju oftast iaf det största tappet när man plockar ut den ny. JAG tror att Omegan står sig bra i pris över tid jämfört med många andra märken :)
 

Micral

Omega
Absolut
Jag tycker det är en riktigt schysst klocka som passar i de flesta lägen om man blandar med lite olika armband/länk, och jag har inte tänkt att köpa en ny utan en lite beg och då har väll det största ”raset” gjorts... precis som när du köper ny bil så är det ju oftast iaf det största tappet när man plockar ut den ny. JAG tror att Omegan står sig bra i pris över tid jämfört med många andra märken :)
Ja, så tänker jag med förutom charmen med att bära en Omega. Men visst är co axial urverket bättre än nutidens alla standardiserade ETA 2982? (Jämför lite med en ny TG carrera Calibre 5)
 

Junior

Breitling
Ja, så tänker jag med förutom charmen med att bära en Omega. Men visst är co axial urverket bättre än nutidens alla standardiserade ETA 2982? (Jämför lite med en ny TG carrera Calibre 5)
Ok, ja jag är rookie på det här och inte så påläst ännu... så där har du säkert rätt :) ! Har du ”letat” länge ?
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jo det stämmer nog. Tror det rör sig 3 till 5 tkr för att serva oavsett ny eller gammal. En saftig lapp alltså...varför jag funderar på att köpa en ny klocka av billigare märke. Av den anledningen vill jag ha dokumenterat servad omega om jag köper begagnad annars får man punga ut..

Hej,

Hoppas detta kan hjälpa dig lite: jag hade precis min 8500 inne på service, 5900SEK fick jag punga ut. Då var det fullständig service, men inget som "avvek" utan standardservice eftersom klockan var i så bra skick, så en service av 8500 där inget avviker kostar 5900. Den gjordes av Omega. Klockan är från 2013 så 6 år mellan intervallen var helt perfekt utifrån hur klockan skötts :)

Jag är oxå ganska ny här och är intresserad av en 2500 (har inte råd med en 8500, en 2500 är nog dyr för mig ;) ) Vet att de är kända för co axial urverket som fått mkt bra kritik. Vet du ngt om de och var man kan få tag på beg till bra pris? Sen är det svindyrt att serva de, ngt som skrämmer mig lite. Har aldrig tidigare haft så dyr klocka. Men det ska vara min 40 års present så jag fått dispens upp till 25 tkr :) och då känns det inte helt lätt i samvetet men jag vill så gärna ha den. Känner mig nästan som en liten m
Pojke som vill ha sin leksak...

Vad räknar ni med att få betala för en 8500?


PS. Klockan är helt fantastisk, jag är som nykär efter att ha varit tvungen att vara utan den i 1,5 månad.
 

Nousche

Omega
Re: Sv: Omega Seamaster Aqua Terra 8500

Äntligen hann jag sitta ner och läsa i lugn och ro. Tusen tack för inspirerande läsning!! AT är helt klart en drömklocka i min bok!

Vad gäller viktskruvarna på balanshjulet så undrar jag om våra ADs eller andra urmakare justerar dessa själva vid behov? Det ser relativt enkelt ut för en icke-så-insatt, men ibland blir man ju förvånad över hur lite de verkar kunna! Min tanke är att justering ev kan bli en dyrare historia med 8500 om de måste skickas till Omega..?
Undrar också om Du, herr Under, har någon klarifierande info kring service-intervaller i praktiken? En av urmakarbröderna Huke här i Malmö, som är AD, påstod att intervallen i praktiken blir som tidigare pga öveiga oljor och packningar. Låter rimligt?

Sen måste jag bara citera det som mycket väl kan vara den längsta mening jag läst i icke-(eller kvasi-)vetenskapliga sammanhang: :)

Undersköterskan: " Estetiken var därtill bländande, både bokstavligt när ljuset lekte med och likt en diamant reflekterades i de ur olika vinklar elegant skurna visarna i solitt vitt guld när man vinklade klockan, men framför allt bildligt – den förtjusande teaktavlan, den elegant polerade och ovanligt tunna glasringen, det lätt välvda safirglaset och så, när man vände på klockan, det bästa av allt – genom glasbaksidan ståtade klockindustrins fortfarande, sex år efter introduktionen, förnämsta serieproducerade urverk, den magiska manufakturkalibern 8500."
Landade in på 116 i Lix ;)
 

Micral

Omega
Hej,

Hoppas detta kan hjälpa dig lite: jag hade precis min 8500 inne på service, 5900SEK fick jag punga ut. Då var det fullständig service, men inget som "avvek" utan standardservice eftersom klockan var i så bra skick, så en service av 8500 där inget avviker kostar 5900. Den gjordes av Omega. Klockan är från 2013 så 6 år mellan intervallen var helt perfekt utifrån hur klockan skötts :)



Vad räknar ni med att få betala för en 8500?


PS. Klockan är helt fantastisk, jag är som nykär efter att ha varit tvungen att vara utan den i 1,5 månad.
Tack! Det låter dyrt men kanske värt. Jovisst är den fin, den finaste Omegan. Var servicen med eller utan polering? På Nymans Ur i Västerås vill de ha 5500kr för fullst service. Sen kan man dra bort ca 400 om mej inte vill ha polering. Kanske inte nödvändigt att polera.
 

Micral

Omega
Hej,

Hoppas detta kan hjälpa dig lite: jag hade precis min 8500 inne på service, 5900SEK fick jag punga ut. Då var det fullständig service, men inget som "avvek" utan standardservice eftersom klockan var i så bra skick, så en service av 8500 där inget avviker kostar 5900. Den gjordes av Omega. Klockan är från 2013 så 6 år mellan intervallen var helt perfekt utifrån hur klockan skötts :)



Vad räknar ni med att få betala för en 8500?


PS. Klockan är helt fantastisk, jag är som nykär efter att ha varit tvungen att vara utan den i 1,5 månad.
Som sagt vill jag hitta ngt för max 25 men det är inte lätt. Jag har svårt att köpa från privata personer som inte har koll på servicehistorik särskilt när det handlar om äldre urverk som 2500. Just nu hittar jag inget annat än på Chono för min budget och då får jag kanske en 2500 med 14-15 år på nacken. Så jag väntar nog tills det dyker upp ngt här. Har inte bråttom.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Som sagt vill jag hitta ngt för max 25 men det är inte lätt. Jag har svårt att köpa från privata personer som inte har koll på servicehistorik särskilt när det handlar om äldre urverk som 2500. Just nu hittar jag inget annat än på Chono för min budget och då får jag kanske en 2500 med 14-15 år på nacken. Så jag väntar nog tills det dyker upp ngt här. Har inte bråttom.

Nej det är klokt att inte förhasta något. Det är bättre att det blir rätt från början. Du kommer säkert bli nöjd med ett 2500 verk också så länge du känner att du vill ha det och inte bara köper det för att du inte hade pengar just nu till 8500. Om det är 8500 du vill ha kommer du nog aldrig bli Riktigt nöjd med 2500 och 25 000 sek är mycket pengar.

5900 sek var inklusive polering men alltså måste man upp i nästan 40 för en begagnad 8500?
 

Micral

Omega
Nej det är klokt att inte förhasta något. Det är bättre att det blir rätt från början. Du kommer säkert bli nöjd med ett 2500 verk också så länge du känner att du vill ha det och inte bara köper det för att du inte hade pengar just nu till 8500. Om det är 8500 du vill ha kommer du nog aldrig bli Riktigt nöjd med 2500 och 25 000 sek är mycket pengar.

5900 sek var inklusive polering men alltså måste man upp i nästan 40 för en begagnad 8500?
Det verkar ha sålts en den 8500or här på KS för 25 även om jag har svårt att tro det. Det ända som övertygar mig för en 2500 (förutom priset förstås) är att den är tunnare vilket passar mig bättre då jag inte är så stor i handleden. Hur märker man annars att man bär på en 2500 verk jämfört med 8500? (Förutom vetskapen om att man bär på ett teknologisk underverk)
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Det verkar ha sålts en den 8500or här på KS för 25 även om jag har svårt att tro det. Det ända som övertygar mig för en 2500 (förutom priset förstås) är att den är tunnare vilket passar mig bättre då jag inte är så stor i handleden. Hur märker man annars att man bär på en 2500 verk jämfört med 8500? (Förutom vetskapen om att man bär på ett teknologisk underverk)

Jag letade runt lite, hittade inga för 25 men om du har tur och vågar chansa så kanske det går men då får du nog räkna med att behöva serva. Jag vet faktiskt inte på vilket sätt man märker skillnad! Har du möjlighet så testa båda och se hur de känns!
 

Micral

Omega
Som sagt vill jag hitta ngt för max 25 men det är inte lätt. Jag har svårt att köpa från privata personer som inte har koll på servicehistorik särskilt när det handlar om äldre urverk som 2500. Just nu hittar jag inget annat än på Chono för min budget och då får jag kanske en 2500 med 14-15 år på nacken. Så jag väntar nog tills det dyker upp ngt här. Har inte bråttom.
Hur länge har du haft den?
 
Topp