• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster De Ville 1965

Dexter

Breitling
Hej!

Jag är ny här på forumet och även ny ägare av en Omega Seamaster De Ville från 1965. Dessvärre har jag ingen som helst koll på det här med gamla klockor och skulle behöva lite vägledning från de som kan.

Klockan är mekanisk och jag ska alltså manuellt dra upp kronan en gång per dygn. Jag antar att jag ska vrida kronan medurs (givet att jag håller klockan med glaset till vänster) när jag ska dra upp den? Det är lite motstånd att vrida den medurs, samtidigt som det nästan inte är något motstånd alls om jag vrider den moturs.

Hur många varv ska jag vrida? Antar att man kan vrida den för mycket, vilket säkerligen inte är så smart.

Något annat jag bör tänka på?

Ursäkta om det blev för många frågor. Hoppas någon vänlig själ kan vägleda mig!

Tack på förhand.
 

Dexter

Breitling
Tack för svaret!

Okej, det låter bra. Jag fick för mig att man kunde snurra för mycket på kronan och därigenom riskera att ha sönder något. Men så är alltså inte fallet :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
86012e4ea13a3f6f448cbc132b4a41e9.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Snurra medurs till dess att det tar stopp - du kan inte göra fel :)


fast detdär stämmer inte, vissa ur har ett maxläge, andra inte. dra kronan fram och tillbaka tills att den blir trög. med andra ord, tills du känner att kronans fjäder (som du drar upp när du rör klockans krona fram och tillbaka) vill få kronan att "hoppa" tillbaka när du släpper den.
 

Dexter

Breitling
Fabian,

När du skriver att jag ska dra kronan ''fram och tillbaka'', menar du att jag ska dra kronan först medurs och sen moturs?

Och när kronan vill hoppa tillbaka, då behöver jag inte snurra mer?

Bilder kommer senare ikväll ;)
 

_jonte

Patek
Vrid bara upp kronan medurs (som du beskrev), inte fram och tillbaka. Du känner tydligt när det börjar bli lite trögare, då är det dags att stoppa. Dra inte 'lite extra'!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, dra INTE lite extra. Min manuella de ville har fastnat i uppdraget läge. Den är ungefär lika gammal.
 

Dexter

Breitling
Jag har så svårt för att känna av det där...

Handlar det om typ 3-5 varv eller mer åt 10-15 varv som kan vara lagom för att dra upp den?
 

Camo00

Patek
Du kan definitivt dra sönder delar i urverket genom att snurra på kronan!! Ta aldrig i om Du känner mycket motstånd!

Antal varv skiljer mycket mellan olika verk och hur fräsch huvudfjädern är, verkar det som?! Jag har köpt mängder av gamla manuella ur som tickat igång men bara gått att dra upp fem-sex varv innan stopp...
 

Dexter

Breitling
Nu drog jag upp den ca 5-6 varv, då började den göra mer motstånd och "hoppade" tillbaka lite när jag släppte kronan. Ska se hur länge klockan går nu. Drygt ett dygn är rimligt eller?

Ber om ursäkt för uteblivna bilder, ska försöka ordna det idag :)
 

raketa

Omega
Har en likadan fast utan datumkomplikation, sitter ett cal 601 i. Riktigt fint ur, enligt mig det snyggaste kostymuret! Ta hand om den väl ;)
 
Topp