Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Seamaster DeVille

Diskussion i 'Vintage' startad av jandan, 12 juni 2014.

1. jandan
    Trådstartare

jandan Friends of KS

Min första post i Vintage-delen på forumet!
    Denna klockan har tillhört min far, och jag har ärvt den tillsammans med min bror,
    som är helt ointresserad av klockor. Jag funderar på om den är värd att "fixa" till.
    Som jag ser det behöver den en service, glaset behöver putsas för att bli av med lite repor,
    och kronan är tyvärr bytt någon gång, och det mot en gammal Certina-krona med DS inskription,
    så den skulle man kanske byta ut?
    Nåväl, några frågor som jag tänkte att forumet kanske hade svar på:
    Är det lönt rent ekonomiskt att göra den i ordning?
    Har den något värde som den är idag (om jag skulle lösa ut min bror)?
    Klockan kommer att behållas i vilket fall, men frågorna skulle ändå vara intressanta att få svar på.
    Ber om ursäkt om jag missat något, men jag är inte särskilt hemma i Vintage-träsket...
    // Janne
    [​IMG] Omega.jpg

2. Norra

Norra Borgare

Svar på fråga 1: Ekonomiskt? Antagligen inte, däremot är väl affektionsvärdet viktigare här.

Svar på fråga 2: Helguld? Max 8k, guld på stål? runt 3k.

jandan gillar detta.
  3. jandan
    Trådstartare

jandan Friends of KS

Japp, affektionsvärdet är vida överstigande det faktiska värdet. Som jag skrev kommer klockan att behållas oavsett,
    men jag tänkte kolla läget vad gäller värdet, om bror min och jag skall dela upp lite prylar som gått i arv.
    Jag vill ju att det skall bli någorlunda rättvist, så han kan få andra prylar som jag inte vill ha.

Jag tror inte det är helguld, jag hittar inga stämplar någonstans, men jag kommer heller inte in i klockan,
    boetten bak verkar vara helgjuten?
    // Janne