• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster eller constellation med stålboett och guldsiffror/stavar och guldvisare

Strindberg

Patek
2-Faktor
En mellanmjölksomega skulle nog fungera bra förutsatt att visare och index är rätt så stora så att klockan passar även till guldsmycken/spännen/knappt och liknande. Helst skulle jag nigvilja ha en svart mellanmjölkare, lik den i inlägget över men jag har svårt att avgöra vad sim är franken och redial.
Svarta blir ju som sagt lite ovanligare. Jag har dessa två, 35,5, (en utan dauphine) sen sålde jag en till @LongCon för något år sedan, som han hade till salu sen, var det kanske till och med automat?
IMG_5420.JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Men kan ni sluta hissa världens-knäppaste-visare-Eternan! Är det ett kollektivt utbrott av exem på hornhinnan?

Till TS: en sådan här mellanmjölksOmega då? Heter väl typ 2892-sc eller liknande, eller 29xx-nåt? Champagnetavla (eller kanske elfenben?), dauphine och 36 mm till relativt bra pengar. Jag gillar den här boettformen med "integrerade" bandhorn, och de bärs stort.
IMG_5887.JPG
Det där trycker jag inte gilla på... Vi har dryftat det där tidigare. Många fler som hissar den än dissar den (typ en styck, du). ;)

Vad gäller mellanmjölkaren på 36mm, du tänker inte på ref 2639-xx som jag också visar ovan? Den finns i en mängd tavelkonfigurationer, bla med svart tavla.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Svarta blir ju som sagt lite ovanligare. Jag har dessa två, 35,5, (en utan dauphine) sen sålde jag en till @LongCon för något år sedan, som han hade till salu sen, var det kanske till och med automat?
IMG_5420.JPG
Den är kvar. Behövde snabba Cash så drog tillbaka den efter att jag fått några andra sålda. Nu ligger den relativt säkert i samlingen. Skall bara få tummen ur och ordna med en service :)

Edit. BTW så gillar jag också visarna :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det där trycker jag inte gilla på... Vi har dryftat det där tidigare. Många fler som hissar den än dissar den (typ en styck, du). ;)

Vad gäller mellanmjölkaren på 36mm, du tänker inte på ref 2639-xx som jag också visar ovan? Den finns i en mängd tavelkonfigurationer, bla med svart tavla.
Well, om det är en omröstning om visarna så vinner resten av världen, det är ju tydligt. Typiskt.
Jag var tvungen att "sprätta" den jag visade nyss, den hette 2892-2 sc. Visst är det efter strecket taveltyp? Hittade också denna, tydligen 2792-5.
IMG_5889.JPG

Samma boett vad jag ser, det är mycket med det här. Dåliga bilder tar jag också.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag hittade också den här från UK.
http://www.vintage-watches-collecti...-steel-black-dial-first-rotor-automatic-1955/
De har väldigt mycket information om klockan. Den är 2000 kr dyrare men det kan det ju kanske vara värt för trygghetens skull. Är det ockerpris?

De har ju - kanske framför allt - mycket information om 50-tals-Seamasters. Grymt säljsnack!
Jag är notoriskt dålig på sådant här, men kan man inte tycka att utsidan av bandhornens infästning mot boetten ser lite trist polerad ut?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag hittade också den här från UK.
http://www.vintage-watches-collecti...-steel-black-dial-first-rotor-automatic-1955/
De har väldigt mycket information om klockan. Den är 2000 kr dyrare men det kan det ju kanske vara värt för trygghetens skull. Är det ockerpris?
Jag skulle inte vara för säker på den klockan. Dåligt med bra bilder på tavlan (varningstecken?), men vad jag ser så tycker jag det ser ut som om index är av typen med lysmassa längst ut som tycks saknas. Visarna, saknas lysmassan där med eller är det onyx? Då tavlan har "Swiss made" och inte några "T" (T för tritium) före eller efter tyder jag det som om tavlan är ommålad. Som @Strindberg nämner ser den rätt polerad ut också.Vi får tex inte se undersidan av boettlocket där sjöhästen finns. Sönderpolerad? Värt att undersöka. Mkt pengar.
Ping @Aurum , du är ju duktig på detta.
 
Tycker ni att den på chrono24 ser bättre ut då? Jag tar mycket heller en tavla med patina än en som är ommålad förutsatt att övriga delar på klockan ser riktiga ut.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tycker ni att den på chrono24 ser bättre ut då? Jag tar mycket heller en tavla med patina än en som är ommålad förutsatt att övriga delar på klockan ser riktiga ut.
Denna alltså?
http://www.chrono24.se/omega/omega-...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing

Jag är inte allt för säker på den tavlan heller. Skall det inte finnas lysmassa på dessa med? Visarna är riktigt misshandlade och ful-omlumede. Tycker att indexen sitter lite snett och vint och minutmarkeringarna inte riktigt centrerade mellan index? Denna har ju ett hammar-automatverk (bumper) som är en tidig lösning. Skall man inte kunna se stötdämparfjädrarna @eriksson850 ? @Aurum @Ariste
Klockan ser rätt polerad ut den med förutom att även denna var dyr. Sorry om jag är en party pooper...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ni auktionsrävar, visst ligger det jävligt mycket sönderpolerad Omega ute till rövarpriser?
Eller är det bara jag?
 
Denna alltså?
http://www.chrono24.se/omega/omega-...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing

Jag är inte allt för säker på den tavlan heller. Skall det inte finnas lysmassa på dessa med? Visarna är riktigt misshandlade och ful-omlumede. Tycker att indexen sitter lite snett och vint och minutmarkeringarna inte riktigt centrerade mellan index? Denna har ju ett hammar-automatverk (bumper) som är en tidig lösning. Skall man inte kunna se stötdämparfjädrarna @eriksson850 ? @Aurum @Ariste
Klockan ser rätt polerad ut den med förutom att även denna var dyr. Sorry om jag är en party pooper...
Det är partypoopandet jag vill ha! Jag väntar hellre till jag hittar en som uppfyller önskemålen än att ha för bråttom och sen inte bli nöjd.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Hallå, jag höre att ni kallade på mig.
Ja, jag har ju några guppklockor att välja mellan så att säga. Piepanen med dog leg/grasshopper bär varken större eller mindre än någon annan utan motsvarar sina 34,5mm. (Ursäkta att jag hämtar bilderna från Insta, jag har tömt mobilen på bilder)
IMG_8103.PNG
IMG_8097.PNG


Poleroutern finns i olika boettstorlekar, mellan 34-36mm (?). Väldigt trevlig klocka den med. Har det gemensamma med Connien ovan att det är Gerald Genta som designat bägge.

Var sett denna Eternan du tänkte på @Psykel ?
IMG_8101.PNG


Dock stämmer inga av dessa TS beskrivning med guldindex till stålboett. Vid en hastig inventering i minnet är det väl dessa jag har dom stämmer överens. Inga av dessa är dock mekaniska. Femtiotal utom Corteberten som är sextiotal
IMG_8096.PNG
IMG_8105.PNG
IMG_8102.PNG


Klockorna @Jim Andersson nämner är väldigt dyra. Ut och leta på auktioner, eller här på KS (om du ser något fint så PM:a ägaren och ge ett bud, det brukar fungera, även på mig har jag märkt!) så kommer du snart hitta något fint. Bara ut och leta!
Gillar verkligen de bruna bandet på din piepan 168.005? Var har du hittat de? Finns de andra färger?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ni auktionsrävar, visst ligger det jävligt mycket sönderpolerad Omega ute till rövarpriser?
Eller är det bara jag?
Det är partypoopandet jag vill ha! Jag väntar hellre till jag hittar en som uppfyller önskemålen än att ha för bråttom och sen inte bli nöjd.
Omega är en populär tillverkare som även noobs känner till. Lättare att sälja och till högre priser, speciellt om de ser fina och "nya" ut (polerade och ommålade). Svarta tavlor är extra populära.

Ta denna Omegan tex http://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-geneve-vintage-herrearmbaandsur/i4526474/
4526474.jpg


Den ser väl fin ut?
T SWISS MADE T, dvs ett T innan och ett T efter indikerar på att både tavla och visare har tritium lysmassa. Detta saknas i bägge fall här. Tavlan är ommålad och det ser man på hur det kladdats runt index och logga. Även texten är dålig. Minutmarkeringar dåligt centrerade mellan index. Är ens visarna Omegas? De ser billiga ut samt sekundvisaren för kort. Boetten ser dock tämligen opolerad ut på denna.
Inget av detta nämns i annonsen. Klockan är redan uppe i ca 4000 kr med provision med ett par dagar kvar, så den kommer säkert bli dyrare.
Så ser marknaden ut tyvärr.
 
Omega är en populär tillverkare som även noobs känner till. Lättare att sälja och till högre priser, speciellt om de ser fina och "nya" ut (polerade och ommålade). Svarta tavlor är extra populära.

Ta denna Omegan tex http://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-geneve-vintage-herrearmbaandsur/i4526474/
4526474.jpg


Den ser väl fin ut?
T SWISS MADE T, dvs ett T innan och ett T efter indikerar på att både tavla och visare har tritium lysmassa. Detta saknas i bägge fall här. Tavlan är ommålad och det ser man på hur det kladdats runt index och logga. Även texten är dålig. Minutmarkeringar dåligt centrerade mellan index. Är ens visarna Omegas? De ser billiga ut samt sekundvisaren för kort. Boetten ser dock tämligen opolerad ut på denna.
Inget av detta nämns i annonsen. Klockan är redan uppe i ca 4000 kr med provision med ett par dagar kvar, så den kommer säkert bli dyrare.
Så ser marknaden ut tyvärr.
Till och med jag ser att det där inte är något för mig. :)

Jag är inte heller 100 % bunden till att det måste vara en Omega. Har också kikat på Universal Geneve Polerouter, Longines och någon Jaeger LeCoultre. Jag kommer dock hela tiden tillbaka till att jag vill ha stålboett och dauphine-visare och index i guld.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Till och med jag ser att det där inte är något för mig. :)

Jag är inte heller 100 % bunden till att det måste vara en Omega. Har också kikat på Universal Geneve Polerouter, Longines och någon Jaeger LeCoultre. Jag kommer dock hela tiden tillbaka till att jag vill ha stålboett och dauphine-visare och index i guld.
Som min Omega eller UG ovan? Du får komma med ett bra bud... ;)

Jag har lite att ta av. Detta var för ett år sedan. Jag har dock införskaffat drygt tio till sedan dess. Jag är sjuk...
IMG_0379.JPG
 
Senast ändrad:
Som min Omega eller UG ovan? Du får komma med ett bra bud... ;)

Jag har lite att ta av. Detta var för ett år sedan. Jag har dock införskaffat drygt tio till sedan dess. Jag är sjuk...
IMG_0379.JPG
Hehe. Din UG monodate är fin men om möjligt vill jag hitta en klocka med svart (eller tuxedo-) urtavla. Polerouter gillar jag starkt men då måste jag nog bestämma mig för stål/silver eller guld och det är jag inte riktigt beredd att göra i dagsläget. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna alltså?
http://www.chrono24.se/omega/omega-...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing

Jag är inte allt för säker på den tavlan heller. Skall det inte finnas lysmassa på dessa med? Visarna är riktigt misshandlade och ful-omlumede. Tycker att indexen sitter lite snett och vint och minutmarkeringarna inte riktigt centrerade mellan index? Denna har ju ett hammar-automatverk (bumper) som är en tidig lösning. Skall man inte kunna se stötdämparfjädrarna @eriksson850 ? @Aurum @Ariste
Klockan ser rätt polerad ut den med förutom att även denna var dyr. Sorry om jag är en party pooper...
Nu sitter jag bara med mobilen och solen i skärmen, har därför svårt att avgöra skicket på klockan men onekligen så känns den väldigt dyr. Bättre i så fall att köpa och betala överpris på tradera och lämna in för service, typ samma pengar.
Annars skulle jag kolla på certina, samma kvalitet men färre fulobjekt och betydligt lägre pris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna alltså?
http://www.chrono24.se/omega/omega-...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing

Jag är inte allt för säker på den tavlan heller. Skall det inte finnas lysmassa på dessa med? Visarna är riktigt misshandlade och ful-omlumede. Tycker att indexen sitter lite snett och vint och minutmarkeringarna inte riktigt centrerade mellan index? Denna har ju ett hammar-automatverk (bumper) som är en tidig lösning. Skall man inte kunna se stötdämparfjädrarna @eriksson850 ? @Aurum @Ariste
Klockan ser rätt polerad ut den med förutom att även denna var dyr. Sorry om jag är en party pooper...
Tycker ni att den på chrono24 ser bättre ut då? Jag tar mycket heller en tavla med patina än en som är ommålad förutsatt att övriga delar på klockan ser riktiga ut.
Referensen är ingen Seamaster, utan en Geneve. Verket är slitet om man ser till kopparbeläggningen. Angående stötdämparfjädrarna är de endast synliga på de allra första hammarverken, typ alla Seamasters har dolda fjädrar. Dock viktigt att man kollar att de finns där annars får verket mycket stryk. Tavlan ser även ommålad ut och index saknar lysmassa. Priset är även högt, för dessa pengar släpper jag lätt min svarttavlade seamaster.
 

Psykel

Patek
Som min Omega eller UG ovan? Du får komma med ett bra bud... ;)

Jag har lite att ta av. Detta var för ett år sedan. Jag har dock införskaffat drygt tio till sedan dess. Jag är sjuk...
IMG_0379.JPG
Äsch! Jag köpte min första vintage Seiko i september, när jag får hem det senaste köpet (från i söndags) har jag 11! :D
 
Topp