• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster eller constellation med stålboett och guldsiffror/stavar och guldvisare

Psykel

Patek
Haha! Hon är väldigt förstående (eller gillar hon också klockor?). :)
Förstående. Men hon lyssnar gärna när jag maler på, så jag är lyckligt lottad! Hennes Seiko 75:a såg hon i en gammal katalog jag visade på nätet, och tyckte var snygg. Nån vecka senare hittade jag precis den modellen på Tradera för 150kr, så högg den! :D
Slut på OT.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Denna alltså?
http://www.chrono24.se/omega/omega-...m=app&utm_source=ios-app&utm_campaign=sharing

Jag är inte allt för säker på den tavlan heller. Skall det inte finnas lysmassa på dessa med? Visarna är riktigt misshandlade och ful-omlumede. Tycker att indexen sitter lite snett och vint och minutmarkeringarna inte riktigt centrerade mellan index? Denna har ju ett hammar-automatverk (bumper) som är en tidig lösning. Skall man inte kunna se stötdämparfjädrarna @eriksson850 ? @Aurum @Ariste
Klockan ser rätt polerad ut den med förutom att även denna var dyr. Sorry om jag är en party pooper...

Ja, så där mycket ska det ju inte kosta med manglade visare, bumpfjädrarna borta eller hoptryckta, kladdad lysmassa. Överhuvudtaget verkar det som att Seamaster börjar begäras ungefär lika mycket för som motsvarande Constellation. Nu var det där i Tyskland och de ligger högt på Omega och visst ökar priserna även här men det känns som man avsiktligt försöker driva upp Seamasterpriser i nivå med Constellation vilket jag tycker är lite underligt om man lyckas med. Har inte märkt att Constellation gått upp motsvarande. Tanken blir att de båda modellerna vill blandas ihop inför intressenter som inte har så mycket koll.

Likadant svarta tavlor är nästan jobbigt att se det betalas höga priser för medfarna icke-originalex bara för de har svarta tavlor, de är ju inte så att de är speciellt ovanliga. En medelmåttig Suverän med omaka visare och tvivelaktig i övrigt kan gå för för 10 000+ medan en i nära perfekt originalskick, med ljus originaltavla i praktiskt taget nyskick stannar på mindre än hälften. Aktuellt exempel ur verkliga livet. Ibland undrar man hur det hänger ihop med värderingarna.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ja, så där mycket ska det ju inte kosta med manglade visare, bumpfjädrarna borta eller hoptryckta, kladdad lysmassa. Överhuvudtaget verkar det som att Seamaster börjar begäras ungefär lika mycket för som motsvarande Constellation. Nu var det där i Tyskland och de ligger högt på Omega och visst ökar priserna även här men det känns som man avsiktligt försöker driva upp Seamasterpriser i nivå med Constellation vilket jag tycker är lite underligt om man lyckas med. Har inte märkt att Constellation gått upp motsvarande. Tanken blir att de båda modellerna vill blandas ihop inför intressenter som inte har så mycket koll.

Likadant svarta tavlor är nästan jobbigt att se det betalas höga priser för medfarna icke-originalex bara för de har svarta tavlor, de är ju inte så att de är speciellt ovanliga. En medelmåttig Suverän med omaka visare och tvivelaktig i övrigt kan gå för för 10 000+ medan en i nära perfekt originalskick, med ljus originaltavla i praktiskt taget nyskick stannar på mindre än hälften. Aktuellt exempel ur verkliga livet. Ibland undrar man hur det hänger ihop med värderingarna.
Fast Suveränen du hänvisar till (gissar jag) måste nog ses som ett undantag. Riktigt högt pris!
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Undrar om inte @Cougan har en sjukt sexig Constellation med guldindex på svart tavla?
Stämmer! Skickar med en bild som togs på julafton -16. Nu är jakten igång på en i stål;)
IMG_2070.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, så där mycket ska det ju inte kosta med manglade visare, bumpfjädrarna borta eller hoptryckta, kladdad lysmassa. Överhuvudtaget verkar det som att Seamaster börjar begäras ungefär lika mycket för som motsvarande Constellation. Nu var det där i Tyskland och de ligger högt på Omega och visst ökar priserna även här men det känns som man avsiktligt försöker driva upp Seamasterpriser i nivå med Constellation vilket jag tycker är lite underligt om man lyckas med. Har inte märkt att Constellation gått upp motsvarande. Tanken blir att de båda modellerna vill blandas ihop inför intressenter som inte har så mycket koll.

Likadant svarta tavlor är nästan jobbigt att se det betalas höga priser för medfarna icke-originalex bara för de har svarta tavlor, de är ju inte så att de är speciellt ovanliga. En medelmåttig Suverän med omaka visare och tvivelaktig i övrigt kan gå för för 10 000+ medan en i nära perfekt originalskick, med ljus originaltavla i praktiskt taget nyskick stannar på mindre än hälften. Aktuellt exempel ur verkliga livet. Ibland undrar man hur det hänger ihop med värderingarna.
Nu var ju inte den du kommenterade en Seamaster ens? Man ska inte se fjädrarna på dessa. Sedan tycker jag att motsvarande Seamaster är bättre än Constellation, så prisnivån är inte så fel generellt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu var ju inte den du kommenterade en Seamaster ens? Man ska inte se fjädrarna på dessa. Sedan tycker jag att motsvarande Seamaster är bättre än Constellation, så prisnivån är inte så fel generellt.
Nähä, den säljs som Seamaster vad jag kan se. Sen gällde inte övriga texten specifikt den klockan, som framgår.

Nä de kanske gömmer sig bakom på den modellen. Rätt säker på åtminstone den ena syns utifrån på den tidigare utgåvan de jag haft i alla fall.

Constellation har alltid sedan de började tillverkas -53 varit en exklusivare modell än Seamaster. Kronometerklassad och i en annan prisgrupp än Seamaster, både som ny och begagnad, både när det ska köpas och när det ska säljas som säkert du också vet. Personliga preferenser kan man ju ha om olika modeller men det handlade liksom inte om det mitt inlägg.

Seamaster finns det flera av än Constellation och man försöker få upp priserna på dem. Det tackar jag inte nej till på något sätt men man bör veta skillnaden som nybliven intressent vilket inte alla gör, förrän de ska sälja. Då får de reda på det. Det var egentligen poängen med det jag skrev om det som jag nu har förtydligat:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nähä, den säljs som Seamaster vad jag kan se. Sen gällde inte övriga texten specifikt den klockan, som framgår.

Nä de kanske gömmer sig bakom på den modellen. Rätt säker på åtminstone den ena syns utifrån på den tidigare utgåvan de jag haft i alla fall.

Constellation har alltid sedan de började tillverkas -53 varit en exklusivare modell än Seamaster. Kronometerklassad och i en annan prisgrupp än Seamaster, både som ny och begagnad, både när det ska köpas och när det ska säljas som säkert du också vet. Personliga preferenser kan man ju ha om olika modeller men det handlade liksom inte om det mitt inlägg.

Seamaster finns det flera av än Constellation och man försöker få upp priserna på dem. Det tackar jag inte nej till på något sätt men man bör veta skillnaden som nybliven intressent vilket inte alla gör, förrän de ska sälja. Då får de reda på det. Det var egentligen poängen med det jag skrev som jag nu har förtydligat:)
Har svårt att se hur de kronometerklassade seamasterna skulle kunnat vara så mycket billigare. De jag sett har varit dyrare än motsvarade Constellation begagnade.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har svårt att se hur de kronometerklassade seamasterna skulle kunnat vara så mycket billigare. De jag sett har varit dyrare än motsvarade Constellation begagnade.
Någon av de fåtaliga Kronometerklassade Seamastrarna, försumbara i det här sammanhanget, har som du ser inte varit på tal i det jag skrev. Säkert fattar du vad jag skrev. Om inte är det tyvärr inget att göra åt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon av de fåtaliga Kronometerklassade Seamastrarna, försumbara i det här sammanhanget, har som du ser inte varit på tal i det jag skrev. Säkert fattar du vad jag skrev. Om inte är det tyvärr inget att göra åt.
Då borde du förstått vad jag skrev? Motsvarande modell, de är Seamasters? Sedan är det ju en hel del som delar verk, ej kronometer, och de är minst lika välgjorda som Constellations. Så vilken man väljer är upp till var och en, lite det jag syftade på när du lade fram din sanning ovan.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Då borde du förstått vad jag skrev? Motsvarande modell, de är Seamasters? Sedan är det ju en hel del som delar verk, ej kronometer, och de är minst lika välgjorda som Constellations. Så vilken man väljer är upp till var och en, lite det jag syftade på när du lade fram din sanning ovan.
Det klart att det är upp till var och en. Tror inte det sagts annat? Undantagen kronometerklassade Seamasters har inte tagits upp alls. Hur stor procent av vintage Seamasters är det? Säkert mindre än 1.

Menar man kronometer så skriver man Seamaster Chronometer eller kronometer, om man inte vill krångla. Jämförelsen var inte mellan Seamaster chronometer och Constellation.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det klart att det är upp till var och en. Tror inte det sagts annat? Undantagen kronometerklassade Seamasters har inte tagits upp alls. Hur stor procent av vintage Seamasters är det? Säkert mindre än 1.

Menar man kronometer så skriver man Seamaster Chronometer eller kronometer, om man inte vill krångla. Jämförelsen var inte mellan Seamaster chronometer och Constellation.
Mao jämför du inte motsvarande, men det är helt ok. Dock ditt val.

Som vi alla vet är det skick och preferenser som styr värdet på ur. Att sportiga ur oftast är dyrare är inget okänt. Är även lite tråkigt med ed fina förfalskade Constellations som cirkulerar. Ser ingen konspiration som du gör i priserna, handlare har alltid varit dyra på de mindre bruksuren från Omega. Får se var de hamnar prismässigt ett par år framöver.. Förmodligen blir de ommålade billigare och de finaste dyrare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Mao jämför du inte motsvarande, men det är helt ok. Dock ditt val.

Som vi alla vet är det skick och preferenser som styr värdet på ur. Att sportiga ur oftast är dyrare är inget okänt.
Men va faro, jag måste skratta. Menar du att du inte fattar följande: resonemanget gäller Seamaster contra Constellation. Menar du att Seamaster, vanliga Seamasters inga specialmodeller, generellt och normalt i liknande årgång och skick ligger eller ska ligga i samma prisklass, eller kanske rent av högre som/än Constellation? Då åsyftas inte några undantag till Constellation som möjliga obskyra icke kronometerklassade qvartzur på 80-talet lr liknande anomalier utan "vanliga" Constellation kronometer. I så fall är du ju helt ute och cyklar, vilket jag egentligen inte tror. Troligare är du ute för att tjafsa och försöka sätta mig "på plats". Ja lycka till...

Ser ingen konspiration som du gör i priserna, handlare har alltid varit dyra på de mindre bruksuren från Omega.

Någon gemensam sammansvärjning som i konspiration ser jag inte däremot att Seamasterpriserna försöker höjas till att närma sig Constellation-nivå vilket inte varit så vanligt och inte heller är så gångbart bland de flesta "klockfolk", ännu i alla fall. Det vore enligt mig förvånande om det lyckades utan att Constellation höjdes motsvarande. Seamaster finns så pass många fler och är ändå en jämförelsevis "enklare" modell så varför skulle det ske? Men det kanske är bättre enligt dig att rekommendera undrande att betala lika mycket eller mer än för en jämförbar Constellation skickmässigt? Det ställer jag mig frågande till. Åtminstone om personen tänker sälja om den någon gång. Då brukar prisläget bli ett helt annat.

Att handlare alltid tagit bra betalt för Omega stämmer dock.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men va faro, jag måste skratta. Menar du att du inte fattar följande: resonemanget gäller Seamaster contra Constellation. Menar du att Seamaster, vanliga Seamasters inga specialmodeller, generellt och normalt i liknande årgång och skick ligger eller ska ligga i samma prisklass, eller kanske rent av högre som/än Constellation? Då åsyftas inte några undantag till Constellation som möjliga obskyra icke kronometerklassade qvartzur på 80-talet lr liknande anomalier utan "vanliga" Constellation kronometer. I så fall är du ju helt ute och cyklar, vilket jag egentligen inte tror. Troligare är du ute för att tjafsa och försöka sätta mig "på plats". Ja lycka till...



Någon gemensam sammansvärjning som i konspiration ser jag inte däremot att Seamasterpriserna försöker höjas till att närma sig Constellation-nivå vilket inte varit så vanligt och inte heller är så gångbart bland de flesta "klockfolk", ännu i alla fall. Det vore enligt mig förvånande om det lyckades utan att Constellation höjdes motsvarande. Seamaster finns så pass många fler och är ändå en jämförelsevis "enklare" modell så varför skulle det ske? Men det kanske är bättre enligt dig att rekommendera undrande att betala lika mycket eller mer än för en jämförbar Constellation skickmässigt? Det ställer jag mig frågande till. Åtminstone om personen tänker sälja om den någon gång. Då brukar prisläget bli ett helt annat.

Att handlare alltid tagit bra betalt för Omega stämmer dock.
Du skrev att Constellation är dyrare och finare och att det nu råder någon konspiration för att försöka höja upp priset på just Seamasters?

Jag säger att motsvarande modeller, dvs de som är så lika det bara går, ligger lika i pris och har förmodligen alltid gjort det. Jag säger även att de ej kronometercertifierade Seamasterna håller samma klass som Constellation så att det "ska" vara en stor prisskillnad är lite skevt. Folk är okunniga när det speciellt kommer till Seamasters, man värdesätter inte de tidiga med hammarverk. Detta har dock börjat skifta nu, tycker jag mig se, kunderna börjar bli kunnigare. Stor skillnad i byggkvalitee mellan de tidiga och senare 70-talare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Du skrev att Constellation är dyrare och finare och att det nu råder någon konspiration för att försöka höja upp priset på just Seamasters?

Nej det skrev jag inte. Läs innantill. Att Constellation ligger i en högre prisklass ja, ett allmänt vedertaget faktum. Konspirationstjafset står du för. Att det finns en allmän trend att priserna försöker drivas upp, ja. Man bör se upp som nybliven intressent med att betala lika mycket som för en Constellation i samma skick gick det ut på vilket du uppenbarligen inte håller med om.

Jag säger att motsvarande modeller, dvs de som är så lika det bara går, ligger lika i pris och har förmodligen alltid gjort det. Jag säger även att de ej kronometercertifierade Seamasterna håller samma klass som Constellation så att det "ska" vara en stor prisskillnad är lite skevt. Folk är okunniga när det speciellt kommer till Seamasters, man värdesätter inte de tidiga med hammarverk. Detta har dock börjat skifta nu, tycker jag mig se, kunderna börjar bli kunnigare. Stor skillnad i byggkvalitee mellan de tidiga och senare 70-talare.
Även om det vore så så är det av underordnad betydelse. Vad gäller "ligger lika i pris" är det isf den sällsynta chronometervarianten du syftar på, irrelevant och har inte med saken att göra.
Jag tycker inte det är något bra råd att ge till en t.ex. undrande nybliven intressent att den där är egentligen lika bra så betala du lika mycket för den som för den andra som är värd flera tusen mer på de flesta andra håll. Enligt mig alltså, men du tycker det är som det ska. Det gör inte jag. Har sett det för mycket.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej det skrev jag inte. Läs innantill. Att Constellation ligger i en högre prisklass ja, ett allmänt vedertaget faktum. Konspirationstjafset står du för. Att det finns en allmän trend att priserna försöker drivas upp, ja. Man bör se upp som nybliven intressent med att betala lika mycket som för en Constellation i samma skick gick det ut på vilket du uppenbarligen inte håller med om.


Även om det vore så så är det av underordnad betydelse. Jag tycker inte det är något bra råd att ge till en t.ex. undrande nybliven intressent att den där är egentligen lika bra så betala du lika mycket för den som för den andra som är värd flera tusen mer på de flesta andra håll. Enligt mig alltså, men du tycker det är som det ska. Det gör inte jag. Har sett det för mycket.
Snälla läs tråden, då förstår du precis var jag står. Att du sedan har mage att kritisera mina råd när du själv skriver flera sakfel är lite roande.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Snälla läs tråden, då förstår du precis var jag står. Att du sedan har mage att kritisera mina råd när du själv skriver flera sakfel är lite roande.
Vilka är sakfelen? Att du märker ord och dribblar fram och tillbaka för att tramsa och blandar in sällsynta undantag gör det inte till sakfel det jag skrivit. Ditt resonemang stämmer inte med verkligheten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilka är sakfelen? Att du märker ord och dribblar fram och tillbaka för att tramsa och blandar in sällsynta undantag gör det inte till sakfel det jag skrivit. Ditt resonemang stämmer inte med verkligheten.
Har inte anmärkt ett enda ord och du borde kunna se att jag tycker fuluren i tråden var för dyra. Sluttramsat.
 
@Jim Andersson drömklocka?
http://www.lauritz.com/sv/auktion/o...age-herreur-i-staal-med-sort-pie-p/i4474799/#
4474799.jpg
4474799b.jpg


Inte ett hundra procent säker på klockan men den ser fin ut. Kronan är utbytt, inte den tiokantiga. Men hur är det med datumramen? Är det bara reflektioner eller brytning i glaset -har den de karaktäristiska fasningarna? Se min nedan;
IMG_6127.JPG


Annars ser klockan väldigt fin ut. Men också dyr...
Cool! Men har den pie pan-fasning utanför minutmarkeringarna?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Cool! Men har den pie pan-fasning utanför minutmarkeringarna?
Klockan har pie pan fasade tavlan, ja. Ser riktig ut. Dock skulle jag vilja se mer och bättre bilder för att vidare kunna bilda uppfattning och hur bra klockan är och om den stämmer.

@URsinne , du har rätt i att Constellation har varit (och fortfarande delvis är i och med Globemastern) Omegas premium standardlinje. Sedan är ju som @Aurum hävdar att Seamasters i princip håller samma byggkvalité och ofta delar samma verk (fast utan kronometercertifiering). Sedan kan många Seamasters ligga högt i pris därför att de är populära klockor, se här på KS Vintage där många favoriserar de gamla lite knubbiga robusta sportiga Seamasters högre än de ofta mer eleganta Constellations.
Jag är fan utav bägge linjer. Här tre av mina klockor som har likadana urverk fast Connie klockorna har certade verk.

image.jpg

Ref 168.005 med cal 561 (564 i senare klockor). Från tidigt 60-tal

image.jpeg

Ref 166.026 med cal 561 (565 i senare klockor) från 1965(?)

imageAVE4HRU7.jpeg

Ref 168.017 med cal 561 (564 i senare klockor) från 1966
 
Senast ändrad:
Topp