• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Flat Jedi ref 145.024

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: Omega Seamaster aka Flat Jedi
Tillverkare: Omega
Referens: 145.024
Årsmodell: ca 1971
Urverk: Omega cal. 861
WR: 0 m :)
Allmän beskrivning och intryck: Jag har alltid varit svag för Omegas 70-talsdinkor. De har skön design och sticker ut lite (eller mycket) på ett sätt jag saknar hos andra tillverkare. Samtidigt är jag egentligen ingen märkesfantast vad gäller just Omega. Deras modernare kollektioner känns inte alls intressanta för mig (bortsett från den klassiska Speedy Pro'n som är en av mina absoluta klockfavoriter).

Nåväl, denna Seamaster är alltså den "riktiga jedin", det finns ju en annan modell som också kallas för "jedi", detta är dock inte helt korrekt om vi ska vara Maddoxx-talibaner, och det ska vi ju vara. Lite mer info om jedi-förvirringen kan ni hitta här: http://omega-constellation-collectors.b ... lease.html

Jag gillar jedin! Den är har en skön, lätt borstad stålboett med dolda lugga i den behagliga storleken 40-41mm ex kronor och 20mm mellan hornen. Den är också förhållandevis tunn till skillnad mot de mer klossiga omegakronograferna från samma era.

Tavla och visare har distinkt design och särskilt de orangea visarna sticker ut bra och ger karaktär. Toppat med kupat plastglas och den nästan lite oktagonformade boetten är man hemma med just den sköna 70-talsdesign som jag gillar!

Verket är inte så mycket att säga om, inuti snurrar ett handjagat cal 861 av samma typ vi hittar i Speedy Pron. En vältickande arbetshäst!

Ursprungligen kom jedin på läderband eller på länk med ref 1116. Jag har dock kommit på att den funkar lika bra på speedylänken 1171 med andra ändbitar, så min har denna kombo.

Så, nackdelarna? För mig har den egentligen bara två nackdelar (givet att man överhuvudtaget gillar den, vilket nog inte alla gör).
1) Den är lite väl lik Speedy Pro'n då det kommer till känsla och funktion. För mig, som är en typisk bruksanvändare, får den stå ofta stå tillbaka till förmån för Speedyn. Vilket är synd och hänger ihop med nackdel nr 2.....
2) Den är rätt rare... Som jag förstått det så producerades jedin endast under ett par-tre år och det kryllar inte av dem. Det är iofs kul att ha en ovanlig klocka som ibland kan väcka lite uppmärksamhet. Men samtidigt är det en av få klockor jag har där jag kan känna att jag måste vara lite försiktig med den. En känsla jag ogillar...

Men all in all är det en grym 70-talsstänkare!

131F793A-1A6A-4016-87B6-36F0FC8154C9-31436-000031849D3905FD.jpg


/Denke
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ovanligt fin Omega och kan bara instämma med Denke att Omega peakade på 70-talet. Å säga vad man vill men bizzara 70-talare klär dig! Själv kan jag ju inte riktigt befria mig från tanken att Omega är Rolex för medelsvensson. Tilläggas bör att jag faktiskt äger två 60-tals Seamaster..
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Ovanligt fin Omega och kan bara instämma med Denke att Omega peakade på 70-talet. Å säga vad man vill men bizzara 70-talare klär dig! Själv kan jag ju inte riktigt befria mig från tanken att Omega är Rolex för medelsvensson. Tilläggas bör att jag faktiskt äger två 60-tals Seamaster..

Inget att skämmas för...bildbevis, tack! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ariste skrev:
Spencer66 skrev:
Ovanligt fin Omega och kan bara instämma med Denke att Omega peakade på 70-talet. Å säga vad man vill men bizzara 70-talare klär dig! Själv kan jag ju inte riktigt befria mig från tanken att Omega är Rolex för medelsvensson. Tilläggas bör att jag faktiskt äger två 60-tals Seamaster..

Inget att skämmas för...bildbevis, tack! :)


Båda är inne på service, bilder inom kort!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Åja Spencer, det är skillnad på Omega och Omega...och det VET du. :mrgreen:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nä, det enda jag vet är att alla Omegor efter 1979 är skräp samt att efter 1965 har de inte gjort några klassiker värda namnet. Men lite roliga Triwa style klockor dök ju upp på 70-talet och som lite crazy klockor är de klart kul!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Ariste skrev:
Spencer66 skrev:
Ovanligt fin Omega och kan bara instämma med Denke att Omega peakade på 70-talet. Å säga vad man vill men bizzara 70-talare klär dig! Själv kan jag ju inte riktigt befria mig från tanken att Omega är Rolex för medelsvensson. Tilläggas bör att jag faktiskt äger två 60-tals Seamaster..

Inget att skämmas för...bildbevis, tack! :)


Båda är inne på service, bilder inom kort!

Det ser jag fram mot, alltid lika kul att vittja lagat från urmakaren!
 
Topp