• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster i tankarna

johpe

Panerai
2-Faktor
Nice! Blir ett besök där snarast för att spana lite o skapa ännu mer beslutsångest. :)

Måste tillägga som ny medlem på forumet, så är det grymt bra o imponerande aktivt! Tack för all input som kommit so far...
 

Man

Rolex
Vet du pm dom hade någon PO?

Japp, en sån här är jag ganska övertygad om att jag såg:
Screenshot_2015-01-20-06-52-57.png
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Måste spanas on i Linköping!

Var på Jarl Sandin idag oxå, mycket trevligt o fick se o klämma på de omegor de hade inne. Dessvärre ingen PO XL att titta på.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ja, lyckades jämföra 41mm Diver med 42mm PO i Göteborg, och tyckte nog bättre om diverns storlek. Ska försöka få känna på en 45mm PO oxå ngnstans då jag kan tänka mig att proportionerna blir bättre där.

Tyckte att 42mm PO var lite väl tjock/hög i förhållande till sin diameter.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Då har man provat alla! "Tyvärr" var det ingen som gick bort på grund av att de inte passade, PO 45mm, PO 42mm och Diver 41mm, alla satt bra och såg bra ut, gjorde alltså inte beslutet ngt enklare!

Har där i mot en fråga till er som kan ngt; på bilder som jag sett här på forumet av baksidan av nya 8500 PO klockor, verkar det stå "liquidmetal" på en del, det har det inte gjort på de jag sett IRL nu, var det ngt Omega körde med ett visst år eller dylikt?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Då har man provat alla! "Tyvärr" var det ingen som gick bort på grund av att de inte passade, PO 45mm, PO 42mm och Diver 41mm, alla satt bra och såg bra ut, gjorde alltså inte beslutet ngt enklare!

Har där i mot en fråga till er som kan ngt; på bilder som jag sett här på forumet av baksidan av nya 8500 PO klockor, verkar det stå "liquidmetal" på en del, det har det inte gjort på de jag sett IRL nu, var det ngt Omega körde med ett visst år eller dylikt?
Det är vissa modeller (bland annat den i titan) som har liquid Metal :) Jag tror det håller på att fasas in överallt
 

Apansson

Torpare
Liquidmetal finns enbart på titanvarianten av PO än så länge, samt någon äldre limited-edition i stål. Du ser skillnad genom att bezeln är mycket blankare på den blå titanvarianten än vad den är på stålvarianterna. Kom också ihåg att bezeln på den orangea varianten inte är keramisk - den är aluminium, men ändå väldigt reptålig, jag smackade en fet skiftnyckel i min utan att det hände nånting.

Min erfarenhet av den orange 42mm cal 8500 som jag hade var att klockan kändes något topptung och att jag ville ha länken väldigt tight för att inte irritera mig på den. Har man lite bredare handleder tycker jag personligen att 45an är bättre proportioner på, men den stack utanför handleden på mig, därav blev det 42an.

PO är en fantastisk klocka, den är mångsidig, kul design och funkar till det mesta - men det tål att upprepas att jag tycker att du verkligen ska fundera på storlekarna och kanske försöka pröva någon med en länk som är rätt justerad för dig, då det kan vara svårt att få en uppfattning om du inte får klockan ordentligt spänd runt handleden.

Rent tekniskt så ska ju 8500-verket ha betydligt längre serviceintervall samt ha bättre tidshållning, om man gillar att nörda ned sig i sådant, samt att cal 8500 har glasbaksida.

En begagnad 42a i bra skick bör du kunna hitta någonstans strax under 30', jag sålde min för 27' och jag tror att både köpare och säljare var nöjda med det priset. Visserligen var den orange, så kanske att du får betala snäppet högre för en svart.

Personligen tycker jag att PO är roligare än SMP, jag tror att det är en klocka som det tar längre tid att "tröttna" på, men allt är ju en smaksak. Jag älskar Planet Ocean, men jag fick lite bittert acceptera att jag har lite för taniga handleder för att bära upp den.

Lycka till i jakten!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Liquidmetal finns enbart på titanvarianten av PO än så länge, samt någon äldre limited-edition i stål. Du ser skillnad genom att bezeln är mycket blankare på den blå titanvarianten än vad den är på stålvarianterna. Kom också ihåg att bezeln på den orangea varianten inte är keramisk - den är aluminium, men ändå väldigt reptålig, jag smackade en fet skiftnyckel i min utan att det hände nånting.

Min erfarenhet av den orange 42mm cal 8500 som jag hade var att klockan kändes något topptung och att jag ville ha länken väldigt tight för att inte irritera mig på den. Har man lite bredare handleder tycker jag personligen att 45an är bättre proportioner på, men den stack utanför handleden på mig, därav blev det 42an.

PO är en fantastisk klocka, den är mångsidig, kul design och funkar till det mesta - men det tål att upprepas att jag tycker att du verkligen ska fundera på storlekarna och kanske försöka pröva någon med en länk som är rätt justerad för dig, då det kan vara svårt att få en uppfattning om du inte får klockan ordentligt spänd runt handleden.

Rent tekniskt så ska ju 8500-verket ha betydligt längre serviceintervall samt ha bättre tidshållning, om man gillar att nörda ned sig i sådant, samt att cal 8500 har glasbaksida.

En begagnad 42a i bra skick bör du kunna hitta någonstans strax under 30', jag sålde min för 27' och jag tror att både köpare och säljare var nöjda med det priset. Visserligen var den orange, så kanske att du får betala snäppet högre för en svart.

Personligen tycker jag att PO är roligare än SMP, jag tror att det är en klocka som det tar längre tid att "tröttna" på, men allt är ju en smaksak. Jag älskar Planet Ocean, men jag fick lite bittert acceptera att jag har lite för taniga handleder för att bära upp den.

Lycka till i jakten!

Hur smala handleder har du?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
165mm, visserligen ganska "kantiga" eller platta. Ska se om jag har några bilder på hur lite diverse klockor sitter - vänta lite. :)
Omega PO cal 8500, 42mm
image.jpg

42 mm funkar fint tycker jag det ser ut som. Bekräftar min egen uppfattning om hur den satt på mig. PO XL var för stor på min handled även om proportionerna som sagt blir lite bättre.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Är det bara de POs som är liquidmetal brandade som har den riktigt blanka/glossiga urtavlan?
Har försökt googla det men efter att tittat på 500 bilder på klockor har jag inte blivit klockare på den fronten.
 
väldigt intressant tråd. Jag funderar i exakt samma banor. Tar examen från universitet och hade tänkt köpa mig en fin present till mig själv. Funderar också på en Seamaster Diver, är kluven över om köpet skall göras fysiskt eller inte. Har varit in på Bergströms i Uppsala och känt och klämt och blev väldigt bra bemött. Det som talar emot är väl egentligen prislappen som låg högt jämfört med priser på exempelvis ch24 och uret. Diskuterade dock aldrig själva priset i butiken, kanske går att få ner en aning. Samt att jag tycker att upplevelsen kan vara värd en slant, jämfört med att få klockan hemskickad. Men som sagt, känns dumt när det är så stor skillnad i pris.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kan ju tillägga att det blev en Seamaster Diver (41mm) till slut. Var helt rätt för mig och när jag nu haft den i 1v så är jag glad att jag inte tog en 45.5mm PO, det hade känts för stort. Och när det ngn gng blir dags för en PO blir det troligtvis en 42mm isf.
 

rjoker

Breitling
Kan ju tillägga att det blev en Seamaster Diver (41mm) till slut. Var helt rätt för mig och när jag nu haft den i 1v så är jag glad att jag inte tog en 45.5mm PO, det hade känts för stort. Och när det ngn gng blir dags för en PO blir det troligtvis en 42mm isf.
Fortfarande nöjd med ditt köp Johpe?
Funderar själv på att köpa den här klockan kollat på den väldigt länge men så fick jag upp ögonen för 300 m med kronograf. Men tänker samma som du att det blir lite stort och högt på handleden.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fortfarande nöjd med ditt köp Johpe?
Funderar själv på att köpa den här klockan kollat på den väldigt länge men så fick jag upp ögonen för 300 m med kronograf. Men tänker samma som du att det blir lite stort och högt på handleden.
Ja! Helnöjd! Sitter jättebra på handleden, perfekt storlek för mig och länken är skön. Den klocka som använts överlägset mest sen jag köpt den. Nu får den konkurrens av en AT, så får se hur mycket tid de får dela på.
 
Topp