• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster med sub.sek - trögöppnad

Larke

Breitling
Hej.

Jag har en äldre Omega Seamaster i mina gömmor. Jag har fått efter en äldre släkting som samlade på klockor. Han dog 1989, men jag tror mig minnas att jag fick klockan i min ägo först någon gång under 90-talets andra halva. Hur som haver så har den fortsatt sitt liv i den låda som den tidigare ägaren låtit den ligga i.

Det är en guldpläterad, manuell klocka, med skruvboett. Den går och är mer punktlig än jag. Jag försöker dra upp klockan någotsånär regelbundet (växlar mellan vartannat år och dagligen).

Allt förefaller vara original och knappast använt, armbandet har inte ”vikväck”. Det finns en repa på bakstycket och en mindre skada på armbandet. I övrigt är klockan i mycket bra skick. Asken är dock något kantstött.

Är det någon av er mer insatta som utifrån utseendet har en ungefärlig gissning om när klockan kan vara tillverkad?

Jag var in till en urmakare för att få klockan öppnad, för att få fram mer info om den. Tyvärr satt bakstycket så hårt att urmakaren inte vågade ta i mer med det verktyg han hade. Risken att slinta och skada klockan var för stor. Han rekommenderade ett besök hos någon urmakare som har Omega-verktyg. Är det någon av er som läser detta som kan tipsa om någon lämpligt urmakare i Uppsala-trakten?
IMG_6551.JPG IMG_6548.JPG IMG_6550.JPG IMG_6552.JPG IMG_6553.JPG IMG_6554.JPG IMG_6556.JPG

Hälsningar,
Lars
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vilket kanonskick!

50-tal hade jag gissat. Får du upp boettlocket går det att tidsbestämma mer.
 
Senast ändrad:

GusFri

Breitling
Hade också tippat på 50-tal. Visarna på 50talsomegor är alltid (rätta mig nån om jag har fel) tjockare intill och smalnar av medan exempelvis 60- och 70tals omegan har jämna visare. Detta fick i vart fall jag lära mig en gång på bero ur o antik i Göteborg
 

Martin Lovasz

Audemars
När locken sitter så hårt brukar de flesta använda superlim som man limmar fast en mutter på locket och skruvar sedan loss locket med en skiftnyckel. Ofta är det så att gummipackningen förvandlats till et kladdig massa som gör att det nästan blir som lim eller så är det någon urmakare som helt enkelt dragit år locket för hårt.
 

rogart-63

Patek
Bergströms ur kankse? Borde ju kunna lossa ett sånt? Kan verkligen sitta som berget. Som @Martin Lovasz säger är det troligen gummit som blivit som en kletig svart massa? Passa på och byt ut packningen .Du borde med hjälp av google ändå kunna få fram vad det är för modell?
 
Topp