• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMEGA Seamaster PloProf 1200

joca

Patek
2-Faktor
Härliga bilder.
Blev väldigt positivt överraskad när jag klämde på klockan, dock för stor för min smak :)
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
En sån rackare måste jag skaffa mig. Synd att de flesta begagnade jag sett bara har ett band. Känns som lite av grejen att variera mellan de tre ...
 

Milanoo

Omega
Riktigt bra recension! Står mellan en ploprof eller deep sea. Fått ett bra pris hos min lokala klockhandlare på en ploprof som han har liggande, men känner ändå att det drar lite mer åt rolexen..
 

Scudetto

Omega
Riktigt bra recension! Står mellan en ploprof eller deep sea. Fått ett bra pris hos min lokala klockhandlare på en ploprof som han har liggande, men känner ändå att det drar lite mer åt rolexen..

Jag tänkte först ploprof också, och jag har testat båda. Idag skulle jag säga deep sea!
 

Scudetto

Omega
Tack för svaret! Lutar åt det, men det är 30-40k dyrare.
Absolut, köper du beg så kommer du få tillbaka deapsea i nästan samma värde, då Rolex har så mkt starkare andra handsvärde än Omega!
Sen så vet jag att det har varit svårare för folk att sälja ploproofen efter köp, och rolex finns det alltid folk som vill ha :)
Men detta är så klart bara min åsikt
 

Apnea

Breitling
Måste ta mig till en PloProf-säljande butik och testa. Känns som en framgångsfaktor..
Nu när nya modellen är ute eller på g borde man väl kunna hitta en bättre beg 1200 m. till ett "behagligt" pris..
 

Milanoo

Omega
Absolut, köper du beg så kommer du få tillbaka deapsea i nästan samma värde, då Rolex har så mkt starkare andra handsvärde än Omega!
Sen så vet jag att det har varit svårare för folk att sälja ploproofen efter köp, och rolex finns det alltid folk som vill ha :)
Men detta är så klart bara min åsikt
Tål att fundera på, men som du säger så verkar rolex behålla värdet betydligt bättre.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Absolut, köper du beg så kommer du få tillbaka deapsea i nästan samma värde, då Rolex har så mkt starkare andra handsvärde än Omega!
Sen så vet jag att det har varit svårare för folk att sälja ploproofen efter köp, och rolex finns det alltid folk som vill ha :)
Men detta är så klart bara min åsikt

Jag skulle vilja påstå att vid köp av begagnad ploprof så får du tillbaka pengarna. Men tar kanske längre tid att sälja än en deep sea som du säger.

Så länge man köper och säljer ploppen för rätt pris så tar det inte speciellt lång tid att flippa den.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Modellnamn: Seamaster Ploprof 1200
Tillverkare: Omega
Referens: 224.30.55.21.01.001
Årsmodell: 2009
Urverk: Caliber 8500 @ 25200 vph
Gångreserv: 60h
Avvikelse/24h: -5sec (går nog att rucka till perfektion men inget jag stör mig på)
WR: 1200m
Mått: 55 x 48 mm
Tjocklek: 17,5 mm
Vikt: ~250 gram (mesh) och ca 10 gram lättare på gummi.



Många har sett den, vissa har provat den, några äger den. Antingen älskar man den eller så hatar man den. Här är mitt försök till att bidra med något till forumet. Nedan följer mina tankar om OMEGAS re-issue av den ikoniska modellen PloProf och några vanliga frågor man kan tänkas vilja ha svar på om man är nyfiken på modellen.

År 1970 släpptes den första utgåvan av Omega Seamaster Ploprof (PLOngeur PROFessionnel/Professional Diver 600m/2000ft). Modellen och designen var inte alls en fullträff för den kommersiella marknaden och slog inte alls igenom. Gissningsvis p.g.a. sin udda design och groteska storlek.

53439916-C15F-4F04-83A5-1B2CB3963CB0-14559-00000AD83BB45F7A.jpg


År 2009 släppte OMEGA den nya versionen av PloProf vilket är den jag ska prata lite om idag.

IMG_5850_zps425453fb.jpg


Omegas Ploprof 1200 är en riktig gris, men en bekväm sådan (tänk nygriljerad skinka). Dess mått och vikt kan låta skrämmande men det är värt att prova för att bilda sin egen uppfattning. För min egen del så var det något jag vande mig vid väldigt snabbt och finner det inte alls obekvämt idag efter ca 3 månaders dagligt användande.

Eftersom den har raka luggar och avståndet lug-to-lug är kort gör den lättare att bära på handleden än vad man tror. Urtavlan är även den ganska liten vilket gör att klockan inte alls upplevs så stor som vissa andra större ur. Panerai (44mm) känns större på min taniga arm (17,5 cm) och inte alls lika gångbart som denna tjockis.. Konstigt, men så är det.

Jag har tidigare ägt ett gäng moderna sportrolex-modeller (16610, 16613, 16600) – kvalitén och känslan i PloProf 1200 slår alla dessa på fingrarna med hästlängder – får kanske skit för detta men det tar jag. Den rolexmodell (som jag ägt) som kommer närmast PloProf 1200 i kvalité och känsla är Rolex Sea Dweller 16600. Av de klockor jag klämt på ligger Deep Sea’n i överkant med PloProf i ”verkshöjd” ;)

Länk/gummi:
Som med många andra klockor blir det en helt annan känsla när man byter band. Det somriga orangea gummit osar kvalité och är 5mm tjockt, sitter som ett bildäck runt armen :D – på ett bra sätt!

f6264419.jpg


Det svarta gummit har jag svårt att komma överens med, blir lite tråkigt och ”grått” för min smak jämfört med det oreanga.

799B1E57-24FB-4042-9481-3B100AE43F2F-15832-00000C1CF0EF618E.jpg


Mesh-bandet är proportionerligt med klockan, 4mm tjockt och polerat på ena sidan och matt på andra sidan. Man kan således välja vilket man vill ha ”utåt”. Även meshet osar kvalité och känslan med det på armen är fantastiskt och lite mer ”rock n roll” än gummi.


Låset är fantastiskt och otroligt gediget och låser som ett j**vla kassaskåp när det klickar! Någon (Micke B?) fick prova det på den senaste GTGn och han blev helt till sig. Det finns en dykarförlängning som man enkelt använder genom att trycka in ”push”-knappen inuti låset, här har du ca 3 cm att hämta med millimeter-justering (vet inte hur många milimiter varje steg är, men det är tillräckligt).

IMG_5855_zpsa28ce80e.jpg

IMG_5857_zps3972bb34.jpg



Den orangea knappen gör så att man kan vrida på vridringen (som de flesta aldrig använder). Men är en kul design och gör att den sticker ut lite mer. Problemet är att man måste hålla in knappen samtidigt som man vrider på ringen – med en hand, vilket gör att det blir lite halvknepigt i början men man lär sig tekniken snabbt. Vridringen har ett safirinlägg som alternativ till de keramiska inläggen, safirglaset är där för att göra det reptåligare, samma princip som med keramiska inlägg. Det ger också en härlig lyster, negativt är att det lätt blir fingeravtryck.

Slutord: Gillar man storleken och designen så är det inte mycket att tänka på, otroligt mycket klocka för pengarna. Det är inget man har till en klassisk kostym eller smoking kanske, men jag själv har väldigt sällan det och behöver inte ha det i åtanke.

Det som är negativt är att det inte finns quickset av datum hos kaliber 8500, men det vägs upp av att man har en funktion som justerar enbart timme vid tidsinställning – vilket gör det väldigt smidigt när man reser till andra tidszoner och behöver ställa om klockan snabbt.

Hoppas detta var till något slags underhållssyfte för någon och att jag inte svamlade allt för mycket.
Avslutar med lite ”What is inside the box?”

Ytterkartong
IMG_5867_zps9712561b.jpg


IMG_5868_zpse70f0ff8.jpg


IMG_5869_zps8bd2ba22.jpg


IMG_5872_zps8819e2b0.jpg

Hur stora handleder har du? Jag tänker på gummit där du har kapat så att du bara har ett hål till på vardera sida. En annan har bara 16 cm handleder och skulle vilja ha gummi...
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Hur stora handleder har du? Jag tänker på gummit där du har kapat så att du bara har ett hål till på vardera sida. En annan har bara 16 cm handleder och skulle vilja ha gummi...

Hej!

Har 16.5 cm handleder ca. Det finns inga hål på OEM-ploprof gummit, man får beskära det till önskad längd för att sedan mikrojustera med låsets mikrofunktion (ca 3 cm spelrum). Då sitter klockan som gjutet. Upplevde meshbandet som det mest behagliga och smidiga alternativtet. Gummit blev lite väl klumpigt och tjockt i min mening, för min handled.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej!

Har 16.5 cm handleder ca. Det finns inga hål på OEM-ploprof gummit, man får beskära det till önskad längd för att sedan mikrojustera med låsets mikrofunktion (ca 3 cm spelrum). Då sitter klockan som gjutet. Upplevde meshbandet som det mest behagliga och smidiga alternativtet. Gummit blev lite väl klumpigt och tjockt i min mening, för min handled.

Tja!

Ursäkta min otydlighet.

Jag menade hålen på sidan som jag har zoomat in på bilderna nedan. Ditt gamla band är gummit med ett hål och det längre är det med tre hål. Antar att det satt rätt på din handled med den längden på gummit?

image.png
image.png
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Tja!

Ursäkta min otydlighet.

Jag menade hålen på sidan som jag har zoomat in på bilderna nedan. Ditt gamla band är gummit med ett hål och det längre är det med tre hål. Antar att det satt rätt på din handled med den längden på gummit?

image.png
image.png

Exakt, banden på bilderna är anpassade efter mina handleder. Möjligheterna att justera gummi och meshlänk är väldigt stora, så oavsett storlek på handled så går det att få tight och fint. Tack vare att klockan är ganska platt undertill och kort lug-to-lug så funkar den också att konka runt med, trots 16-16.5 cm handled.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Tidigare har jag inte ens tittat åt denna klockas håll men efter att läst recensionen så kliar det i fingrarna. Vilken pjäs! Behöver installera trimplan på Bustern om det blir ett köp!

Bra recension!
 

alfie

Cartier
Grym recension! Har tidigare varit skeptisk till detta monster men gillar den mer och mer för varje bild man får se här på forumet.
 
Topp