Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Seamaster PO 600m (42mm) vs300 Diver (41mm)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Burskydd, 4 oktober 2016.

1. Burskydd
    Trådstartare

Burskydd Torpare

God middag mina damer och herrar

Som rubriken antyder så har en viss ambivalens långsamt smugit sig på inför mitt klockköp. Var inne hos en AD och klämde och kände på rubrikens klockor under föregående vecka och då förstärktes mina dubier. Enligt den äldre och paranta damen som visade upp klockorna så påpekade hon dessutom det faktum att det inom kort skall lanseras en uppdatering av PO-modellen vilket säkert kunde medföra att priset om möjligt hade en viss justeringsmån. Stämmer detta? och i vad ligger i så fall skillnaden?

Jag har oerhört svårt att bestämma huruvida stor klockan skall vara, tyckte nästan att 41mm var på gränsen men jag vill absolut inte ha en stor metallklump på armen som alltid hamnar i blickpunkten på grund av dess omfång. Trots att jag är en bit över medellängd och inte har många kilon kvar till tresiffrigt så känns ett 45mm ur lite väl opraktisk. Har för avsikt att införskaffa mig ett pålitligt ur som sonen senare i livet kan bära vidare.

Eftersom jag är novis inom detta gebit vänder jag mig till er som har den kunskap som krävs för att räta ut några frågeteckan.

- Är det stor skillnad på urverken?
    - Väger det högre priset hos en AD upp något som exempelvis inte uret.se eller andra nätbutiker kan erbjuda?
    - Ge mig gärna ett råd ur kvalitetsaspekt vilket ur jag skall välja.

/A

2. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag verkar typ vara den ända människan som älskar 45mm :bag:
    I övrigt så har väl 300 Diver ett cal 2500? Som du även kan få i en planet ocean. I pon kan du även få omegas egna verk 8500 som du inte kan få i en 300m.

Skulle tro du kan förhandla priset till uret nivåer och då finns det ingen anledning att inte köpa där! :) hör med våra sponsorer

Edit: planet ocean med 2500 verk kanske inte ens tillverkas längre?

3. Richie

Richie Friends of KS

PO'n finns ju även i 42mm om du nu tyckte 45 var för stort!
    Den nya som kommer (eller har kommit?) är 43mm har jag för mig.

Jag hade försökt hitta en bättre begagnad eller köpt hos gråhandlare, rätt stor skillnad mot listpriset!

4. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Den nya ska väl även komma i 39 om jag inte minns fel.

Richie och tim ur länk gillar detta.
  5. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Va!? Spännande...

Tobias Eriksson gillar detta.
  6. MrHamilton

MrHamilton Torpare

Från:
    Haninge
    Kastar in en bild på min PO 43,5mm med nya 8900-verket. Har även haft 45,5mm 2500.
    Jag har ganska stora handleder men tycker att denna är perfekt för mig.
    image.jpeg

Richie, Eurenius, MånsT och 1 annan gillar detta.
  7. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Den enda PO:n jag skulle kunna tänka mig är den nya med 8800-verket, då den är tunnare.

8. Burskydd
    Trådstartare

Burskydd Torpare

Hur stor är kvalitetsskillnaden mellan uren?
    43mm kanske är den gyllene medelvägen.....

9. MrHamilton

MrHamilton Torpare

Från:
    Haninge
    Det är ju en stor skillnaden på själva urverket, men tyvärr är jag inte tillräckligt insatt för att kunna redogöra för dom tekniska skillnaderna, men det är 60 timmars gångreserv på 8500/8900 verket vilket jag uppskattar väldigt mycket.
    På min 43,5mm är det glidelock funktion på spännet också vilket är mycket bra, speciellt då mina handleder har en tendens att svälla under dagen..

10. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Bägge är "premiumklockor" tillverkade av en mycket högt ansedd manufaktur, så vilken du än köper håller en mycket hög kvalité. Med det sagt så ligger fördelen till PO:n med dess glidelock, metas-certifiering med allt vad det innebär och ett markant fränare urverk.

Mårtenssons ur Brookfield