• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Pro 2013 - hur bra håller den tiden egentligen

3774

Breitling
Nå, hur bra är urverket i de nya Seamaster modellerna? Går det några sekunder hit eller dit per dag, eller håller den tiden väldigt exakt (mer exakt än andra versioner)?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Svårt att veta vad du syftar på då det finns olika verk för olika modeller men samtliga är COSC certifierade så de ska gå med en felmarginal på max -4 till +6 sek/dygn.

Men COSC har dom varit i massor av år, dock inte quartz modellerna som i år tagits bort ur sortimentet?

Tänker du specifikt på 8500 / 9300 kanske?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
det står seamaster pro? , han kanske menar co-axial 2500? den nya seamaster proffesional! Aquaracer2 kanske kan dela sin expertis då han äger en!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det står även "nya seamaster modellern(a)"

..har haft två SMP cal 2500 och de har varken haft bättre eller sämre tidsavvikelse än mina tidigare SMP med cal 1120.

Dock går dem om jag förstått rätt jämnare samt är mindre stöt tåliga pga. Free sprung balans axeln, 2500 är helt enkelt mer avancerat än 1120 men bygger på samma urverk från början.
 

3774

Breitling
Med "modellerna" (plural) hade jag främst de olika färgerna de kom i i åtanke. Jag förstår att jag får förtydliga lite här. Urverket jag undrar kring är det nya med Co-Axial, som sitter i SMP 2013.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Med "modellerna" (plural) hade jag främst de olika färgerna de kom i i åtanke. Jag förstår att jag får förtydliga lite här. Urverket jag undrar kring är det nya med Co-Axial, som sitter i SMP 2013.

Omega 2500 verket antar jag då, som sagt från vad jag har hört så ska det vara ett bra verk kanske inte lite bra som 8500, men Aquaracer2 får svara dig lite mer utförligt på den frågan då han äger en sådan!
 

AgE

Omega
Cal 2500 hade en del barnsjukdomar i sin ungdom, men har inte hört om några problem med de som sitter i den nya SMP:n. Hade en 2200.80 från 2008 med cal 2500 och jag upplevde att den gick extremt bra. På armen om dagen och liggandes om natten kunde det röra sig om +2-5 sekunder/vecka. Som med alla klockor skiljer det sig nog beroende på exemplar, för att inte tala om ålder etc. Min var iaf konsekvent i att den gick något för snabbt, dvs varierade inte mellan + och -, vilket jag tycker är positivt.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Me tåligast är väl ändå caliber 1164 chrono smp. Den är byggd som en gammal volvo 245 , odödlig och billiga reservdelar ;)


Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Omega 2500 verket antar jag då, som sagt från vad jag har hört så ska det vara ett bra verk kanske inte lite bra som 8500, men Aquaracer2 får svara dig lite mer utförligt på den frågan då han äger en sådan!

Äh, ingen aning. Jag är ingen tidsfascist och håller ingen koll, tycker inte det är kul att hålla koll heller.
Undersköterskan är personen att fråga isf.
 
Topp