• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Pro vs. Rolex Explorer II?

D

delegeferenda

Guest
Någon som har ägt båda och kan uttala sig? Har fastnat mycket för båda. Gemensamma nämnare är att den kommer troligtvis och till största del att användas med läderarmband. Det är endast modellerna med vit/ljus urtavla som är intressanta, absolut inte de med svart/blå urtavla. Midsize är endast av intresse.

Budget är 20 000 kr. Så det jag har att välja mellan är en Explorer II i skicket sämre och äldre mot en Omega Seamaster i betydligt bättre och nyare skick, nästintill nyskick. Förstår att båda är vattentäta men klarar någon bättre av att vara med i hav och bassäng? Vill inte ta av mig klockan när jag hoppar i havet på semester direkt.

Någon som kan uttala sig om båda?
 

Daniel J

Omega
Någon som har ägt båda och kan uttala sig? Har fastnat mycket för båda. Gemensamma nämnare är att den kommer troligtvis och till största del att användas med läderarmband. Det är endast modellerna med vit/ljus urtavla som är intressanta, absolut inte de med svart/blå urtavla. Midsize är endast av intresse.

Budget är 20 000 kr. Så det jag har att välja mellan är en Explorer II i skicket sämre och äldre mot en Omega Seamaster i betydligt bättre och nyare skick, nästintill nyskick. Förstår att båda är vattentäta men klarar någon bättre av att vara med i hav och bassäng? Vill inte ta av mig klockan när jag hoppar i havet på semester direkt.

Någon som kan uttala sig om båda?

Läderarmband och hoppa i havet ska inte vara i samma mening...
 
Batman_Rolex_Omega_zpsa41e1fdc.gif
 
D

delegeferenda

Guest
Läderarmband och hoppa i havet ska inte vara i samma mening...
Köp ingen av dom. Fortsätt spara och köp något ballare.:greedy: Och nämn aldrig aldrig mer något om läderarmband på en dykare... :wtf:

Hehe roliga svar. Kanske lite missvisande men jag menar mer att jag vill ha strap på klockan, inte allt för förtjust i länk då jag av tidigare erfarenhet med skitklockor bara blivit irriterad i hur mitt armhår har ryckts av.

Vad menar du med midsize? 36mm?

Ja. 35-39 mm.
 
D

delegeferenda

Guest
Om att spara mera, det är väl ett något oändligt argument. Tycker klockorna är väldigt fina och som sagt det ska vara min första märkesklocka. Sedan finns inget som hindrar att jag i min tur kan sälja klockorna vidare.
 

Daniel J

Omega
Hehe roliga svar. Kanske lite missvisande men jag menar mer att jag vill ha strap på klockan, inte allt för förtjust i länk då jag av tidigare erfarenhet med skitklockor bara blivit irriterad i hur mitt armhår har ryckts av.



Ja. 35-39 mm.


Gummistrap med andra ord.
Jag gillar ju Omegan bättre än Rolex i detta fall.
En midsize seamaster lurar ju inte bakom varje gathörn direkt. Så nyköp eller leta...
 
D

delegeferenda

Guest
Bör bli svårt att hitta en vettig Expl II för 20k, men föredrar den över Seamastern.

Slå till på en Black Bay! :angel:

Om du menar den från Tudor så var den riktigt ful.

Det går väl inte att få en Exp II för 20 lakan längre...

Finns ett par för under 25 tusen på Chrono24, så jag har förutsatt att jag ska pruta :D

Men vad menar du med längre? Har uren stigit rejält sista tiden eller?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftersom du frågar: Hellre en Explorer tvåa, än en midsize Seamaster Pro. Men tjugotusen blir kärvt... Hittar du en ExII för det, så väntar nog service ganska omgående.

Båda klockorna håller för bad, simning och dyk. Givet att de är täta.

Explorer I?
41 mm Seamaster?

A
 

Malcolm Y

Omega
Hehe roliga svar. Kanske lite missvisande men jag menar mer att jag vill ha strap på klockan, inte allt för förtjust i länk då jag av tidigare erfarenhet med skitklockor bara blivit irriterad i hur mitt armhår har ryckts av.



Ja. 35-39 mm.


Klockor i denna kategori (Rolex, Omega) har lite mer genomtänkta länkar, bla så brukar dom oftast inte vara hair pullers, till skillnad från "skitklockor" som du själv skriver ovan. I valet mellan Explorer ll och Seamaster hade jag valt Explorern, men tror inte du kommer hitta en för 20,000, du får nog räkna med nästan 10,000 till. Om du mot förmodan hittar en så behöver den sannolikt massor av TLC (komplett översyn) som kommer kosta en hel del. Mitt tips är, spara ett tag till, 20,000 är rätt mycket pengar, och om du lägger det på nåt som du inte är helt säker på, så kommer du att ångra dig och inte vara nöjd förrän du köpt det du vill ha. Det kommer att bli dyrare i slutändan.



“Take time for all things: great haste makes great waste” – Benjamin Franklin
 

JayJay

Rolex
20k för en Explorer II känns ogörligt. I a f om du är ute efter en fungerande klocka. Dessutom är den ju större än 39mm. Explorer I på 36mm kan gå att få in i budgeten men då är det ju en svart tavla.
 

JayJay

Rolex
Har du förresten prövat midsize Omegan? Klockor med vridring upplevs nämligen betydligt mindre på armen än motsvarande storlek med tunn glasring.
 
  • Like
Reactions: Wii

Johan M

Cartier
Förfan, köp ingen midsize Seamaster, köp den vanliga istället de är riktigt prisvärda. Vill du sedan ha en annan klocka efter ett tag, då behåller du SMP och använder den som beater.
 
D

delegeferenda

Guest

Oj jävlar den var läcker! Tror du just det exet är ett bra köp också och pålitlig köpare?

Förfan, köp ingen midsize Seamaster, köp den vanliga istället de är riktigt prisvärda. Vill du sedan ha en annan klocka efter ett tag, då behåller du SMP och använder den som beater.

Jag har rätt tunna handleder så jag är orolig över att klockan ska se för stor ut? Den klocka jag använder nu är 38 mm men endast 7 mm tjock.

Till någon annan om diametern på Explorer II så verkar då rätt många annonseras på Chrono24 med 38 och 39 mm. Ett par enstaka även på 36 mm.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Oj jävlar den var läcker! Tror du just det exet är ett bra köp också och pålitlig köpare?



Jag har rätt tunna handleder så jag är orolig över att klockan ska se för stor ut? Den klocka jag använder nu är 38 mm men endast 7 mm tjock.

Till någon annan om diametern på Explorer II så verkar då rätt många annonseras på Chrono24 med 38 och 39 mm. Ett par enstaka även på 36 mm.

Har inte en susning om olika handlare. Modellen har dock utgått. Så beg är det som gäller. Priset varierar mellan 12-20k beroende på skick. Har senaste året sett helt ok bruks för 14-15k i Sverige.
 

Johan M

Cartier
Mina handleder är 16,5 cm och något pyramidformade, dvs de är som smalast på ovansidan och bredast på undersidan. Både SMP och Speedmaster Professional sitter bra på mig. Se om du kan prova någon hos någon försäljare.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Dykare/sportklocka ska inte vara midsize om den inte sitter på en tjej! Och du kommer aldrig hitta en Exp II för 20k. Seamastern är väldigt ful med vit urtavla så spara till en exp II istället.
 

DrDre

Patek
Om jag vore i din sits så skulle jag vänta och spara lite till och satsa på en lite finare Explorer 2:a. Får man en för 20tkr så är den nog i lite halvtrist skick, men om du kan vänta lite och spara några månader till, så borde du kunna få en rätt ok för ca 25 tkr. För mig har det funnits två "regler":
1) "köp det man vill ha istället för något som är nästan vad man vill ha". Annars ångara man sig
2) "Det allra billigaste är inte alltid det bästa" - om man får börja med tex att serva klockan och lägger till lite annat så kan det billigaste alternativet bli både dyrare och sämre.
 
Topp