• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster Professional quartz (utan cert)

Underläkare

Breitling
Hej alla behöver hjälp vid mitt första omega köp.

Är erbjuden en Omega seamaster 300m Professional quartz som har
Innerbox
Ytterbox
Instruktionsbok
Extra länkbitar

Men saknar certifiktet =(

Min fråga är det det värd de pengarna köparen begär som är 8500?

Jag vet inte om klockan är servad den sista tiden eller vilket referns nr det är på den, det jag vet är att den är köpt på en auktion (giltiga papper finns på inköpet).

Klockan är blå och vad tycker ni är det värt det eller går jag på en mina?


MVH
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Låter som ett rätt osäkert köp, köp en Automat med box & papper i fint skick för runt 10 istället!
 
Personligen så tycker jag bara att lådorna tar onödig plats i förrådet tills dom tyvärr blir vattenskadade..
Och kan du bara gå till nån och få den verifierad att den är äkta så kör på det.

Visst den kanske är lite svårare att få sålt sen, Men ska du ha klockan i ett par år så bry dej inte.
Man ska köpa en klocka för vad man känner just då.. Vill du ha den nu så bry dej inte om vad du får för den om några år,

MEN.. Kolla upp så den är äkta.. Pantbank eller Omega dealer.
 

calzone

Vacheron
Är det en 2541.80 ?, Isåfall om den är i fint skick så låter det som en helt OK affär :D, Jag är själv på jakt efter en sådan blir det inget köp så får du gärna avslöja vem säljaren är :p
 

calzone

Vacheron
Måste vara 2265.80 du tänker på, 8,5 K är ett gött pris isåfall ;), Billigaste på EbaY kostar runt 11 K...
 

calzone

Vacheron
Vill säga att Cert inte påverkar priset mer något som e roligt att ha. Den är batteridriven vilket är ett stort + om du vill slippa en väldigt dyr service. Trycktest batteribyte runt 250 spänn kanske :p, Jag har själv den modellen du länkade batteridriven är sjukt nöjd :D, Säger hallå på Tysk nato :p

oxoxo_zps4785797e.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Underläkare skrev:
Seikoman87 skrev:
Måste vara 2265.80 du tänker på, 8,5 K är ett gött pris isåfall ;)
Tack för detta snabba svaret uppskattas!

HUr stor förlust är det när den saknar certifikat ?

Hur är servic intervallen och vad kostar det per tillfälle?

Enligt mig har certet ett lika stort värde som kostnaden för att ta fram ett äkthetsbevis vilket brukar ligga på ca 1 000kr.
Servicekostnader behöver du i detta fall inte grotta ner dig i eftersom det är en quartz och därmed endast ett batteribyte samt ett trycktest som krävs såvida länk och boett är i ok skick.
 

Underläkare

Breitling
Seikoman87 skrev:
Vill säga att Cert inte påverkar priset mer något som e roligt att ha. Den är batteridriven vilket är ett stort + om du vill slippa en väldigt dyr service. Trycktest batteribyte runt 250 spänn kanske :p, Jag har själv den modellen du länkade batteridriven är sjukt nöjd :D, Säger hallå på Tysk nato :p

oxoxo_zps4785797e.jpg
Tack!

Det var inte värre än så men det var skönt att läsa =)

Fint natoband och klocka men jag måste säga att jag har svårt för den svarta versionen...
 

JohanHLM

Rolex
Seikoman87 skrev:
Vill säga att Cert inte påverkar priset mer något som e roligt att ha. Den är batteridriven vilket är ett stort + om du vill slippa en väldigt dyr service. Trycktest batteribyte runt 250 spänn kanske :p, Jag har själv den modellen du länkade batteridriven är sjukt nöjd :D, Säger hallå på Tysk nato :p

oxoxo_zps4785797e.jpg

Tog för lång tid på mig att skriva :)
Jag håller dock inte riktigt med dig om certet där jag anser att det finns en större möjlighet att pruta på priset om det inte finns cert. Just Seamaster är förvisso väldigt enkelt att avgöra om den är äkta eller fake (med reservation på att det inte kommit någon riktigt bra kopia under de senaste månaderna) men tycker trots det att det bör skilja en liten slant om inte certet finns med.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Vill säga att Cert inte påverkar priset mer något som e roligt att ha. Den är batteridriven vilket är ett stort + om du vill slippa en väldigt dyr service. Trycktest batteribyte runt 250 spänn kanske :p, Jag har själv den modellen du länkade batteridriven är sjukt nöjd :D, Säger hallå på Tysk nato :p

oxoxo_zps4785797e.jpg
Jag är lite fundersam... Behövs aldrig quartzare servas? Räcker det med batteribyte och godkänt trycktest, och hur lång livslängd är det på en typ Omega smp quartz? Breitlingquartzare ska väl servas, eller är det bara lur? Upplys mig ni kunniga, tack!
 

JohanHLM

Rolex
[/quote]Jag är lite fundersam... Behövs aldrig quartzare servas? Räcker det med batteribyte och godkänt trycktest, och hur lång livslängd är det på en typ Omega smp quartz? Breitlingquartzare ska väl servas, eller är det bara lur? Upplys mig ni kunniga, tack![/quote]

Tror du tänker på Breitlings Emergency. Är egentligen inte ett dug insatt så det kan hända att jag gör bort mig nu men dessa har ett "larm" i form av en integrerad sändare vilken jag tror tittas över vid service och precis som du säger kostar det en rejäl slant vilket det även gör om man skulle råka falklarma.
 

calzone

Vacheron
Ja det kan väl vara rimligt då att pruta en tusenlapp om cert saknas eftersom äkthetsintyg kostar 1 K det resonemanget köper jag. theargonaut jag vet faktiskt inte hur lång livstid det är på Eta 1538 verken som sitter i dessa omegor men dom blåa gamla godingarna ifrån 90-talet värkar ju ticka på felfritt ;)
 
Ne inte servas på det sättet som vi annars tänker på med oljor o grejer.

Men när du byter batteri så vill du oftast passa på att avmagnetisera klockan också.
 

JohanHLM

Rolex
Seikoman87 skrev:
Ja det kan väl vara rimligt då att pruta en tusenlapp om cert saknas eftersom äkthetsintyg kostar 1 K det resonemanget köper jag. theargonaut jag vet faktiskt inte hur lång livstid det är på Eta 1538 verken som sitter i dessa omegor men dom blåa gamla godingarna ifrån 90-talet värkar ju ticka på felfritt ;)

Bara för att förtydliga det hela är jag inte övertygad om att du i detta fall kan pruta 1000kr pga. certet eftersom det ev. redan avspeglar sig i priset
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

calzone

Vacheron
JohanHLM skrev:
Seikoman87 skrev:
Ja det kan väl vara rimligt då att pruta en tusenlapp om cert saknas eftersom äkthetsintyg kostar 1 K det resonemanget köper jag. theargonaut jag vet faktiskt inte hur lång livstid det är på Eta 1538 verken som sitter i dessa omegor men dom blåa gamla godingarna ifrån 90-talet värkar ju ticka på felfritt ;)

Bara för att förtydliga det hela är jag inte övertygad om att du i detta fall kan pruta 1000kr pga. certet eftersom det ev. redan avspeglar sig i priset

Absolut priset är redan jävligt lågt. Hur kom vi in på Breitling ? xD
 

Asplund

Patek
2-Faktor
@Seikoman87 Nu är jag en av ALLA dem som betalar upp till 20 % mer för ett komplett set.. Tråden om detta finns och de flesta låg på mellan 10 - 20 %..
 

mace

Cartier
2-Faktor
Jodå, finare Quartz-ur kan och bör visst servas. De plockas isär och rengörs. Dock är serviceintervallen inte lika noga och en storservice kan innebära att de byter hela urverket. Detta kostar ändå bara en promille av servicen en automat kräver. Men ... automat är roligare. Lycka till!
 
Topp