• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster proffesional?

Apan75

Breitling
Efter att jag hängt här på KS ett kort tag har jag hunnit ändra mig ca 500 gånger (har en helt ny förståelse för klocksamlare nu :)). Min senaste fixering tror jag är en lite äldre Omega, kan inte hitta den på någon nätbutik. Heter den Seamaster proffesional? Är det vintage? Vad är rimligt att betala för en sån?
Tack tack!
image.jpeg
 
Satsa på den nära nog identiska 2254.50.00 med kaliber 1120 istället, modellen var i produktion från år 1996, om jag inte minns fel (alltså tre år efter introduktionen av 2531.80.00) fram till år 2008 då det var en av de sista modellerna att tillsammans med De Ville Prestige gå över från kaliber 1120 till kaliber 2500C med co-axial gång. Känns som att du helt klart är på rätt spår, undantaget då val av urverk - livet är för kort för själlösa kvartsverk och jag är helt övertygad om att du kommer att få större glädje av en klocka med en mekanisk, självuppdragande kaliber. En 2254.50.00 går att få i fint skick för 14-18k, begagnatpriserna har alltså följt med Omegas rörelse up-scale då listpriset år 2008 låg på 17,5k.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Freddie L

Panerai
Det finns många olika Seamaster Professional. Det där är en SMP Quartz med ref 226450. Samma utseende (nästan) finns som automat med ref 225450. De modellerna såldes parallellt med den vanliga blå James Bond SMPn.

Priserna ligger kanske mellan 10k-15k för Quartz och 15k-20k för automaten. Priserna är nog långsamt på väg upp.
 

Apan75

Breitling
Det finns många olika Seamaster Professional. Det där är en SMP Quartz med ref 226450. Samma utseende (nästan) finns som automat med ref 225450. De modellerna såldes parallellt med den vanliga blå James Bond SMPn.

Priserna ligger kanske mellan 10k-15k för Quartz och 15k-20k för automaten. Priserna är nog långsamt på väg upp.
Okej. Tack!!
Varför tror du att priserna är på väg upp?
 

Apan75

Breitling
Satsa på den nära nog identiska 2254.50.00 med kaliber 1120 istället, modellen var i produktion från år 1996, om jag inte minns fel (alltså tre år efter introduktionen av 2531.80.00) fram till år 2008 då det var en av de sista modellerna att tillsammans med De Ville Prestige gå över från kaliber 1120 till kaliber 2500C med co-axial gång. Känns som att du helt klart är på rätt spår, undantaget då val av urverk - livet är för kort för själlösa kvartsverk och jag är helt övertygad om att du kommer att få större glädje av en klocka med en mekanisk, självuppdragande kaliber. En 2254.50.00 går att få i fint skick för 14-18k, begagnatpriserna har alltså följt med Omegas rörelse up-scale då listpriset år 2008 låg på 17,5k.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för svar!
Måste dock erkänna att jag har mycket googlande framför mig innan jag helt hänger med på ditt svar... Men jag jobbar på det! :)
 

Apan75

Breitling
Den är av många ansedd som Omegas snyggaste moderna dykare, och det görs inga nya. Oroa dig inte för några Rolex-ökningar, så stressa inte, ta dig tid att hitta rätt (mekaniska) exemplar!

Min hälsar!
image.jpg
Jag är beredd att hålla med! Jag tycker att det är den snyggaste dykaren.
Lite nyfiken på hur den kan se ut med läderband måste jag erkänns..
 

Freddie L

Panerai
Jag är beredd att hålla med! Jag tycker att det är den snyggaste dykaren.
Lite nyfiken på hur den kan se ut med läderband måste jag erkänns..
Har inte någon dragning till läder på dykare, så det har jag inte provat. Men tror du lätt kan bildgoogla det. Nato funkar skitbra, och ett orginalgummi ska jag också prova framöver.
 

Wiliamo

Panerai
Grym är den, min svärfar är OWG med sin sen typ 10 år tillbaka. Helt klart en ikon, i alla fall på väg att bli. Gick en på forumets köp & sälj här i veckan, håll utkik där ;)
 

Limpas

Cartier
2254.50 är riktigt grym. Tycker dock att den blivit lite väl dyr sista tiden så inget köp för mig ännu. Hade en kort flirt med GMT-varianten, 2234.50, men vi klickade inte riktigt på grund av vridringen. Snyggast med den nyare länken om man frågar mig :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har haft quartz-versionen och det är en fantastisk klocka även utan mekaniskt verk. En av de absolut snyggaste dykarklockorna och bekväm på armen. Lycka till med jakten!
P1090264.JPG
 

Apan75

Breitling
Har haft quartz-versionen och det är en fantastisk klocka även utan mekaniskt verk. En av de absolut snyggaste dykarklockorna och bekväm på armen. Lycka till med jakten!
P1090264.JPG
Jag har aldrig ägt en automat så jag tänker att quartz kommer duga fint. Omöjligt för mig att klaga på skillnaden. :)
 
Topp