• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster/Railmaster modd.

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hej! Jag tänkte påbörja min första modd. Om man ens kan kalla det en modd. Skapade denna tråden då jag tror att jag kommer att stöta på lite problem och ha miljarders frågor :)

Beställde precis en omega Seamaster 30 på ebay. I det sitter det ett urverk med cal. 286:
IMG_2646.PNG
IMG_2647.PNG
IMG_2648.PNG


Jag vill byta tavla och visare till målade index och "arrows" visare. Liknande dessa:
IMG_2649.PNG
IMG_2650.PNG


Den fösta tavlan tycker jag har för stor text. Eller vad tycker ni?

Då kommer nästa fråga. Passar dessa tavlor i boetten? Att det passar urverket betyder inte säkert att dem passar?

Förlåt för dumma frågor och tack så mycket på förhand! :D

Mvh Kristoffer
 

rogart-63

Patek
Du måste ha samma storlek på tavlan som du har i din seamaster 30 för att det ska funka? säkert kan du hitta diametern nånstans på nätet? Sen om tavelfötterna passar vet jag inte?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Du måste ha samma storlek på tavlan som du har i din seamaster 30 för att det ska funka? säkert kan du hitta diametern nånstans på nätet? Sen om tavelfötterna passar vet jag inte?

I see. Får sätta mig och googla lite då :) om dem inte skulle passa, kan man tejpa tavlan då?o_O Som i Yonssons how to do it tråd.
 

rogart-63

Patek
Går ju att dialdota den om man vill? Risken med din modd är väl att det blir lite franken över klockan? Men ett kul projekt ändå?
Tror jag såg nånstans att tavlorna är 28 mm. Men osäker om det gäller alla modeller?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Går ju att dialdota den om man vill? Risken med din modd är väl att det blir lite franken över klockan? Men ett kul projekt ändå?
Tror jag såg nånstans att tavlorna är 28 mm. Men osäker om det gäller alla modeller?
Om du tar en som denna så är den redan ommålad. http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-O...5-004-Watch-Dial-w-Patina-Parts-/122219018131. Vilket blir rätt trist? Då kan du ju lika gärna få din tavla ommålad till en railmaster?

Klockan kommer att stanna hos mig livet ut så länge inte pengar verkligen behövs. Skickas den vidare kommer det upplysas om att den är franken :) jag har även den tavlan sparad. Tänkte att man kanske kan baka tavlan och få lite härlig färg isf. Läste mig till att de två tavlorna är 31mm. Ska söka vidare vad Seamaster 30 har för diameter på tavlan men 28 kan säkert stämma. Urverket är dock 30mm?

Dialdota? Förklara gärna :D

Vem målar tavlor och vad kan det kosta? Hade ju varit fräckt att få den ommålad och ha kvar omega "emblemet".
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Tavlan på Seamaster 30 är 29,7mm :) finns tavlor som skulle passa denna modden men hittar för tillfället bara en med sub sekund.
IMG_2651.PNG
IMG_2652.PNG
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Klockan kommer att stanna hos mig livet ut så länge inte pengar verkligen behövs. Skickas den vidare kommer det upplysas om att den är franken :) jag har även den tavlan sparad. Tänkte att man kanske kan baka tavlan och få lite härlig färg isf. Läste mig till att de två tavlorna är 31mm. Ska söka vidare vad Seamaster 30 har för diameter på tavlan men 28 kan säkert stämma. Urverket är dock 30mm?

Dialdota? Förklara gärna :D

Vem målar tavlor och vad kan det kosta? Hade ju varit fräckt att få den ommålad och ha kvar omega "emblemet".

Dial|dota -t -de Verbet som kommer av att man tejpar tavlan med s.k. "Dial dots"! ;)
 

rogart-63

Patek
Ah, jag förstår!

Det finns inte något sätt man kan få en tavla på 31mm att bli 29,5? o_O
Går att svarva eller slipa ner den? Inte så mycket att ta på varje sidan men är lite pilligt? Har slipat av tavlor genom att dra dom mot en slippapper och vrida samtidigt som man drar mot slippappret. Arbeta sig runt hela diametern . Men kräver att man är försiktig och har nåt skydd mot tavlan. Svarva är snyggare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om det vore jag... skulle jag tvätta tavlan helt ren och sedan lägga ett par tre lager klarlack på, kanske till och med lägga någon färgnyans i lacken. Tänk H. Moser & Cie. Bara behålla Omega loggan. Helt ren ifrån texten som antagligen ryker när du tvättar bort lacken ändå och ha en super-clean tavla med fint djup i.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Om det vore jag... skulle jag tvätta tavlan helt ren och sedan lägga ett par tre lager klarlack på, kanske till och med lägga någon färgnyans i lacken. Tänk H. Moser & Cie. Bara behålla Omega loggan. Helt ren ifrån texten som antagligen ryker när du tvättar bort lacken ändå och ha en super-clean tavla med fint djup i.

Ingen dum idé faktiskt! Ska tänka på denna :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hur skyddar jag tavlan ifrån att flisa lacken Om jag slipar ner diametern? Går det med typ markeringstejp med dåligt klister eller ska man bara vara försiktig?
 

rogart-63

Patek
Hur skyddar jag tavlan ifrån att flisa lacken Om jag slipar ner diametern? Går det med typ markeringstejp med dåligt klister eller ska man bara vara försiktig?
Bra fråga? Jag hade ju en lite billigare tavla när jag gjorde det :) Men det lossna ändå lite från kanten? Men inte så mycket utan att det täcktes av boetten sen. Kanske tejpa baksidan och vara grymt försiktig? Och fingercots eller handskar.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Nu då? :nailbiting: Börjar redan att ångra att jag påbörjade detta projektet. Hur sitter verket fast? Det går inte bara att lyfta ur det ur boetten. Behöver jag plocka röret? Ping @McGyver :sorry:
 

Bilagor

  • IMG_2683.JPG
    IMG_2683.JPG
    55 KB · Visningar: 75

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Så då har jag lyckats med allt och lite till... :shifty: det lilla kugghjulet som ligger på tallriken, vad är det? Det föll ur när jag petade bort tavlan. Förlåt för dålig bild
IMG_2684.JPG


Kan det vara kronhjulet?
 
Senast ändrad:

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag har troligtvis hittat vart det ska sitta men ska det gå att rotera? Har denna kontakt med muffhjul/skjutdriv?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hej! Då har jag stött på lite problem igen. Urverket går bara att vrida upp något varm med kronan sen spänner det emot som att fjädern är uppdragen till fullo. Vad kan detta bero på?
 

pjmb

Cartier
Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag tro att det här blir en rolig tråd att följa! Friskt vågat hursomhelst!
Lycka till med din mod! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej! Då har jag stött på lite problem igen. Urverket går bara att vrida upp något varm med kronan sen spänner det emot som att fjädern är uppdragen till fullo. Vad kan detta bero på?
Släppte du på fjädern innan eller tror du att den kanske kan vara fullt uppdragen?
Om den är fullt uppdragen kan det var så att fjädern fastnat på grund av gammal seg olja.
 
Topp