• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster vintage

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Hej,

Har fått en fråga av en vän som är lite intresserad av info om en klocka han fått i arv.
Är det någon som kan utläsa någon info utifrån dessa dassiga bilder? Årtal? Ungefärligt marknadsvärde?

Tack för hjälpen vänner :)
IMG_2448.JPG

IMG_2451.JPG

IMG_2452.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2450.JPG
    IMG_2450.JPG
    110.2 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Omega Seamaster 60-tal. Såg ungefär ut så i ett antal år och inte heller serienummer spikar exakt. Seamaster är en populär modell, svart tavla likaså. Men priserna varierar mycket. Vanligen från 3k och uppåt beroende på skick, presentation och slumpens skördar för en fullt fungerande utan allvarligare fel.
Den verkar inte ha originalkrona?
 

Vic

Omega
Årtal är svårt att veta om man inte öppnar den och kollar serienumret. -60 tal är det i alla fall. Värde 2-5000:- beroende på skick på urverket, om den går som den ska, om alla delar är original och var du säljer den.
Fler och bättre bilder ur alla vinklar och från insidan av klocka ger bättre svar.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Omega Seamaster 60-tal. Såg ungefär ut så i ett antal år och inte heller serienummer spikar exakt. Seamaster är en populär modell, svart tavla likaså. Men priserna varierar mycket. Vanligen från 3k och uppåt beroende på skick, presentation och slumpens skördar för en fullt fungerande utan allvarligare fel.
Den verkar inte ha originalkrona?

Årtal är svårt att veta om man inte öppnar den och kollar serienumret. -60 tal är det i alla fall. Värde 2-5000:- beroende på skick på urverket, om den går som den ska, om alla delar är original och var du säljer den.
Fler och bättre bilder ur alla vinklar och från insidan av klocka ger bättre svar.

Tackar! Det är inte orginalkronan, ingen logga iaf. Kollar om vi kan öppna, återkommer då med bilder :)
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Riktigt snygg! Har själv en Omega Seamaster som jag fick ärva av min morfar, tror den är från 50-talet (är inte helt hundra). Är det någon lite mer påläst som skulle kunna avgöra vilket årtal den skulle kunna vara ifrån? Och vad är marknadsvärdet på en sån idag??
IMG_4594.jpg

IMG_4459.jpg
 

Likama

Breitling
Hej! Helt ny i forumet men ni kanske kan hjälpa mej. Har ärvt den här Omega Seamaster från min pappa. Ingen aning om hur gammal el nåt. Fungerar gör den iaf Vet någon om den har nåt värde? Själva glaset är rätt repigt. Tror den användes flitigt!
 

Bilagor

  • IMG_0263.JPG
    IMG_0263.JPG
    228.9 KB · Visningar: 112

Psykel

Patek
Hej! Helt ny i forumet men ni kanske kan hjälpa mej. Har ärvt den här Omega Seamaster från min pappa. Ingen aning om hur gammal el nåt. Fungerar gör den iaf Vet någon om den har nåt värde? Själva glaset är rätt repigt. Tror den användes flitigt!
Ser ut som 70-tal. Säkert värd nånstans mellan 2000-4000. Men nån som har bättre koll på Omega kan nog säga mer säkert.
 

bombadill

Omega
2-Faktor
som dessutom fungerar väldigt bra!;) Är dock inte helt 100 på NATO-bandet, tycker det är svårt att hitta bra kombinationer med tavlans gråa kant. Tack för sommarkänslan din bild gav, Otroligt fin klocka!
 
som dessutom fungerar väldigt bra!;) Är dock inte helt 100 på NATO-bandet, tycker det är svårt att hitta bra kombinationer med tavlans gråa kant. Tack för sommarkänslan din bild gav, Otroligt fin klocka!
Tackar! Kostade på den en service med nytt plexiglas och ny krona, bäst spenderade pengarna på länge.
Kan absolut rekommendera att testa ett mörkgrönt läder, blir riktigt trevligt. Nu har ju jag dock inte grå kant på tavlan men tycker din borde passa på allt min passar på!
Något jag dock kommit fram till är att jag egentligen vill ha ett läder utan stoppning, det gröna som sitter på nu blir för styvt och grovt för klockan. Värt att tänka på!
 
Hallå!
Har precis fått ärva två seamaster. Sitter för närvarande på ett tåg.. så kan dessvärre bara visa en just nu..
Har jag förstått min familj rätt så har klockorna mer eller mindre legat i ett skåp sen 60 talet.. det är mycket sparsamt använda.
Vad är bäst nu att göra? Denna på bilden skall jag byta armband på till ett svart läder är tanken.Putsa till glaset (plexi?) Haft den igång sen i söndags och det går felfritt.. väldigt imponerad. Men kanske bäst lämna in den för service ändå?
Om det är någon som ser vilken modell det är så får den gärna skriva någon rad. Har försökt öppna baksidan,men den sitter fan åt..
Klocka nr två är en svart Cosmic som det kommer bilder på ikväll :)
 

Bilagor

  • omega .jpg
    omega .jpg
    73.1 KB · Visningar: 92
Hallå igen!
Som jag skrev tidigare hade jag en Cosmic också. Har problem med att den endast 5 sekunder innan jag måste skaka den till liv. Förslag? Samt, hur får man upp en sådan baksida?
 

Bilagor

  • IMG_5437.JPG
    IMG_5437.JPG
    170.6 KB · Visningar: 93
  • IMG_5435.JPG
    IMG_5435.JPG
    148.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_5434.JPG
    IMG_5434.JPG
    138.9 KB · Visningar: 93

Martin Lovasz

Audemars
Man plockar ut urverket från fronten så man bänder först loss kronan och sedan blåser man luft in i boetten så glaset ploppar ut. Sedan trycker man in stumpen av bommen och vrider urverket så fyran hamnar vid trean och sedan är det bara att hälla ut urverket. Ja, det låter komplicerat men är ganska lätt när man gjort det några gånger.

Omega använde nästan alltid små avlånga brickor som skruvas fat i urverket och det går en kant på insidan boetten som dessas hamnar under så urverket låses fast i boetten och på dessa frontladdade modeller finns två utskärningar som dessa brickor träs in i och sedan vrider man urverket så brickorna låses mot boetten.
 
Senast ändrad:

bombadill

Omega
2-Faktor
Instämmer, väldigt fin cosmic! det bästa är att lämna in den hos en urmakare om den har legat så länge. Förhoppningsvis så krävs det inte mer än en service för att få den i bruksskick:)
 
+1
När jag fick min behövde jag skaka igång den och tillslut gick den inte alls. Standard service gjorde tricket, se då till att även byta plexiglas och kronan och att utbytta delar är the real deal. Kostade cirkus 2500kr när jag gjorde det och blev kanon.

Angående band Magnus så kan jag bara som tidigare nämnt rekommendera något läder, men absolut ett tunt sådant. Bredden på luggarna är 19mm men med lite vilja får man på ett 20mm också, dom är ju trots allt lite enklare att komma över. Brunt är ju trevligt med grått tänker jag men var inte heller du feg på ett riktigt mossgrönt! Har även testat 20mm perlonband och det blev både snyggt och bekvämt. Perfekt sätt att få en dressklocka att bli lite nedklädd!
 
Senast ändrad:
+1
När jag fick min behövde jag skaka igång den och tillslut gick den inte alls. Standard service gjorde tricket, se då till att även byta plexiglas och kronan och att utbytta delar är the real deal. Kostade cirkus 2500kr när jag gjorde det och blev kanon.

Angående band Magnus så kan jag bara som tidigare nämnt rekommendera något läder, men absolut ett tunt sådant. Bredden på luggarna är 19mm men med lite vilja får man på ett 20mm också, dom är ju trots allt lite enklare att komma över. Brunt är ju trevligt med grått tänker jag men var inte heller du feg på ett riktigt mossgrönt! Har även testat 20mm perlonband och det blev både snyggt och bekvämt. Perfekt sätt att få en dressklocka att bli lite nedklädd!

Vad har du för storlek på ditt gröna band? Är det 20mm eller 18?
Samt, var köper ni era band? Online eller hos urmakare ?
 
En fråga angående service ...
Som jag skrev tidigare så fungerar seamstern utmärkt. Putsat glaset och den ser fanimig ny ut :)
Cosmic fungerar några sekunder sen vill den inte längre.. Hur funkar den med service? Går man till en urmakare ber de kolla på det för att sedan ge mig en offert? Eller tar det en kostnad för att kolla på klockan enbart?
 
En fråga angående service ...
Som jag skrev tidigare så fungerar seamstern utmärkt. Putsat glaset och den ser fanimig ny ut :)
Cosmic fungerar några sekunder sen vill den inte längre.. Hur funkar den med service? Går man till en urmakare ber de kolla på det för att sedan ge mig en offert? Eller tar det en kostnad för att kolla på klockan enbart?
I fallet cosmic är det ju redan lite arbete för att komma åt urverket iom att du måste gå in framifrån. Själva processen fram till att fastställa totalkostnaden bör du nog inte oroa dig för. Finns några på forumet som gillar att skruva i vintage som kanske är villiga att göra arbetet? Ping @rogart-63

Förövrigt var det exakt dom symptomen min cosmic visade innan service. Skulle inte tippa på att det är något annat som spökar.
 

Plinkan

Breitling
Hej!
Någon som kan gissa sig till årtionde på denna? Är det värt att lägga pengar på att göra i ordning den eller ska man låta den vara "gammal"?
 

Bilagor

  • IMG_5578.JPG
    IMG_5578.JPG
    80.2 KB · Visningar: 64
Topp